Jak svůj produkt nebo službu přiblížit zákazníkovi? Vsaďte na storytelling

Storytelling je stále používanějším marketingovým nástrojem pro prodej. Díky příběhu se mohou zákazníci lépe ztotožnit nejen s vaší značkou, ale také s produktem. Získáte tak výhodu oproti konkurenci. Co všechno se vyplatí vědět, než se do vyprávění pustíte?

Co je to storytelling?

Storytelling bychom mohli do češtiny přeložit jako vyprávění. V marketingu jde o způsob vyprávění příběhu při prodeji služby nebo výrobku. Ostatně vyprávění nás provází od dětství. Jen si vzpomeňte na napínavé, dobrodružné nebo romantické pohádky. Jak často jste se identifikovali s postavami z vyprávění? A o identifikaci zákazníka s vaším hrdinou jde při prodeji pomocí storytellingu především.

Příběhy vypráví každý z nás denně. Stačí třeba převyprávět příhodu z tramvaje, kdy vás chytl revizor. A co když ráno zaspíte? V práci to vysvětlíte příběhem. Každý příběh obsahuje něco podmanivého. Něco, čím vás zaujme, a to jak v negativní, tak v pozitivní rovině. Vyvolá ve vás emoci, což je znakem dobrého příběhu.

Proč se do storytellingu vrhnout?

V byznysu hrají emoce důležitou roli. Víte, že lidé obvykle nenakupují rozumem, ale zkrátka proto, že se jim daná věc líbí a oni ji chtějí mít (pokud pomineme zboží běžné denní potřeby)? Váš produkt si představují jako součást svojí budoucnosti. A to je moment, kdy je potřeba jim sdělit, jak a proč jim produkt pomůže nebo bude prospěšný. Díky vyprávění lidé lépe pochopí vaše sdělení, a navíc mohou nabýt dojmu, že s vámi sdílí třeba stejnou životní filozofii.

Dejte svému výrobku nebo službě příběh, kterým probudíte nejen emoce, ale také jím zákazníkovi vnuknete žádoucí asociace a probudíte jeho zvědavost. Příběh dokáže podtrhnout vaši originalitu. I když je ve vašem oboru velká konkurence, můžete se odlišit právě příběhem, díky kterému se stanete zapamatovatelní.

Hlavní poslání vyprávění

Primární poslání storytellingu není ani tak prodej, jako upevnění vztahu mezi vámi a zákazníkem. A co více? Může vám pomoci navázat a udržet vztah s novým zákazníkem.

Storytelling napříč komunikačními kanály

Storytelling můžete ve svém byznysu použít prakticky kdekoliv.

  • O nás – storytelling je jako dělaný pro stránku „o nás“, kde zákazníkovi popíšete, jak vaše služba nebo produkt vznikal. Jakými úskalími jste si prošli, jakých úspěchů jste dosáhli, kde se vzal nápad na značku, z čeho jste se poučili, co jste zažívali v začátcích atd.
  • Produktové popisky – i svůj produkt můžete odprezentovat s grácií. Nemá za sebou žádné strhující pozadí? Nevadí, vyzkoušejte personifikaci. Vysvětlete zákazníkovi, jak mu produkt změní život nebo co mu přinese.
  • Články na blogu – snažte se čtenáře vtáhnout do děje. Budujte napětí a nezapomeňte ani na strhující detaily. Proměňte čtenáře v součást příběhu. Používejte krátké věty a nezapomeňte na gradaci.
  • Sociální sítě a e-mailing – tady není prostor pro zdlouhavé vyprávění. Vaši odběratelé čekají rychlé informace. Příběh by proto měl být stručný, ale zároveň by měl gradovat.

Základní pravidla povedeného storytellingu

Při tvorbě příběhu do textu vložte své nadšení, ale nezapomeňte se držet předem promyšlené struktury. Rozhodně se vyvarujte extrémům a nesplnitelným slibům, které mohou vaši značku snadno poškodit. Jaké prvky nesmí chybět promyšlenému storytellingu?

1. Pište pro svoji cílovou skupinu

Abyste maximálně využili potenciál vyprávění, je potřeba vědět, komu je příběh určený. Kdo je vaší cílovou skupinou? Podle cílovky naladíte tón komunikace. Hrdinou vašeho příběhu by měl být klient, takže dbejte na to, aby se tak opravdu cítil.

2. Buďte struční

V dnešní době čtenář při čtení článku na internetu nejprve zhodnotí, jak je dlouhý. Následně projde první dva odstavce, pomocí kterých zjistí, zda mu stojí za to číst celý článek. Proto je potřeba důležité sdělení předat hned v úvodu. Hezký příběh se dá vyprávět krátce, ale zajímavě.

3. Vsaďte na autentičnost

Váš příběh musí být autentický a důvěryhodný. Používejte relevantní data, která váš příběh odliší od vymyšlené a neuvěřitelné pohádky. Pamatujte, že by se s ním váš zákazník měl snadno identifikovat. Nezapomeňte také vyprávět konzistentně, tedy v jednom konkrétním duchu, díky kterému si vás klient zapamatuje.

4. Mějte strukturu

Základním kamenem struktury je výchozí situace a její změna. Při vyprávění je potřeba, aby vzniklo očekávání, které bude, nebo nebude naplněno. Od začátku musíte plynule přejít na konec, ale nezapomeňte, že by měl konec navázat na začátek a osvětlit, co se stalo s hybnou silou, která k události vedla.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

5. Nezapomeňte na „wow“ efekt

Váš příběh musí zaujmout a získat si klientovu pozornost. V čem tkví „wow“ efekt? V tom, o čem vyprávíte, v tonalitě, ale také ve výsledném efektu, který chcete zanechat. Klient si po přečtení příběhu musí říct: „Wow, to jsem nečekal.“

Ve výsledku by měl váš příběh být:

  • podmanivý,
  • emocionální,
  • nezapomenutelný,
  • snadno sdělitelný,
  • se zápletkou,
  • s napětím,
  • s vaším produktem v klíčové roli.

Užití povedeného storytellingu v praxi

Seznamte se s několika značkami, které dokázaly efektivně využít vyprávění pro svoji prezentaci a prodej.

  1. BeeWooden – značka z podhůří Beskyd, která začala s prodejem dřevěných motýlků. V současnosti nabízí i další módní doplňky ze dřeva, jako náušnice, brože, hodinky a jiné. Jejich filozofií je láska k řemeslu, přírodě a ruční práci, což se objevuje napříč celým webem i mimo něj.
  2. Vasky – česká firma, která vyrábí kožené boty. Svůj příběh navázala na historii obuvnictví spjatou se Zlínem. Boty spojila s cestováním, pro které vytvořila speciální hashtag VaskyNaCestách. Navíc má vlastní stránku Příběhy objevitelů, kam mohou samotní majitelé bot psát cestopisy o místech, které ve Vaskách navštívili.
  3. Havlíkova apotéka – jde o českou značku přírodní kosmetiky, která inspiraci našla v proslulém lékárníkovi Havlíkovi. Obdiv a úctu k dřívějším tradicím zapracovala nejen do designu produktů, svých prodejen nebo do webových stránek, ale také do samotných popisků a názvů.

Storytelling dokáže dát vašemu byznysu tvář a přiblížit jej cílové skupině. Pokud se budete při jeho tvorbě držet popsaných pravidel, stane se skvělou konkurenční výhodou. 

Stručně
  • Storytelling bychom mohli do češtiny přeložit jako vyprávění. V marketingu jde o způsob vyprávění příběhu při prodeji služby nebo výrobku.
  • Díky vyprávění lidé lépe pochopí účel vašeho produktu nebo služby, a navíc mohou nabýt dojmu, že s vámi sdílí třeba stejnou životní filozofii.
  • Příběhem probudíte nejen emoce, ale také jím zákazníkovi vnuknete žádoucí asociace a probudíte jeho zvědavost. I když je ve vašem oboru velká konkurence, můžete se odlišit právě příběhem, díky kterému se stanete zapamatovatelní.
  • Storytelling můžete ve svém byznysu použít pro stránku „o nás“, v produktových popisech, článcích na blogu, na sociálních sítích či v newsletterech.
  • Při tvorbě příběhu do textu vložte své nadšení, ale nezapomeňte se držet předem promyšlené struktury. Podle cílovky nalaďte tón komunikace.
  • Buďte struční, vsaďte na autentičnost a nezapomeňte na „wow“ efekt.

Zpět