4 klíčové trendy ve světě podnikání v roce 2024

Svět se mění závratným tempem a s ním se mění i svět byznysu. Ekologická krize, nebývalý rozvoj technologií či důraz na spokojenost zaměstnanců – to a mnoho dalšího formuje dnešní podnikatelské prostředí. Vybrali jsme pro vás 4 klíčové trendy, kterým byste letos měli věnovat pozornost.

Udržitelné podnikání

Udržitelnost se stává mezi podnikateli tématem číslo jedna. A to nejen kvůli zpřísňujícím se zákonům, ale i změnám spotřebitelského chování. Stále více lidí dnes chce nakupovat odpovědně, takže ekologické firmy mají výrazně výhodnější pozici na trhu.

Na co se zaměřit? Mezi hlavní cíle každého byznysu by mělo patřit snižování uhlíkové stopy a množství odpadu, využívání obnovitelných zdrojů energie a ochrana biodiverzity. Kromě ochrany životního prostředí patří mezi cíle udržitelného rozvoje také společenská odpovědnost, boj s chudobou a nerovností, péče o komunitu či transparentní řízení podniku a další.

Udržitelnost s sebou nese řadu výhod pro samotné podnikatele, prokazatelně podporuje růst a stabilitu firmy a má příznivý vliv na její finanční výkonnost. Budoucnost je zkrátka zelená a čím dřív začnete s implementací udržitelných postupů, tím větší šanci máte uspět v konkurenci i v příštích letech.

TIP: Podívejte se na naše články o udržitelném podnikání a získejte přehled nejen o trendech, ale i legislativních požadavcích na udržitelnost.  

Umělá inteligence a další technologické inovace

Digitalizace, robotizace, e-commerce. Trendy, které už několik let mění svět byznysu, zvyšují efektivitu firemních procesů, spokojenost zaměstnanců i ekonomické výsledky firem. Nejdůležitější technologickou inovací je v roce 2024 generativní umělá inteligence, která posouvá automatizaci na zcela novou úroveň.

Umělá inteligence za vás může udělat řadu rutinních úkolů, a to mnohem rychleji a přesněji. Můžete ji využít pro analýzu a zpracování velkých množství dat, optimalizaci firemních procesů, personalizaci marketingových obsahů, predikce vývoje trhu a mnoho dalšího.  

Lidé se tak mohou více věnovat kreativní a strategické činnosti, inovacím a budování vztahů. Lidský kapitál můžete díky AI využít mnohem efektivněji, a navíc podpoříte u zaměstnanců work-life balance.

TIP: Přečtěte si další články o tom, jak můžete umělou inteligenci prakticky využít v podnikání.

Flexibilní pracovní modely

Výrazné změny se týkají i řízení lidských zdrojů. Oblast HR významně zasáhla nejen pandemie, ale také nástup nové generace na pracovní trh. Obojí posílilo trend směrem k větší flexibilitě pracovních úvazků a vyvažování pracovního a osobního života. Tento trend byste rozhodně neměli opomíjet, jelikož spokojení zaměstnanci jsou hybnou silou každého úspěšného byznysu.

Work-life balance je pro zaměstnance v dnešní době prioritou, obzvláště pak u mladých. Mezi nejžádanější benefity už dávno nepatří jídelna, firemní auto či mobil. Je to možnost home office, zkrácené úvazky a pružná pracovní doba, ale také uvolněné pracovní prostředí a nehierarchická organizační struktura.  

Pokud chcete jít ještě o krok dál, nabídněte svým zaměstnancům čtyřdenní pracovní týden, sabatikl (pracovní volno v řádech několika měsíců, které může, ale nemusí být placené) nebo tzv. neomezenou dovolenou – koncept, při kterém si zaměstnanec na základě vlastního rozvržení projektů a úkolů sám určí, kolik dovolené a kdy bude čerpat. Díky těmto benefitům získáte na pracovním trhu velkou konkurenční výhodu a do svého týmu množství nenahraditelných talentů.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Autentický marketing

Ve světě nových technologií, sociálních sítí, virtuální reality či deepfake se autentická lidská komunikace stává vzácnou a žádanou komoditou. Rozdíly mezi digitálním světem a fyzickou realitou se postupně stírají a lidé stále více touží po kontaktu s „opravdovým“ člověkem.

Jak být v komunikaci co možná nejautentičtější a vybudovat lovebrand? Nebojte se v obsahové strategii slevit z nároků na profesionalitu, která je mnohdy příliš strojená a formální. Místo toho komunikujte uvolněně, řečí svého publika, reagujte na aktuální události, představte svůj tým, natočte selfie video z kanceláře nebo vyprávějte příběhy. Zdůrazňujte vizi své firmy a hodnoty, s nimiž se zákazníci mohou ztotožnit.

TIP: Tzv. user-generated content (UGC) neboli obsah vytvořený uživateli je v autentickém marketingu svatým grálem. Značky, které tento obsah cíleně využívají ve své strategii, jsou důvěryhodnější, a navíc získávají nová a nová publika. Hledejte originální způsoby, jak své uživatele motivovat k vytváření UGC obsahů.

Pro autentickou komunikaci je klíčová také personalizace obsahu. Každá reklama by tak měla být ušitá na míru. Velmi podrobně si definujte cílové skupiny, ať už jde o pečlivou segmentaci odběratelů vašeho newsletteru nebo cílení PPC reklam.

Držte krok s dobou a sledujte nejnovější trendy ve světě podnikání. Právě agilita, flexibilita a schopnost rychle reagovat na měnící se podnikatelské prostředí jsou vlastnosti, které by žádnému úspěšnému podnikateli neměly chybět.

Stručně
  • Udržitelnost se stává mezi podnikateli tématem číslo jedna. A to nejen kvůli zpřísňujícím se zákonům, ale i změnám spotřebitelského chování. Udržitelnost s sebou nese řadu výhod pro samotné podnikatele, prokazatelně podporuje růst a stabilitu firmy a má příznivý vliv na její finanční výkonnost.
  • Nejdůležitější technologickou inovací je v roce 2024 generativní umělá inteligence, která posouvá automatizaci na zcela novou úroveň. Umělá inteligence za vás může udělat řadu rutinních úkolů, a to mnohem rychleji a přesněji.
  • Oblast HR významně zasáhla nejen pandemie, ale také nástup nové generace na pracovní trh. Obojí posílilo trend směrem k větší flexibilitě pracovních úvazků a vyvažování pracovního a osobního života. Mezi nejoblíbenější benefity patří možnost home office, zkrácené úvazky a pružná pracovní doba, ale také uvolněné pracovní prostředí a nehierarchická organizační struktura.
  • Rozdíly mezi digitálním světem a fyzickou realitou se postupně stírají a lidé stále více touží po kontaktu s „opravdovým“ člověkem. Proto se snažte být v komunikaci co možná nejautentičtější a obsah personalizujte.

Zpět