Trendy v HR: Nelineární pracovní doba, zkrácené úvazky či sdílené pracovní místo

Z průzkumů z loňského roku vyšlo, že s nedostatkem zaměstnanců bojuje až 60 % českých firem. Patříte i vy k těm, kteří marně hledají kvalifikované zaměstnance? Podle odborníků je třeba reagovat na nové potřeby lidí a uchazečům o práci nabídnout to, co chtějí, tedy zkrácené úvazky nebo nové atraktivní benefity.

Trendy v HR pro rok 2023

V roce 2023 zaměstnanci od svých zaměstnavatelů očekávají především větší flexibilitu. Předpokládá se, že se bude neustále rozšiřovat takzvaná hybridní práce, tedy střídání práce v kanceláři s home office, a bude také narůstat zájem o zkrácené úvazky či sdílená pracovní místa.

Průzkumy také ukazují, že roste zájem zaměstnanců o zvyšování kvalifikace. Do programů rekvalifikace a zvyšování kvalifikace se chce dle ankety personální agentury PŘEDVÝBĚR.CZ zapojit 32 % zaměstnavatelů a 40 % zaměstnanců. V letošním roce také dochází k nárůstu zájmu o benefity zaměřené na zdraví. Pojďme si jednotlivé oblasti ještě přiblížit.

Nelineární pracovní doba

Světovým trendem, který pomalu proniká i do českého prostředí, je zavádění takzvané nelineární pracovní doby. Ta spočívá v tom, že během ní lidé pracují tehdy, kdy chtějí. Jinými slovy si zaměstnanci mohou úkoly rozdělit do celého dne a nemusí dodržovat striktní pracovní dobu například od 8:00 do 16:30.

Výhodou nelineární pracovní doby je jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele skutečnost, že zaměstnanci pracují v době, kdy jsou nejproduktivnější. Tento režim může navíc firmám umožnit zaměstnávat například rodiče, kteří práci musí přizpůsobit vyzvedávání dětí ze školy apod. Nelineární pracovní doba však vyžaduje dodržování pravidel a důvěru zaměstnavatele v zaměstnance, protože je často spojená s možností práce z domova.

Zkrácené úvazky

V průběhu posledních dvou let, spojených s pandemií koronaviru, se zvýšil zájem o zkrácené úvazky. Zájemci o zkrácený úvazek můžou vyřešit problém firem s nedostatkem zaměstnanců.

Podle odhadů hlavního analytika náborové společnosti LMC má zájem o práci, ale ne o tu na plný úvazek, zhruba 200 až 250 tisíc studentů, lidí v předdůchodovém věku a rodičů malých dětí.

Sdílená pracovní místa

Novela zákoníku práce, která reagovala na požadavky zaměstnanců, zavedla takzvaná sdílená pracovní místa. Ta spočívají v tom, že se na jedné pracovní pozici střídá více zaměstnanců se zkráceným pracovním úvazkem.

Sdílená pracovní místa můžou sdílet dva zaměstnanci nebo i více zaměstnanců, kteří jsou zaměstnaní u stejného zaměstnavatele, vykonávají stejný druh práce a mají kratší pracovní dobu. Zaměstnavatel s těmito zaměstnanci musí uzavřít písemnou dohodu. Zaměstnanci si pracovní dobu rozvrhují sami společným písemným rozvrhem, který jim zaměstnavatel předem předloží. Sdílená pracovní místa jsou vhodná nejen pro rodiče malých dětí, ale také pro ty, kteří chtějí čas rozdělit mezi více aktivit (např. studium, cestování apod.).

Zájem o nové benefity roste

Vzhledem ke konkurenčnímu trhu práce se firmy snaží zaměstnance získat nejen prostřednictvím nových typů pracovních úvazků, ale také novými zaměstnaneckými benefity, které vycházejí z toho, co zaměstnanci opravdu chtějí a využívají.

K populárním benefitům dnes patří například poukázky na objednávání jídla od dovážkových služeb nebo možnost využívat sdílené automobily. Velmi oblíbeným benefitem je i možnost využít služební automobil i pro soukromé účely.

Benefit v podobě práce z domova i psychologické poradenství

V současnosti k oblíbeným benefitům patří i ty, jež vyvažují práci a soukromí. Jedná se nejen o tolik oblíbený home office, ale také o služby psychologického poradenství nebo programy pro podporu duševního zdraví.

Některé firmy také nabízí benefity v podobě služeb, které myslí na zdraví zaměstnanců, ať už se jedná o služby fyzioterapeuta nebo semináře a workshopy na témata, která se zaměstnanců dotýkají. Oblibě se těší i benefity na úsporu peněz a času. V některých firmách nabízejí třeba možnost využít asistenta, který za zaměstnance komunikuje s úřady, nebo příspěvek na pojištění domácích mazlíčků apod.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Následujte trendy a získejte nové zaměstnance

Poslední průzkumy mezi zaměstnanci a uchazeči o zaměstnání poukazují na totéž, a sice že lidé touží po větší flexibilitě v práci, ať už v podobě zkrácených úvazků, možnosti práce z domova nebo sdílených pracovních míst. Čím dál tím větší zájem je o možnost skloubit soukromý a pracovní život, což se také promítá do firemních benefitů.

Přizpůsobení se výše zmíněným trendům je odpovědí na otázku, jak v dnešní době, kdy většina firem bojuje s nedostatkem pracovníků, získat kvalifikované zaměstnance a zaujmout i ty zájemce, kteří nechtějí nebo nemůžou pracovat na plný úvazek. Když uchazečům o práci nabídnete to, o co mají největší zájem, je velmi pravděpodobné, že dají přednost vaší firmě před konkurencí.

Stručně
  • V roce 2023 zaměstnanci od svých zaměstnavatelů očekávají především větší flexibilitu. Předpokládá se, že se bude neustále rozšiřovat takzvaná hybridní práce, tedy střídání práce v kanceláři s home office, a bude také narůstat zájem o zkrácené úvazky.
  • Světovým trendem je zavádění takzvané nelineární pracovní doby. Ta spočívá v tom, že během ní lidé pracují tehdy, kdy chtějí a úkoly si mohou rozdělit do celého dne.
  • Sdílená pracovní místa spočívají v tom, že se na jedné pracovní pozici střídá více zaměstnanců se zkráceným pracovním úvazkem. Zaměstnanci si pracovní dobu rozvrhují sami společným písemným rozvrhem.
  • K populárním benefitům dnes patří například poukázky na objednávání jídla od dovážkových služeb nebo možnost využívat sdílené automobily. Průzkumy také ukazují, že roste zájem zaměstnanců o zvyšování kvalifikace.
  • V současnosti k oblíbeným benefitům patří i ty, jež vyvažují práci a soukromí, například služby psychologického poradenství, fyzioterapeuta nebo programy pro podporu duševního zdraví.

Zpět