41. díl: 5+1 kroků, jak se už nyní připravit na podzimní vlnu pandemie

Předpovědi epidemiologů mluví jasně – ani na podzim se pravděpodobně nevyhneme další vlně pandemie. Na rozdíl od podzimu 2020 se nyní ale můžete na situaci důkladně a včas připravit. Buďte o krok napřed před konkurencí a zjistěte, jak můžete z krize vytěžit maximum.

Sázka na online prodej a služby je sázkou na jistotu

Dnes už nikdo nepochybuje o tom, že online prodej a služby jsou klíčovým trendem ve světě byznysu, a to dokonce i bez ohledu na pandemii. Pokud se tedy zaměříte na online prodej, jistě se vám to vyplatí i po období krize.

Jestliže ještě nemáte vlastní e-shop, vytvořte si jej co nejdříve – je to velmi jednoduché a zvládne to i laik. Zamyslete se, jaké z vašich produktů lze prodávat online, případně jaké služby můžete poskytovat i virtuálně.

Digitalizace podnikání vám přitom může usnadnit nejen samotný prodej, ale také interní procesy ve firmě. Během pandemie bylo množství zaměstnanců na home office a tento trend bude také pravděpodobně pokračovat. Zjistěte, jaké nástroje vám usnadní práci a řízení zaměstnanců na dálku.

Objevte nové příležitosti na trhu

Pandemie bezesporu posílila určitá odvětví a na trhu vznikl prostor pro nové podnikatelské nápady. Zamyslete se, jak můžou vaše produkty a služby reagovat na novou realitu. Vytvořte si nový byznys plán a pokud váš nápad bude skutečně perspektivní, nebojte se oslovit i nové investory.

Některé z vašich produktů mohou mít navíc sezónní úspěch – na podzim se jistě vyplatí vybrané zboží prodávat třeba ve speciálních dárkových baleních s vánoční ozdobou.  

Mějte finance pod kontrolou

Finanční zdraví podniku je základem pro úspěšné překonání krize. Jak udržet výkyvy příjmů a výdajů na uzdě?

  • Využijte státní podporu na maximum: Sledujte státní dotační a kompenzační programy, programy úvěrů se státní zárukou a daňové úlevy pro podnikatele.  
  • Mějte finanční rezervu: Jestliže se v době rozvolnění vašemu byznysu daří, odkládejte si pravidelně takovou částku, která pokryje nezbytné provozní náklady po dobu alespoň 6 měsíců. Pokud na rezervu nebudete muset sáhnout, poslouží vám jako zdroj pro investice po pandemii.
  • Snižte provozní náklady: Nechte si vypracovat cenové nabídky od dodavatelů telekomunikačních služeb, energií, poskytovatelů pojištění, bankovních služeb apod. Zjistěte, které platby budete moct v případě potřeby odložit. Pokud se rozhodnete přesunout své podnikání do online prostředí, ušetříte například nemalé částky za pronájem a energie.
  • Vymáhejte dluhy: Pokud se krize dotkla i vašich odběratelů, možná bojujete s neuhrazenými pohledávkami. Vězte, že právo je na vaší straně a zjistěte, jak postupovat při vymáhání pohledávek.  
  • Nebojte se zvyšování cen: I když by se mohlo zdát, že na zvyšování cen není vhodná doba, opak je pravdou. Lidé ušetřili za poslední rok nemalé částky a rádi si za kvalitní produkty připlatí.

Krizový management vám zajistí nezbytnou provozní stabilitu  

Situace se může vyvíjet různě. Aby vás nic nezaskočilo a vy jste mohli zajistit kontinuitu svého podnikání, mějte již nyní připraveny 3 scénáře krizového managementu:

  • úplné přerušení provozu,
  • částečné přerušení provozu,
  • provoz bez přerušení.

Ve všech třech situacích přitom detailně popište provozní plán, finanční plán, marketingové a komunikační strategie, dopad na odběratelsko-dodavatelský řetězec, plán rozvoje a investic a alternativní náplně práce jednotlivých zaměstnanců. Pro každou situaci si vytvořte SWOT analýzu, která vám s krizovým plánem pomůže.

Vztahy se zákazníky jsou důležitější než kdy dříve

Nejcennějším zdrojem stability v podnikání jsou samozřejmě vaši fanoušci, zákazníci a odběratelé. Udržujte proto s nimi aktivně kontakt, v době krize své dobré jméno jistě využijete. S veřejností komunikujte osobně a otevřeně. Pokud vás krize zasáhne, bude tak pravděpodobnější, že vám rádi pomůžou – například zakoupením dražšího zboží nebo jinou formou podpory.

Marketing a komunikační strategie plánujte s ohledem na možné scénáře vývoje. V tuto chvíli rozhodně není vhodné objednávat inzerci s velkým předstihem. Při nákupu reklamního prostoru si raději domluvte výhodné storno podmínky.

Myslete i na sebe

Ať už řídíte velkou společnost nebo jste drobný živnostník, během krize nezapomínejte také na sebe. Dnešní doba je pro podnikatele velice stresující a syndrom vyhoření postihl za poslední rok řadu podnikatelů. Snažte se proto realisticky zhodnotit své možnosti a popsat řešení různých situací. To vám pomůže mít situaci pod kontrolou, přijmout ji a být na ni připraven. Zodpovězte si několik otázek:

  • Kolik času, úsilí a vlastních financí jsem ochoten investovat do udržení svého podnikání?
  • Co se stane, pokud se mi to nepovede? Jaké dopady to bude mít na můj osobní život?
  • Jaké kroky budu muset udělat pro ukončení svého stávajícího podnikání a pro zajištění nových příjmů?  
  • V jakém oboru bych se mohl uplatnit? Jaké existují možnosti perspektivní rekvalifikace?

I v těch nejtěžších chvílích dodržujte denní režim a věnujte se svým blízkým a koníčkům. Nemějte na sebe příliš vysoké nároky – ostatně podnikání můžete kdykoliv opustit a vrátit se k němu, až bude vhodnější čas. S dobrou přípravou zvládnete vše.


Zpět