6 tipů, jak poznat svoji konkurenci

Nastartovat úspěšně podnik není jen tak. Aby vše neskončilo fiaskem, je potřeba znát především svoji konkurenci a zanalyzovat si ji. Jen tak se od ní můžete odlišit a objevit jejich i svoje silné a slabé stránky. Projděte si šest tipů, které vám pomohou takovou analýzu sestavit.

1. Vyhledejte si svoji off-line konkurenci

Konkurence je v podstatě ve dvojí podobě. V off-line světě a v on-line světě. Ač je to mnohdy neuvěřitelné, existuje spousta firem, které stále webem nedisponují a v tom možná tkví i jejich hlavní nevýhoda, protože jsou hůře k nalezení. Přesto může být jejich obchod úspěšný a lidé ho rádi navštěvují. Takovou konkurenci objevíte například analýzou katalogů firem (např. Firmy.cz) nebo prostřednictvím Google Maps a Mapy.cz.

Zeptat se můžete i svých zákazníků, o kom uvažovali před vámi. Jestliže jich je moc, využijte on-line dotazníky. Popřípadě dobrým zdrojem informací jsou vaši dodavatelé.

2. Vyhledejte si on-line konkurenci

V on-line světě si konkurenci najdete třeba pomocí vyhledávačů, kam zadáte klíčová slova charakteristická pro vaše podnikání. Například napíšete název produktu nebo služby.

Dalším pomocníkem jsou specializované nástroje:

  • Collabim, který vám po zadání klíčových slov zobrazí seznam potenciálních konkurentů.
  • Google Trends zase slouží k analýze zájmu o vyhledávání. Nesoustředí se totiž jenom na současný okamžik, ale analyzuje vývoj hledanosti klíčových slov v průběhu času a místa a snaží se předpovídat jeho další vývoj. Vyhledávání můžete omezit na určitou zemi, region, či třeba jenom město. Snadno tak zjistíte, o který produkt není momentálně zájem, stejně jako si spočítáte, kdy je výhodné o něj doplnit sklady. Příklad: Když si do vyhledávání zadáte slovo „knihy“, uvidíte, že míra jeho vyhledávání s postupem času roste a největší zájem o něj je každý prosinec.
  • AlexaSEMRushAhrefsSpyFuiSpionage slouží pro vyhledávání zahraniční konkurence.

3. Prozkoumejte webové stránky

Prozkoumejte podle webových stránek své konkurence co nabízí, jaké mají produkty a služby a za kolik. Inspirujte se také tím, jestli nabízí dárkové poukazy, slevy a jak mají web pojatý vzhledově i obsahově.

4. Staňte se jejich zákazníkem

Není nic jednoduššího, než se stát zákazníkem konkurence a objevit tak jejich silné a slabé stránky. Budete mít možnost zkusit si celý nákupní proces. Projděte si nákupní košík krok po kroku, jestli je výběr snadný a program vás naviguje intuitivně.

Co vás třeba naopak při nákupu na webu zdržuje. Co nabízí pro usnadnění konkurence navíc proti vám? Součástí analýzy je zároveň objednání newsletteru. Díky tomu zjistíte, jak komunikují se zákazníky. Při registraci ale nepoužívejte firemní email. Díky filtraci by vám časem mohl přestat newsletter jako konkurenci chodit.

5. Sledujte konkurenci

Sledovacích nástrojů existuje hned několik. Základem jsou sociální sítě. Stačí jen zakliknout, že se vám ‚líbí‘ nebo chcete jejich stránku ‚sledovat‘. Zaměřit se samozřejmě nemusíte jen na svoji konkurenci, ale na vše, co by vás mohlo inspirovat a souvisí s vašim oborem. Ať už to jsou specializované magazíny nebo odborníci v oboru.

Ke sledování už také vznikla řada internetových nástrojů. Za zmínku stojí TalkWalkerMentionVersionista nebo VisualPing. Jejich cílem je na zvolených webech sledovat každou změnu a o té vás neprodleně informovat. Pomohou vám také při sledování vybraných klíčových frází.

6. Jaké používá konkurence marketingové nástroje?

Bloger Ondřej Ilinčev doporučuje na svých stránkách nástroj BuiltWith nebo plugin do prohlížeče s názvem Ghostery. Díky nim zjistíte při zadání domény kompletní seznam od hostingů až po A/B testovací platformu, která je už součástí Google Analytics.

Součástí marketingu je i sledování PPC kampaní své konkurence prostředníctvím třeba nástoje Collabim a zjistit tak, v čem můžete být lepší. Dozvíte se, jaké klíčové fráze používají a další obchodní taktiky. S tím souvisí i to, jak si stojíte ve výsledcích vyhledávání ve vyhledávačích Google a Seznam. To vám také výše zmíněný nástroj ukáže.

Na závěr už snad lze jen dodat, že všechny výsledky analýzy by vám měly být inspirací, ne mantrou. Řiďte se i svým citem a hlavně rozumem.

Shrnutí

  • ptejte se na konkurenci i svých zákazníků nebo dodavatelů
  • využijte vyhledávače konkurence jako jsou Collabim, iSpionage atd.
  • staňte se zákazníkem konkurence a objevte jejich silné a slabé stránky
  • sledujte změny u své konkurence, ať můžete naplánovat další strategii
  • objevte používané marketingové nástroje

Zpět