9. díl: SEO – vybíráme klíčová slova pro optimalizace webu

Stejně jako je pro stavbu domu projektová dokumentace, je základním pilířem pro úspěšnou optimalizaci pro vyhledávače právě analýza klíčových slov. Pomocí ní zjistíme, jaká klíčová slova lidé vyhledávají, v jakých kombinacích, jak často a jak jsou jednotlivé hledané dotazy konkurenční.

V předchozím článku o SEO jsme se seznámili se základy, jak získat vašemu webu vyšší viditelnost ve vyhledávačích. Nyní se podíváme podrobněji na to, odkud získat údaje o hledanosti klíčových slov. Chcete na váš web přeci dovést co nejvíce potenciálních zákazníků. Proto je důležité vědět, co právě v souvislosti s vašimi produkty nebo službami hledají a zda vůbec volí klíčová slova, která používáte nebo chcete použít na svém webu.

Kde zjistíme hledanost?

Už v článku o placené reklamě ve vyhledávačích jsme si některé nástroje ukázali. Jejich použití je velmi podobné i pro získání předních pozic v neplacené části vyhledávání. Níže představujeme nástroje, které poskytují údaje o hledanosti klíčových slov, která lidé zadávají do vyhledávání. Použít můžete ten, který bude nejvíce vyhovovat vašemu účelu.

Ještě předtím, než se pustíte do analyzování hledaných dotazů si ale připravte svůj pracovní seznam vstupních klíčových slov. Jedná se o soubor frází, o kterých se domníváte, že by lidé zadali do vyhledávače, pokud by chtěli najít vaší firmu. Může se jednat o různé kombinace a právě s tímto seznamem vstupních klíčových slov budete následně pracovat a používat ho jako zdroj získání reálných dat o hledanosti.

Seznam hledání

Chcete-li získat rychlý pohled na hledanost jednotlivého klíčového slova bez nutnosti se přihlašovat nebo registrovat do různých systémů, je Seznam hledání nejrychlejší volba. K těmto datům se dostanete poté, co zadáte na Seznam.cz hledaný dotaz, přejdete do spodní části stránky a kliknete na odkaz “Statistiky hledanosti”. Na grafu uvidíte vývoj hledanosti za posledních 12 měsíců. Můžete ho filtrovat podle dní, týdnů či měsíců, nebo si nastavit statistiky jen za hledání v mobilních zařízeních. V tabulce pod grafem pak Seznam nabízí další příbuzné fráze, které by se vám mohly hodit. Přes tlačítko “přidat slovo +” nad grafem můžete přidat i další klíčové slovo a porovnat si data s původní frází. Zdrojem dat je hledání na Seznamu, který má zhruba 30% podíl na českém vyhledávání.

Obrázek: Ukázka hledanosti klíčového slova “nábytek” v Seznam hledání. 

Výhody

  • Rychlý pohled na hledanost,
  • není nutné se nikde registrovat ani přihlašovat.

Nevýhody

  • Nelze zadat větší množství klíčových slov najednou,
  • nelze klíčová slova nijak označovat a ukládat pro pozdější použití,
  • data jen z hledání Seznamu (cca 30% podíl na českém vyhledávání),

Seznam Sklik

Sklik je reklamní systém, díky kterému můžete spustit placenou inzerci ve vyhledávání tohoto českého vyhledávače. Aby inzerenti věděli, na jaké hledané dotazy reklamu spustit, poskytuje tento nástroj statistiky hledání, které lze velmi dobře využít i pro SEO. Zdrojem dat je logicky opět hledání Seznamu.

Po přihlášení do Skliku zvolte z horního menu “Nástroje” > “Návrh klíčových slov”. Následně zadejte do hledacího pole vaši vstupní frázi a dostanete tabulku se seznamem slov, která obsahují základ (kořen) hledaného dotazu. Vy si následně můžete všechny fráze projít a vybírat ty, které jsou pro vaše podnikání relevantní. Kromě samotné hledanosti (vypočítané jako měsíční průměr za posledních 12 měsíců) uvidíte také roční trend, konkurenčnost a cenu za klik (ta nás v případě SEO ale nebude zajímat). Oproti předchozímu nástroji je výhoda Skliku v tom, že si můžete jednotlivé fráze označovat a přidávat do svého seznamu pro další použití. Jednoduše u klíčového slova, které si chcete označit, klikněte na tlačítko “plus” (poté, co přejedete myší nad jednotlivým řádkem s dotazem), a tím si ho přidáte do svého seznamu v pravé části obrazovky. Jakmile si takto projdete všechny vaše vstupní fráze a označíte si relevantní klíčová slova, celý seznam si můžete vyexportovat a pracovat s klíčovými slovy v samostatném souboru.

Doporučujeme jen po zadání klíčového slova nastavit vedle hledacího pole volbu “Přesná shoda”, aby se vám později do exportu nedostaly různé tvary shod, které pro SEO nejsou důležité. 

Opakujte výše uvedený postup, dokud neprojdete všechny fráze z vašeho pracovního seznamu vstupních klíčových slov.

Obrázek: Statistiky hledání od Skliku. V levé části vyberte pro vás relevantní klíčová slova a následně si označte ta, se kterými chcete později pracovat. Ty se vloží do seznamu v pravé části obrazovky a následně je můžete uložit do samostatného souboru.

Výhody

  • Velmi podrobná data o hledání (až na úrovni jednotek hledání),
  • možnost označit si relevantní fráze a později je samostatně vyexportovat do souboru.

Nevýhody

  • Data jen z hledání Seznamu (cca 30% podíl na českém vyhledávání).

Google Ads

Stejně jako Seznam, i Google poskytuje data o hledanosti klíčových slov prostřednictvím své reklamní platformy Google Ads. V poslední době je sice trochu krkolomné se jednoduše k těmto datům dostat (Google vás jako první bude chtít provést založením celé kampaně), ale když tuto volbu odmítnete, stačí následně zvolit v pravém horním menu “Nastavení a nástroje” > “Plánovač klíčových slov”. Poté vyberte “Objevte nová klíčová slova” a do hledacího pole přidejte vstupní fráze. Výhodou oproti Skliku je, že do hledacího pole můžete zadat více vstupních frází najednou. Maximálně však deset.

Podobně jako v Skliku dostanete tabulku hledanosti vámi zadaných a dalších souvisejících klíčových slov. Statistiky hledání jsou opět vypočítané jako měsíční průměr za posledních 12 měsíců.

Oproti Skliku disponují statistiky Googlu jednou nevýhodou. Pokud v Google Ads nemáte aktivní kampaně (tzn. neutrácíte u Googlu své peníze), neukáže vám nástroj přesné číslo hledání, ale jen rozsah (například 100 – 1 000), což je dost limitující. Naštěstí existují nástroje třetích stran, které dokážou i z Googlu vytáhnout přesná čísla (viz níže).

Jednotlivé návrhy si můžete projít, označit si ty fráze, které pro vás jsou zajímavé a následně si je stáhnout. Nebo si můžete stáhnout všechny návrhy a poté si je roztřídit například v Excelu.

Připravte se, že Google vám poskytne hodně široké spektrum souvisejících frází, takže strávíte poměrně dost času filtrováním nedůležitých navržených alternativ.

Velkou výhodou Googlu plynoucí z jeho globálního působení je, že si statistiky hledání můžete vyfiltrovat pro určitý jazyk nebo zemi. To se hodí, pokud máte web i v dalších jazycích.

Obrázek: Statistiky hledanosti klíčových slov v reklamním systému Google Ads.

Výhody

  • Filtrování dle jazyků a různých zemí,
  • můžete přidat až 10 vstupních frází najednou,
  • možnost zvolit i jiné časové období než posledních 12 měsíců.

Nevýhody

  • Neposkytuje přesná čísla o hledanosti, ale jen rozsahy, pokud nemáte aktivní placené kampaně,
  • ne zcela intuitivní rozhraní po prvním přihlášení,
  • data jen z hledání Googlu (cca 70% podíl na českém vyhledávání).

Marketing Miner

Dostáváme se k nástrojům třetích stran, a velmi užitečný nástroj pro české použití je Marketing Miner. Tento nástroj používá celá řada profesionálních SEO konzultantů, protože dokáže celý proces výběru klíčových slov významně zrychlit. Ale je vhodný i pro běžné použití. Jeho hlavní výhoda tkví v tom, že dokáže stáhnout data o hledanosti jak ze Seznamu, tak i z Googlu. V případě Googlu pak bez omezení na rozsah hledání poskytne přesné číslo. Nástroje je placený, ale pro základní nenáročné použití je i zdarma. 

Poté, co se do nástroje zaregistrujete, stačí zadat do hledacího pole na hlavní obrazovce zvolené klíčové slovo. Marketing Miner vám kromě samotné hledanosti zobrazí i další navržené varianty včetně ročního trendu. Benefitem je, že si fráze můžete filtrovat (například vyloučit vše, co obsahuje “nejlevnější” či konkrétní značky apod.) a tím si tak zjednodušit práci při procházení dlouhého seznamu navržených frází. Všechny návrhy si opět můžete stáhnout do samostatného souboru nebo si zvlášť stáhnout jen klíčová slova, která jste si v tabulce sami označili, že jsou pro vás důležitá. 

V tomto jednoduchém režimu umožňuje Marketing Miner vidět a stáhnout data jen za vyhledávač Google. Potřebujete-li dostat dat co nejvíce, tzn. data i ze Seznamu, využijte volbu “Vytvořit report”. Výhodou této cesty je hlavně to, že můžete zadat všechny vaše vstupní fráze najednou a nástroj k nim stáhne všechny hledanosti a související dotazy. V samostatném souboru si pak vše jen profiltrujete. Právě tímto způsobem nejčastěji zpracovávají analýzy klíčových slov SEO specialisté.

Obrázek: Nástroj Marketing Miner umožňuje získat rychlý přehled hledanosti klíčových slov a stáhnout data o hledání z obou vyhledávačů.

Výhody

  • Poskytuje hledanost z Googlu i Seznamu,
  • možnost celý proces zrychlit zadáním více vstupních frází,
  • hledanost za 3 jazyky – čeština, slovenština, polština,
  • velmi komplexní nástroj – statistiky klíčových slov je jen jedna z mnoha funkcionalit.

Nevýhody

  • Pro časté a širší použití placený nástroj.

Další alternativy

Další nástroje třetích stran si vyjmenujeme jen v rychlosti. Pracují totiž na podobném principu jako výše zmíněný Marketing Miner. Nedisponují vlastní databází, ale napojují se právě do jednotlivých reklamních systémů (Sklik a Google Ads) a přidávají k tomu další funkcionality. Společného mají také to, že pro základní a nenáročné použití jsou zdarma a poté poskytují své placené verze. Zaměřují se spíše na profesionály.

Z českých nástrojů můžeme jmenovat například Collabim. Oproti Marketing Mineru vám nenabídne okamžitý vizuální pohled na hledanost klíčového slova, ale počítá s tím, že si data stáhnete do vlastního souboru. Také není pro laika zcela intuitivní a orientace v něm je složitější. Data dokáže stáhnout z Googlu i ze Seznamu.

Mezi povedené zahraniční nástroje můžeme uvést Ahrefs nebo SEMRush. Jejich určitou nevýhodou pro české použití je absence dat ze Seznamu.

Výběr klíčových slov zvládnete sami, ale …

Vyjmenovali jsme si různé cesty a nástroje, jak získat reálná data o hledanosti klíčových slov, která pro vás budou základem pro optimalizaci webu. Získání těchto dat není nic složitého a určitě to zvládnete sami. Často je to ale časově náročný proces. Jednotlivé nástroje vám totiž poskytnou velké množství kombinací, které musíte následně různě třídit. Záleží samozřejmě, jak široký sortiment máte, ale u e-shopů s tisíci položkami není výjimkou, že analýza klíčových slov zabere i desítky hodin.

V této části jsme si ale prošli jen to, jak klíčová slova získat. V následujícím díle si prakticky ukážeme, jak následně s vybranými slovy pracovat a podle jakého klíče vybírat fráze pro jednotlivé stránky vašeho webu.


Zpět