33. díl: Firemní blog: Jak na publikační plán?

Jak zvýšit návštěvnost webových stránek nebo e-shopu? Jak efektivně informovat zákazníky o nových produktech či zajímavých novinkách z oboru? Odpověď na tyto otázky přináší firemní blog, který dle statistik z roku 2020 využívá jako součást marketingové strategie 86 % marketérů. Aby však firemní blog plnil svou funkci, je třeba věnovat čas a energii kvalitnímu publikačnímu plánu. Jak na něj?

Proč psát firemní blog?

Že ještě firemní blog nemáte anebo si nejste jisti, jestli plně využíváte jeho potenciál? Pojďme se nejdříve podívat na to, proč byste měli firemnímu blogu věnovat pozornost.

Statistiky mluví jasně, podle průzkumu společnosti Taxxo 37 % marketérů věří, že jsou blogy nejdůležitějším typem obsahového marketingu. Průzkum společnosti Oberlo z roku 2020 zase ukázal, že 55 % marketérů získalo nové zákazníky právě díky blogování. Tento průzkum také vedl k závěru, že 8 z 10 marketérů publikuje blogové příspěvky, aby jim pomohly dosáhnout marketingových cílů. Statistiky dokazují i to, že firmy, které mají firemní blog, mají o 126 % vyšší nárůst počtu potenciálních zákazníků než ty, které ho nemají. Zajímavá je i skutečnost, že produkce obsahu blogů dle společnosti Demand Metric stojí o 62 % méně než tradiční marketingové formáty, ale generuje 3x více potenciálních zákazníků.

Co je to publikační plán

Výše uvedené statistiky dokazují, že firemní blog může být pro vaše podnikání opravdu obrovským přínosem. Pokud z něj chcete vytěžit maximum, rozhodně byste neměli podcenit publikační plán. Co přesně si pod tímto pojmem představit?

Dokument, který obsahuje seznam vhodných témat, klíčová slova a také formáty, které směřujete ke svým zákazníkům. Díky publikačnímu plánu dokážete optimalizovat obsah tak, aby byl pro vaše zákazníky a pro vaše podnikání co nejpřínosnější. Publikační plán mimo jiné zajistí, aby byl váš obsah konzistentní a aby se ve správný čas dostal k těm správným příjemcům. Kromě toho vám skvěle poslouží i při vyhodnocování jednotlivých kampaní.

Co budete k tvorbě publikačního plánu potřebovat?

Možná se vám právě v hlavě rodí témata, která jsou spojená s vaším oborem a mohla by se proměnit v zajímavý článek na blog. Myslete ale na to, že byste témata neměli vymýšlet jen tak nahodile, ale měli byste vycházet z reálných dat. Díky nim maximalizujete pravděpodobnost, že s firemním blogem dosáhnete stanoveného cíle a vrátí se vám vynaložená energie a investice. Jaká data tedy budete potřebovat?

Analýza klíčových slov

Jak zjistíte, co vaši zákazníci na internetu vyhledávají a jakými články se jim pravděpodobně trefíte do vkusu? Prostřednictvím analýzy klíčových slov, která na váš blog přivedou relevantní návštěvníky.

Ideálně miřte na long tail klíčová slova, jež jsou delší a konkrétnější. Pokud máte například e-shop s nábytkem a zaměříte se pouze na slovo „nábytek“, vzhledem k vysoké konkurenci se pravděpodobně váš článek nikdy nezobrazí v horní části organického vyhledávání. V případě, že se však zaměřujete například na bohatě zdobený nábytek ve stylu baroka, budou těmi pravými frázemi třeba „nábytek v barokním stylu“ nebo „moderní barokní nábytek“. Tyto fráze vás ve vyhledávači zařadí výše a dovedou k vám vaše zákazníky.

Content gap analýza

Publikační plán by měl vycházet i z content gap analýzy. Díky této analýze zjistíte, která z potenciálních klíčových slov nejsou na vašem blogu dostatečně pokrytá. Tato analýza je založená jak na analýze klíčových slov, tak i na datech vaší konkurence.

Content gap analýza by se měla dle odborníků aktualizovat alespoň každých 6 měsíců, vzhledem k tomu, že vznikají nové produkty a zákazníci zadávají nové dotazy.

Analýza oboru a zájmů zákazníků

Abyste mohli produkovat kvalitní obsah, je samozřejmě nutné skvěle se orientovat v oboru, ve kterém podnikáte. Téměř každý obor se neustále rozvíjí, proto sledujte nejnovější zprávy nejen z České republiky, ale z celého světa. Důležité je pochopitelně i analyzovat svou cílovou skupinu a poznat problémy i potřeby svých zákazníků.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Analýza konkurence

Chcete mít na firemním blogu lepší a kvalitnější obsah než vaše konkurence? Pak ji musíte dobře poznat. Analýza konkurence by ostatně měla být nedílnou součástí nejen publikačního plánu, ale také zakládání firmy nebo představení nového produktu.

Vaše největší obsahové konkurenty vám pomůže odhalit například praktický nástroj Ahrefs. Analýza by však neměla skončit jen u toho, že budete vědět, kdo vaši konkurenti jsou. Je důležité také poznat, jaký obsah tvoří a v čem jsou jejich mezery. Až je poznáte, máte možnost nabídnout zákazníkům ještě něco lepšího.

Jak by měl vypadat dobrý publikační plán?

Jak už jsme nastínili, skvělý publikační plán by měl vždy vycházet z výše zmíněných analýz a měl by být podložený daty. Vyhraďte si na něj proto dostatek času a věnujte mu potřebnou energii, která se vám vrátí vyšším množstvím návštěvníků blogu.

Nezapomeňte na to, že dobrý publikační plán by měl mít pevný harmonogram. Termíny publikace článků byste vždy měli plánovat s ohledem na sezónnost i časovou náročnost přípravy obsahu. Publikační plán můžete jednoduše vytvořit v Excelu nebo využít některý z mnoha online plánovačů obsahu.

Stručně
  • Aby firemní blog plnil svou funkci, je třeba věnovat čas a energii kvalitnímu publikačnímu plánu, tedy dokumentu, který obsahuje seznam vhodných témat, klíčová slova a také formáty, které směřujete ke svým zákazníkům.
  • Publikační plán by měl vycházet z reálných dat, která získáte z analýzy klíčových slov, content gap analýzy, analýzy oboru a zájmů zákazníků a analýzy konkurence.
  • Dobrý publikační plán by měl mít pevný harmonogram. Termíny publikace článků byste vždy měli plánovat s ohledem na sezónnost i časovou náročnost přípravy obsahu.
  • Publikační plán můžete jednoduše vytvořit v Excelu nebo využít některý z mnoha online plánovačů obsahu.

Zpět