Sabatikl aneb pracovní volno v řádech několika měsíců i pro podnikatele

Přelom roku je časem bilancování. Odpovězte si na to, co všechno se vám v uplynulých měsících podařilo a jak si stojíte. Jste spokojeni s tím, co děláte? Kolik jste měli dovolené? Pokud jste dovolenou měli, skutečně jste si odpočinuli? Zkuste v novém roce do svého harmonogramu zařadit sabatikl neboli několikaměsíční dovolenou, která vám dá možnost zcela „vypnout“ a následně se vrátit do práce s novou energií, perspektivou a s novými nápady.

Co je to sabatikl?

Sabatikl je něco jako dlouhodobá dovolená. Podle zaměstnavatele může být placená, ale také neplacená. Lidé si mohou vzít dovolenou dlouhou v řádu několika měsíců a věnovat se tak naplno sobě, svým zájmům, rodině nebo seberozvoji a vzdělávání.

Původ slova byste našli v hebrejském slově shabbat, které se překládá jako odpočinek. Sabatikl býval výsadou akademiků. Profesoři si mohli po určitém období vzít placené volno, aby mohli studovat, cestovat nebo se věnovat výzkumu. Postupem času se začal sabatikl prosazovat také ve firemních a korporátních prostředích.

V České republice jde stále o nový koncept, který nenabízí každý zaměstnavatel, nicméně si toto dlouhodobé volno získává na popularitě. Zaměstnavatelé si totiž uvědomují, že taková nabídka má vliv na spokojenost a loajalitu jejich zaměstnanců. Sabatikl si můžete naplánovat také jako podnikatel. Jen to vyžaduje delší a promyšlenější přípravu.

Co kdyby mělo vaše letošní novoroční předsevzetí podobu více času na sebe a totální odpojení od pracovní rutiny? I podnikatelé si můžou od svého byznysu na delší dobu odpočinout. Vaši klienti to pochopí. Stačí jim dát vědět dostatečně dopředu a domluvit se na budoucí spolupráci.

Sabatikl jako benefit pro zaměstnance

Pro zaměstnance je stále důležitější dělit svůj čas mezi práci, ale také osobní volno. Ostatně vyváženost pracovního a osobního života je v poslední době pro české zaměstnance jedním z nejdůležitějších kritérií, podle kterých si vybírají své zaměstnání.

Sabatikl, tedy placené či neplacené volno, je perfektním nástrojem, který dokáže udržitelně skloubit pracovní a osobní život. Nejčastěji po něm volá mladá generace, která si uvědomuje, že vzhledem ke stále pozdějšímu odchodu do důchodu bude pracovat skutečně dlouho. Mladí lidé navíc začínají s prací již při studiích (brigády, pracovní stáže atd.), což jejich dobu, kdy pracují, ještě prodlužuje.

Nadstandardní volno může být pro zaměstnavatele výhodné hned v několika ohledech. Jedná se zejména o předejití odchodu z práce kvůli vyčerpání. Pro zaměstnavatele je výhodnější nabídnout zaměstnanci nadstandardní volno než zaučovat novou pracovní sílu.

Díky dlouhodobé dovolené mohou zaměstnanci lépe spojit pracovní povinnosti s osobními ambicemi, dlouhodobými plány, ale také s nečekanými událostmi. To všechno vede k psychické pohodě a celkové spokojenosti zaměstnanců. Zapomenout nesmíme ani na další důležitou výhodu, kterou je loajalita zaměstnanců vůči firmě.

Pro zaměstnance je sabatikl prospěšný v tom, že jim umožní si oddychnout, nabrat novou energii, věnovat se sobě a svým koníčkům nebo trávit více času s rodinou. Zaměstnanec se nemusí trápit starostmi s tím, kde bude po ukončení dlouhodobého volna hledat novou práci. Navíc je pro něj výhodné, že za něj zaměstnavatel obvykle hradí odvody.

Výhody sabatiklu pro zaměstnavatele:

  • Snížení rizika ztráty zaměstnanců kvůli syndromu vyhoření,
  • úspora času se zaškolováním nového zaměstnance,
  • celková spokojenost a psychická pohoda zaměstnance,
  • loajalita zaměstnance vůči zaměstnavateli.

Výhody sabatiklu pro zaměstnance:

  • Čas pro načerpání nové energie,
  • čas pro realizaci vlastních projektů,
  • po ukončení dovolené nemusí hledat novou práci,
  • odvody za něj hradí zaměstnavatel.

Sabatikl pro podnikatele nemusí být utopie

Pokud se rozhodnete pracovat sami na sebe, musíte se smířit s tím, že nemáte proplacenou dovolenou, prvních 14 dní ani nemocenskou, sick days pro vás neexistují. Na druhé straně jste si ale vlastním pánem. Nikdo není nad vámi a nikoho nemusíte „poslouchat“.

Mnoho podnikatelů si dovolenou nedopřává, a pokud ano, tak jen v krátkých intervalech. Například týden v létě a týden v zimě. Během dovolených ale řada z nich vyřizuje e-maily nebo alespoň telefonáty. Jenže lidské tělo je živý organismus, a jestliže má vydávat energii, musí ji také mít kde brát. Musí regenerovat.

Sabatikl v podnikání není o tom, že si “válíte šunky“. Mnohdy vám dlouhodobý odstup od práce dá nový pohled a nové podněty pro podnikání, případně řízení firmy. Podstata je v tom, že si odpočinete od rutinních záležitostí a místo toho se věnujete psychohygieně, studiu nebo rozvoji nových dovedností, které se vám v budoucnu v podnikání zúročí. Během volna můžete sbírat inspiraci a regenerovat. To všechno vás po návratu zpět přivede k vyšší produktivitě a k novému pohledu na věc.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Několikaměsíční dovolená pro podnikatele krok za krokem

Přestože mnozí podnikatelé cítí, že by potřebovali delší dovolenou, stále od této myšlenky utíkají, jelikož se jim do hlavy derou pochybnosti o ztrátě klientů, příjmů, případně konkurenceschopnosti. Pokud si ale vše s předstihem naplánujete, můžete si na několik měsíců „odfrknout“ i vy. Jak na to?

1. Zdůvodněte si, proč potřebujete sabatikl

Pro vaše rozhodování o sabatiklu bude důležitý důvod, kvůli kterému to děláte. Obvykle existuje spousta důvodů, které vás motivují, a je dobré si v nich udělat jasno. Odpovězte si na otázky:

  • Jak vám dlouhodobá dovolená prospěje osobně?
  • Jaký bude mít přínos po profesní stránce?
  • Jak prospěje vašemu podnikání?

Při rozhodování je důležité, abyste si byli svými důvody jistí.

2. Správné načasování

Ve vašem oboru je jistě období, které je vytížené méně než zbytek roku. Pokud si sabatikl naplánujete právě na tuto dobu, nebude mít vaše nepřítomnost na podnikání tak velký dopad. Účetní by si neměli brát dlouhé volno ke konci a na začátku roku. Pro právníky není vhodná doba pro dovolenou tehdy, kdy se blíží vyvrcholení případu. Pro řadu marketérů není nejsprávnější období pro odpočinek před Vánoci. Jestliže máte více klientů, vyberte si několik, kteří jsou pro vás nejdůležitější, a zamyslete se nad tím, která doba je pro ně nejvypjatější, a vaše služby jsou potřeba.

3. Rozhodněte se, jak dlouhá vaše dovolená bude

Zamyslete se nad tím, kolik času pro odpočinek nebo jinou formu relaxace potřebujete. Jakmile budete mít konkrétní číslo, zdvojnásobte ho, protože doba, kterou jste si na počátku řekli, je pravděpodobně jen minimální. Pokud hodnotu zdvojnásobíte, dostanete se na čas, který vaše tělo k odpojení od práce skutečně potřebuje.

4. Zajištění finančních prostředků

Vaše delší dovolená se zřejmě promítne do nižších příjmů. Proto si vytvořte finanční polštář, který pokryje vaše potřebné výdaje, aby podnikání mohlo „šlapat“ dále i bez vaší přítomnosti. Nezapomeňte počítat i s nepředvídatelnými událostmi, které si budou žádat úhradu.

5. Využijte automatizace nebo outsourcujte

Pokud vám to vaše podnikání umožňuje, využijte automatizace. Příspěvky na sociální sítě si můžete nachystat v předstihu a naplánovat jejich publikování. Nastavte si automatickou odpověď do e-mailu, ze které se vaši zákazníci dozvědí, kdy se jejich požadavku budete věnovat. O své nepřítomnosti informujte nejen na svých webových stránkách, ale také na sociálních sítích. Využijte například vyskakovací okna, bannery a další.

Část vaší agendy za vás může převzít virtuální asistent či asistentka, případně ji můžete svěřit kolegovi z oboru, kterému věříte.

6. Aktivně komunikujte se svými klienty i zaměstnanci

Naprosto klíčové je, dát o své dlouhodobé dovolené vědět svým klientům a zaměstnancům, a to v dostatečném předstihu. Věřte, že vaši potřebu sabatiklu většina z nich pochopí. Jakmile je informujete o své dovolené, připomeňte jim ji znova, a to zhruba měsíc před tím, než se vydáte pryč. Dejte jim vědět, kdy přesně vaše dovolená začíná a kdy budete opět k dispozici.

Zkontrolujte projekty, které máte se svými klienty „rozjeté“, zhodnoťte, co zvládnete zpracovat do odjezdu a čemu se budete věnovat až po návratu.

Sabatikl pro ředitele

Dlouhodobá dovolená není nereálnou představou ani pro ředitele nebo vysoce postavené manažery. Přijít by měla ne až ve chvíli, kdy se cítíte na pokraji vyhoření nebo zhroucení, ale ideálně ještě před tím.

Pro ředitele je sabatikl prospěšnou možností, jak si dát pauzu od každodenních starostí a po návratu se na společnost dívat novýma očima. Klíčem ke klidné dovolené jsou schopní zaměstnanci, na které můžete delegovat práci. Důležité je zaměstnancům vysvětlit, proč si delší dovolenou berete.

Ideální je si několik měsíců před plánovanou dovolenou „zaškolit“ zaměstnance, kteří vás budou v dílčích činnostech zastupovat. Na takovou práci potřebujete dostatek času. Jen tak se budete moci spolehnout na to, že svoji funkci, případně dílčí činnosti necháváte v dobrých rukách.

Pro pověřené zaměstnance je tento krok také výzvou. Dostanou svobodu vést, řídit a rozvíjet společnost v duchu, v jakém jste si společně nastavili. Navíc v sobě objeví nové dovednosti a vyjdou z předchozí rutiny.

Naplánujte si do příštího roku nejen pracovní cíle, kterých chcete dosáhnout, ale také volno, které vám pomůže nabrat sílu a energii. Díky několikaměsíční dovolené se dokážete na svoji práci podívat s odstupem a vyhodnotit, jaké kroky ji posunou zase o kousek dál.

Stručně
  • Sabatikl je dlouhodobá dovolená v řádu několika měsíců a může být placená, ale také neplacená.
  • Sabatikl je stále oblíbenějším pracovním benefitem zejména u mladé generace. Zaměstnancům pomáhá vyvážit pracovní a osobní život, předcházet syndromu vyhoření, načerpat novou energii a inspiraci či realizovat osobní ambice. Zaměstnavatel získá výhodu v podobě loajálních a spokojených zaměstnanců.
  • Sabatikl si mohou dopřát i podnikatelé, kteří tak získají nový pohled a nové podněty pro podnikání. Můžete se věnovat psychohygieně, studiu nebo rozvoji nových dovedností, které se vám v budoucnu v podnikání zúročí.
  • Podnikatelé si musí sabatikl pečlivě naplánovat a správně načasovat. Zajistěte si dostatek finančních prostředků a využijte automatizaci a outsourcing. Aktivně o svých plánech komunikujte se svými klienty i zaměstnanci a práci správně delegujte.

Zpět