Podnikání během pandemie je extrémně stresující. Jak se vyhnout syndromu vyhoření?

V dnešní nelehké době je na pořadu dne nejen koronavirus, ale také syndrom vyhoření, který jde ostatně s pandemií ruku v ruce a ve velké míře postihuje české podnikatele. Koho se syndrom vyhoření týká nejvíce? Jak ho včas rozpoznat a jak se proti němu bránit?

Co je to syndrom vyhoření?

Syndrom vyhoření, známý také pod svým anglickým názvem burnout syndrome, je oficiální lékařskou diagnózou. Je důsledkem dlouhodobého pracovního stresu vedoucího k neprostému vyčerpání, ztrátě ideálů, motivace a vůle k práci. Poprvé byl popsán v roce 1974 americkým psychoanalytikem Herbertem Freudenbergerem, který při jeho popisu vycházel z pozorování dobrovolnického personálu na bezplatné klinice pro drogově závislé. Syndrom vyhoření má celou řadu tělesných a psychických příznaků:

Tělesné příznaky

  • Nespavost
  • Silná únava
  • Bolest hlavy
  • Vysoký krevní tlak
  • Náchylnost k nemocem
  • Potíže se srdcem a dýcháním

Psychické příznaky

  • Lhostejnost k práci
  • Ztráta nadšení
  • Deprese
  • Úzkosti
  • Poruchy paměti a soustředění
  • Nespokojenost, hněv

Jak poznat, že vám hrozí syndrom vyhoření?

Možná vás to překvapí, ale k syndromu vyhoření nejčastěji vede nadšení. Při přílišném zapálení totiž podnikatelé ztrácí kontrolu nad svým osobním životem i nad sebou samými. Realita je navíc často vzdálená vlastním očekáváním, což je frustrující. Podle průzkumu společnosti The Office Group k syndromu vyhoření vede také příliš dlouhá pracovní doba, nedostatek volna a nutnost být neustále k dispozici.

Nejčastěji se syndrom vyhoření týká lidí, kteří pracují s jinými lidmi, je tedy spojený s takzvanými pomáhajícími profesemi (sociální pracovníci, lékaři, učitelé, psychologové). V dnešní uspěchané době se však nevyhýbá ani ostatním zaměstnancům a také podnikatelům. Dříve se se syndromem vyhoření potýkali především pracovníci v pozdějším věku, v dnešní době se však čím dál tím více týká i mladších lidí. Podle průzkumu společnosti OnePoll má průměrný pracovník zkušenosti s kariérním vyhořením již ve 32 letech. Podle psychologů a psychiatrů syndromem vyhoření trpí každý pátý Čech.  

Syndrom vyhoření a podnikání (nejen) v době pandemie

Koronavirová epidemie má zásadní vliv na nárůst počtu lidí, kteří se musí potýkat se syndromem vyhoření: svůj podíl má na tom častější práce z domova, vyšší pracovní zátěž, nutnost adaptovat se na nové podmínky i stres z nejisté budoucnosti.

Podnikatelé navíc během pandemie často pracují více, ovšem s menšími zisky, a jsou proto pod ještě větším tlakem. Mají ohromnou odpovědnost za svůj byznys, případně i zaměstnance. Nemají jistotou zaměstnání a ani garance, které zaměstnancům poskytuje jejich zaměstnavatel. Své podnikání musí neustále přizpůsobovat vládním opatřením a za svá rozhodnutí nesou plnou odpovědnost.

Co je ovšem nejdůležitější – podnikatelé mnohem více cítí vnitřní potřebu pracovat a rozvíjet své podnikání i v době krize, protože ve své práci často vidí velký smysl. Je nutné si ale uvědomit, že pokud přílišný zápal a stres u vás opravdu způsobí syndrom vyhoření, následky na vaše podnikání budou mnohem horší, než když budete část pracovního dne věnovat prevenci. Jak na to?

Reklama

banner ČSOB

Několik tipů odborníků, jak při podnikání nevyhořet

Nastavte si denní režim

Během pracovního dne nesmíte zapomínat na odpočinek a své koníčky či blízké. Záleží jen na vás, jaká aktivita vám pomáhá takzvaně „vypnout“. Může jít o sport, procházku, práci na zahrádce, četbu, meditaci… Relaxaci se věnujte opravdu každý den. V neposlední řadě si nezapomeňte naordinovat kvalitní a dostatečně dlouhý spánek.

Jestli je pro vás obtížné zorganizovat si den tak, aby v něm bylo místo i pro péči o sebe, zkuste používat chytré plánovací kalendáře, které vás na potřebný odpočinek upozorní. Když si na tyto aktivity předem vyhradíte konkrétní čas, je mnohem pravděpodobnější, že se k nim opravdu dostanete, a hlavně že se jim budete věnovat naplno a mysl vám nebude odbíhat k pracovním úkolům.

Více o tom, co je to work-life balance a proč je potřeba správně plánovat pracovní dobu a dopřát si po práci zasloužený odpočinek, se dozvíte v tomto článku.

Naučte se pracovat s energií

Nedostatek energie vede k vyčerpání i nízkým pracovním výkonům. Krátké přestávky během práce jsou proto nesmírně důležité – a každá minuta se počítá. Zkuste třeba každou hodinu na 2 minuty zavřít oči a pouze sledovat svůj dech. Někomu zase může pomoct se protáhnout nebo se posadit na terasu. S odpočatou myslí budete nejen více v pohodě, ale zvýšíte i svoji pracovní efektivitu a je také pravděpodobnější, že se vyhnete nepromyšleným rozhodnutím, která by vaše podnikání mohla ohrozit. Abyste na pravidelné pauzy nezapomínali, opět vám mohou dobře posloužit chytré aplikace.

Nehleďte pouze na růst

Rostoucí byznys a zisky jsou snem snad každého podnikatele. Úspěch se snadno mění na ještě větší vášeň a zápal. Jestli ale propadnete myšlence neustálého růstu podnikání, můžete jednoduše zapomenout na to nejdůležitější – na sebe.

Váš byznys může někdy růst, jindy stagnovat či dokonce se dostat do propadu – přijměte jako fakt, že jde o přirozený cyklus. Mějte proto otevřenou mysl, nemějte na sebe přílišné nároky a pocit úspěchu a spokojenosti hledejte i jinde. Jestli máte aktuálně méně zakázek než obvykle, berte to jako příležitost věnovat se věcem, na které nemáte při běžném pracovním vytížení čas. Pokud vám hrozí krach, můžete jednoduše podnikání na pár let opustit, načerpat inspiraci v jiné práci a vrátit se k němu ve vhodnější dobu. Promyslete si všechny možné scénáře vývoje vašeho podnikání, aby vás nenadálá situace nezaskočila. 

Naučte se říkat ne a delegujte práci

Pokud jste doposud nebyli schopni říkat svým kolegům a zákazníkům ne a přetěžovali jste se, je načase se to naučit. Je nutné umět pustit příležitost ve chvíli, kdy by měla zásadní vliv na vaše volnočasové aktivity nebo na spánek. Podnikatelé často oponují tím, že by odmítnutí zakázky mělo negativní dopad na jejich byznys. Je však na místě uvědomit si, že by potenciální vyhoření znamenalo mnohem větší ztrátu.

Když můžete, práci delegujte. Mnoho podnikatelů se obává, že jejich zaměstnanec či kolega úkol nesplní tak dokonale jako oni sami. Nebuďte perfekcionisti – malá chyba váš byznys nepoloží. Soustřeďte se raději na důležitá a strategická rozhodnutí a nezapomínejte, že dokonalost neexistuje.  

Nezapomeňte se motivovat a mít jasné priority

Vnitřní motivace k práci je považovaná za jednu z nejlepších prevencí vyhoření. Pro každého podnikatele však fungují jiné motivátory, které se navíc mohou postupem času měnit. Je důležité poznat svoji motivaci a dále ji rozvíjet.

Motivací přitom nemusí být jenom úspěch či zisk. Pravidelně se zamýšlejte nad tím, co je pro vás v životě opravdu důležité. Jestli například trpíte neustálými výčitkami, že nemáte dostatek času na svoji rodinu, tak vězte, že práce počká.

Nestraňte se lidí

Podle uznávané psycholožky Christiny Maslach je také nezbytné nezapomínat na lidský rozměr práce a pracovat ve funkční komunitě lidí. Podnikatelé přitom trpí sociální izolací v práci mnohem více než zaměstnanci. Zaměřte se proto na dobré pracovní vztahy. Pracujete sami z domova? Pak byste měli myslet na to, že je důležité čas od času opustit domov a obklopit se lidmi. Dobrý kolektiv vás může inspirovat a podpořit, ale také vás neformální rozhovory s kolegy mohou motivovat věnovat se více sobě a svým blízkým.   


Zpět