34. díl: 10 věcí, které musíte vědět o sociálních sítích v roce 2023

Sociální sítě jsou v dnešní době nedílnou součástí života milionů lidí napříč Českou republikou. Této skutečnosti využívá mnoho firem a marketérů s cílem spojit se se svými cílovými zákazníky. Na sociálních sítích je však konkurence velmi vysoká a k tomu, abyste uspěli, musíte zvolit vhodnou marketingovou strategii a mít dokonalý přehled o nejnovějších trendech. Na co se v roce 2023 v souvislosti se sociálními sítěmi zaměřit?

Sociální sítě dávají firmám konkurenční výhodu

Věděli jste, že podle průzkumů mají firmy s alespoň jedním účtem na sociálních sítích v průměru o 32 % vyšší tržby než společnosti, které sociální sítě nepoužívají? Nemalé procento zákazníků si před nákupem projde sociální sítě dané značky a pročte si uživatelské recenze. Věnovat byste proto měli pozornost i tomu, jakým způsobem na sociálních sítích shromažďujete a sdílíte recenze od svých zákazníků.

Jaké sociální síti věnovat pozornost? TikToku

Jedním ze zásadních trendů je, že využívání sociálních sítí neustále prudce roste. Podle údajů společnosti Augusta Free Press dosáhne v roce 2023 počet aktivních uživatelů sociálních médií 4,9 miliardy, což je o 330 milionů více než v roce 2022.

Nejrozšířenější sociální sítí s 2,6 miliardami uživatelů je Facebook, rozhodně byste však neměli opomenout ani TikTok, ten se může totiž pochlubit nejvyšším nárůstem uživatelské základny. Během roku 2022 začalo TikTok využívat 313 milionů lidí, což je sedminásobně vyšší počet než v případě nových uživatelů Facebooku. V roce 2022 byl počet uživatelů TikToku více než 1,7 miliardy. V roce 2023 by se mělo jednat o 1,9 miliardy. Očekává se, že v roce 2023 TikTok předčí Facebook jako nejvýznamnější sociální síť pro marketing. Co se týče Instagramu, v roce 2022 měl přes 1,2 miliardy uživatelů, během roku 2022 přibylo zhruba 32 milionů nových uživatelů.

V roce 2023 vsaďte na krátká videa

S příchodem TikToku se dostala do středu pozornosti krátká videa, která se stala trendem na sociálních sítích v roce 2022. Všechny známé sociální sítě tak tento formát převzaly a zahrnují nějakou verzi formátu Stories.

I v roce 2023 se očekává, že budou krátká videa jedním z nejoblíbenějších formátů na sociálních sítích. Podle průzkumů totiž 73 % zákazníků dává přednost sledování krátkých videí, aby se dozvěděli něco více o produktu nebo o službě. Aktuálně napříč světem krátká videa jako marketingový nástroj využívá 86 % firem. Při vytváření krátkých videí však vždy myslete na to, že by měla být vysoce kvalitní, aby publikum zaujala.

Myslete na to, že zákazníci stojí o autentické značky

Autenticita vždy byla a pravděpodobně ještě dlouho bude pro značky obrovským přínosem. Zákazníci ji dnes ostatně vyžadují a podle zprávy Influencer Marketing Hub Social Media Benchmark Report z roku 2022 86 % zákazníků potvrzuje, že je pro ně autenticita a transparentnost důležitější než kdy dříve.

Zákazníci očekávají, že si budou firmy zakládat na autentickém lidském spojení a budovat emocionální spojení se značkou. Jak toho dosáhnout? Například tím, že budou majitelé a vedoucí firem hrát významnější roli na sociálních sítích. Zmíněná zpráva totiž ukázala, že si 69 % zákazníků přeje, aby byl generální ředitel „osobně“ přítomen na sociálních sítích.

Zákazníci chtějí mít možnost nakupovat přímo na sociálních sítích

Pandemie koronaviru změnila mnohé, a to včetně nákupního chování na sociálních sítích. Lidé začali dle odborníků sociální platformy využívat jako výchozí bod pro všechno, co dělají v online světě, ať už se jedná o komunikaci nebo zábavu.

Zákazníci také čím dál tím častěji preferují nákup probíhající přímo na platformě sociálních sítí, počínaje výběrem produktu a konče zasláním produktu. Podle zprávy společnosti Accenture se očekává, že nákupy na sociálních sítích do roku 2025 celosvětově vzrostou, na čemž bude mít zásluhu zejména generace Z a mileniálové. Největší počet nákupů se přepokládá v oblasti oblečení, spotřební elektroniky a bytových dekorací.

Do popředí se dostane udržitelnost a ochrana životního prostředí

Které značky budou mít v roce 2023 obrovskou konkurenční výhodu? Ty, které se vydaly směrem udržitelnosti a myslí na životní prostředí. Podle průzkumů 82 % zákazníků chce, aby značky místo zisku upřednostňovaly lidi a planetu. Z dalších průzkumů také vyšlo, že by měly firmy podle 89 % uživatelů udělat více pro snížení své uhlíkové stopy a 88 % oslovených se domnívá, že by měla být udržitelnost běžnou firemní praxí.

I v České republice podle odborníků lidé začínají upřednostňovat udržitelné produkty a spíše nakoupí u firmy, jež myslí na životní prostředí a stará se o své zaměstnance.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Klíčové bude budování komunity

Stejně jako v roce 2022 i v roce 2023 by měly značky na sociálních sítích budovat komunity. Podle společnosti Global Web Index je 76 % uživatelů internetu účastníky online komunit, 66 % firem navíc tvrdí, že měla komunita vliv na udržení zákazníků. Pokud je komunita silná, získáte nejvěrnější zákazníky, kteří jako první koupí nový produkt a značku podpoří.

Reklamy na sociálních sítích by měly být úzce cílené

Odborníci se shodují na tom, že bude v roce 2023 nejdůležitějším faktorem úspěšných reklam na sociálních sítích skutečnost, že je cílení velmi konkrétní. Z průzkumů vyplývá, že více než polovinu zákazníků naštve, když se jim zobrazuje reklama na něco, co si již zakoupili.

Na sociálních sítích vzroste užívání meme marketingu

Memy už nás na internetu provázejí celou řadu let, jejich používání v marketingu na sociálních sítích je však poměrně nové. Rozhodně byste se jim ale neměli vyhýbat, jsou dnes velmi populární, a to z toho důvodu, že jsou vtipné a poutavé. A v době, kdy se většina z nás potřebuje zasmát, jsou memy velmi vítaným prvkem, ať už si dělají legraci z bláznivých situací nebo trefně popisují realitu.

Interaktivní reklamy budou přispívat k vyšším prodejům

Virtuální realitu a rozšířenou realitu už v roce 2022 začaly využívat některé sociální sítě poháněné platformou Metaverse. Například Facebook představil 3D avatary a předpokládá se, že Instagram brzy svým uživatelům nabídne nové možnosti tvorby obsahu, například v podobě rozšířené reality a 3D příspěvků.

Tyto technologie mohou značky používat k poskytnutí lepší zákaznické zkušenosti, například prostřednictvím interaktivní reklamy. Pokud budou mít zákazníci možnost účastnit se takovéhoto „zážitku“, je pravděpodobnější, že zakoupí produkt nebo využijí propagovanou službu.   


Zpět