Psychologie barev v marketingu: jakou barvu zvolit pro vaši značku?

Věděli jste, že podle průzkumů si lidé udělají podvědomý úsudek o produktu během pouhých pár sekund a že 62 až 90 % tohoto hodnocení je založeno jen a pouze na barvě? Takto vysoké číslo je důkazem toho, že byste rozhodně neměli podcenit vliv barev při tvorbě vizuální identity, při uvedení produktu na trh nebo třeba při plánování marketingové kampaně.

Poznejte sílu barev v marketingu  

Je prokázané, že barvy vyvolávají emoce a pocity. Při výběru toho, co nakoupíme, hrají barvy mnohdy podstatně větší roli, než si uvědomujeme. Jeden z průzkumů ukázal, že 84 % zákazníků uvedlo jako hlavní důvod, proč si koupili konkrétní produkt, právě barvu.

Správně zvolená barva může pomoci vaší značce vyniknout a přimět zákazníky, aby ji vnímali přesně tak, jak chcete. Na druhou stranu nesprávný výběr barev může image vaší značky poškodit a způsobit, že zapadne v moři dalších.

Příklad

To, že mají barvy opravdu silnou moc, dokázala studie společnosti Performable, která testovala, zda vykazuje vyšší míru konverze zelené, nebo červené tlačítko na webových stránkách. Výsledkem studie bylo, že červené tlačítko zvýšilo konverzní poměr o 21 %, aniž by se na stránce změnilo cokoliv jiného kromě barvy tlačítka.

Barvy a jejich významy  

Psychologie barev se zabývá tím, jak barvy ovlivňují lidské chování. Při použití v marketingu je jejím cílem určit, jak barva ovlivňuje každodenní rozhodování zákazníků včetně výběru produktů, které zakoupí. Pojďme se tedy podívat na charakteristiku jednotlivých barev, která vám může pomoci při volbě té pravé barvy nebo barev při budování vizuální identity vaší značky.

Červená barva

Je nesporným faktem, že červená barva přitahuje pozornost a je nedílně spojená s vášní, vzrušením, energií a akcí. Řada firem volí pro své produkty červené obaly, aby vyčnívaly z regálů. Dále červená barva probouzí chuť k jídlu, proto ji často volí restaurace a značky prodávající jídlo. Červená barva je také používaná při výprodejích.

Mezi známé značky, které využívají červenou barvu, patří třeba Netflix, Colgate, Coca-Cola nebo YouTube. Například Coca-Cola využívá červenou barvu k budování vzrušení, YouTube zase využil červenou barvu v logu a na tlačítkách k tomu, aby povzbudil lidi ke sledování videí.

Oranžová barva

Oranžová barva představuje kreativitu, nadšení, dobrodružství a úspěch. Oranžová dle odborníků přispívá k impulzivním nákupům a povzbuzuje důvěru ve značku. Podobně jako červená nebo žlutá barva povzbuzuje chuť k jídlu.

Značky jako Nickelodeon a Fanta používají oranžovou barvu, aby zákazníkům přiblížily živou a mladistvou kulturu firmy. Oranžová je barvou, kterou si většina lidí spojuje s levnějším zbožím, proto ji také využívá značka Amazon, která tím zákazníkům sděluje, že u ní pořídíte cenově nejvýhodnější produkty.

Žlutá barva

Žlutá barva je barvou optimismu, vřelosti a léta. Žlutá barva je nerozlučně spojena se slunečním svitem, štěstím a zábavou a účinně přitahuje pozornost. Na druhou stranu je však spojená také s laciností, takže zákazníci očekávají, že značky používající žlutou barvu budou nabízet levné zboží nebo služby.

Když se řekne žlutá, řadě lidí se vybaví logo McDonald’s nebo IKEA. Obě tyto značky si zakládají na cenově dostupných produktech a zároveň pocitu štěstí při nákupu.

Zelená barva

Většině lidí při vyslovení zelené barvy vytane na mysl příroda. Mezi pozitivní asociace spojené se zelenou kromě přírody patří také zdraví, svěžest, růst, klid a mírumilovnost. Některým lidem se zelená barva pojí i s penězi, proto ji kromě značek, které se specializují na zdravou stravu nebo zdraví, využívají také firmy z oblasti financí a bankovnictví. Negativem zelené barvy je, že si ji někteří pojí s nudou.

Pro zelenou barvu se rozhodly například značky Spotify, Land Rover, Starbucks Coffee, Heineken nebo Holiday Inn či značka Animal Planet, která je nedílně spojená s přírodou.

Modrá barva

Velmi často využívanou barvou v marketingu je modrá, protože má silné účinky na naši mysl. Modrá je spojována s moudrostí, sílou a důvěrou a je vůbec nejoblíbenější barvou, částečně i proto, že je barvou oblohy a vody. Tmavé odstíny modré však mohou být spojeny s chladem a nedostatkem emocí.

Známými značkami, které zvolily modrou barvu, jsou například Facebook, Skype a Twitter, ty modrou barvu používají k vyjádření jednoty a propojení s ostatními lidmi po celém světě. Modrá barva navíc symbolizuje, že se jedná o důvěryhodné platformy. Na modrou vsadily také značky Panasonic, Samsung, Ford nebo Pepsi a Siemens.

Tip Firemní a Podnikatelská konta pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelské konto online během pár minut.

Fialová barva

Nyní už se dostáváme k fialové barvě, jež je považovaná za královskou barvu a je synonymem luxusu, moci, moudrosti a spirituality. Pokud však značka použije příliš moc fialové barvy, například jako podklad webových stránek, může v lidech vyvolávat pocity frustrace.

Fialovou barvu využívá například značka Yahoo. Proč? Tato barva ji znázorňuje jako značku s kreativní, mystickou a ambiciózní firemní kulturou. Vzhledem k tomu, že je fialová oblíbenou barvou žen, často ji využívají i značky prodávající kosmetiku. V neposlední řadě je fialová spojena s jemností, proto na ni vsadily „čokoládové“ značky Milka, Cadbury nebo Wonka.

Černá barva

Barva elegance, sofistikovanosti a luxusu – právě to je černá barva, která odráží také autoritu a stabilitu. Černá je i symbolem tajemství a síly a jedná se o nejčastěji používanou barvu písma, vzhledem k tomu, že je černý text velmi snadno čitelný.

Jak už jsme naznačili, černá je spojena s luxusem, často ji proto volí prémiové značky, jako je Chanel, Gucci nebo Prada. Černá je velmi oblíbená mezi muži, využívají ji proto také značky cílící primárně právě na muže.

Bílá barva

Bílá barva je symbolem čistoty a nevinnosti. Bílá je do jisté míry využívaná většinou značek. Vysoké procento značek totiž používá bílou barvu například na svých webových stránkách jako pozadí pro své produkty. I bílá je však spojena s některými mínusy, na některé zákazníky může působit příliš obyčejně nebo nudně.

Bílá barva charakterizuje například značky Apple a Tesla, v tomto případě bílá reprezentuje jejich kvalitu a vizionářství.


Zpět