13. díl: 10 kroků, které by měl podnikatel udělat v době nouzového stavu

Postihla celosvětová pandemie koronaviru vaše podnikání? Přečtěte si 10 praktických tipů na to, co můžete v nové situaci učinit pro zlepšení vaší (nejen) finanční situace.

Získejte finanční podporu od státu

Osoby samostatně výdělečně činné, které byly ekonomicky zasažené koronavirem nebo jeho následky, mohou žádat o poskytnutí takzvaného kompenzačního bonusu do maximální výše 25 000 Kč. Žádost obsahuje jen minimální množství položek a na podatelnu příslušného finančního úřadu ji lze pohodlně zaslat e-mailem.

Využijte úlev, odložení plateb a závazků

V rámci takzvaného Liberačního balíčku vláda připravila plošné úlevy, například v podobě prominutí pokuty za pozdní podání přiznání k dani z příjmu fyzických a právnických osob. Podnikatelé také mohou využít prominutí minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění po dobu šesti měsíců a mnoho dalšího.

Požádejte o výhodnější půjčku

V současné době mohou někteří podnikatelé dosáhnout na bezúročnou finanční injekci, a to v rámci programu COVID II. Jedná se o vládní program, který si klade za cíl podpořit malé a střední podnikatele zasažené následky koronavirové krize. Nově mohou o půjčku žádat i pražské firmy, a to v rámci speciální výzvy Covid Praha.

Máte děti? Požádejte o ošetřovné

Pokud patříte mezi podnikající rodiče, můžete zažádat o takzvané ošetřovné. Výše ošetřovného je stanovena na 424 Kč za den, a to po dobu uzavření škol a ostatních zařízení, která děti navštěvují. Pro získání příspěvku stačí jen vyplnit jednoduchý formulář.

Získejte příspěvek na mzdy zaměstnanců

Takzvaný kurzarbeit je určen pro podnikatele, kteří mají zaměstnance. Umožňuje přitom dočasně zkrátit svým zaměstnancům úvazky. Ušlou mzdu poté do určité výše zaměstnancům zaplatí stát. Důležitou podmínkou pro čerpání kurzarbeitu je skutečnost, že zaměstnavatel zaměstnance nepropustí a pracovní místa tedy zůstanou zachována.

Přejděte na online prodej

Některá odvětví mohou vsadit na zavedení online prodeje. A protože v současné době není času nazbyt, můžete využít některá rychlá a dostupná řešení pro tvorbu základního internetového obchodu. Skvělou službu zastanou například platformy Webnode, Wix, nebo Shoptet.

Modernizujte

I když se to možná nezdá, vaše podnikání bude ovlivněno i po skončení nouzového stavu. Neusněte proto na vavřínech a snažte se hledat cesty, jak svůj byznys co nejvíce modernizovat, přenést do digitální podoby a předběhnout tak svoji konkurenci.

Přizpůsobte komunikační strategii

I když nic nefunguje tak, jak jsme zvyklí, měli byste dát svým zákazníkům najevo, že jste zde pro ně. Sdělte jim, zda je vaše podnikání v provozu i za nouzového stavu či nikoliv a řekněte jim, co jste v momentální situaci schopni nabídnout.

Pokud plánujete obsah na několik týdnů či měsíců dopředu, zkontrolujte jej a případně také opravte s ohledem na současná opatření.

Umožněte svým zákazníkům zaplatit zálohu

Alespoň částečný výpadek příjmů postihne prakticky všechny subjekty. Většina podnikatelů musela upustit od svých původních marketingových strategií. Zkuste ale hledat nové obchodní příležitosti. Od svých zákazníků se například můžete pokusit vybrat zálohy na služby či produkty, které jim poskytnete, jakmile to bude možné a situace to dovolí.

Týká se to například podnikatelů v cestovním ruchu, kadeřnic, kosmetiček, nebo provozovatelů tetovacích salonů, kteří díky tomu alespoň trochu zlepší své cashflow.

Snižte provozní náklady

Pokud se potýkáte s výraznějším výpadkem příjmů a problémy s financováním, je naprosto v pořádku začít uvažovat o snížení vašich provozních nákladů. Pokud máte zaměstnance, můžete jim dočasně zkrátit pracovní úvazek a rozdíl ve mzdě vykompenzovat prostřednictvím již zmíněného kurzarbeitu.

Pokud jste plánovali větší nebo menší investici, která v současné chvíli není nezbytná, odložte ji. Přerušit můžete také nejrůznější předplatná elektronických nástrojů, nebo alespoň dočasně přejít k levnějším balíčkům.

I když situace nepříjemně zaskočila všechny z nás, vyplatí se na svém podnikání pracovat a být zde pro své zákazníky. Doufejme, že nic nebude trvat věčně a vy se budete moct opět plně ponořit do své činnosti.


Zpět