22. díl: Jak může crowdfunding pomoci vašemu podnikání v době koronaviru?

Zasáhla vás současná opatření vlády a nevíte, jestli dokážete udržet své podnikání kvůli řadě omezení nad vodou? Jednou z možností, jak své podnikání zachránit, jsou crowdfundingové kampaně. Co je to crowdfunding, jak funguje a proč je skvělou volbou pro podnikatele v době koronaviru? To vše a ještě něco navíc se dozvíte v tomto článku.

Co je crowdfunding?

Crowdfundingem rozumíme způsob financování, při němž větší počet jedinců přispívá menším finančním obnosem k vybrání cílové částky. Název je odvozený od dvou anglických slov, a sice crowd = dav a funding = financování. Tímto způsobem může zadavatel kampaně vybrat potřebnou částku například na vydání knihy, natočení filmu nebo třeba výrobu nového produktu. Jak vybrat peníze pro svůj projekt? Prostřednictvím crowdfundingových platforem, ke kterým patří například Kickstarter nebo český HitHit.

Kickstarter

Mezi nejoblíbenější formy crowdfundingu patří získávaní finanční podpory výměnou za nějaké odměny. Na tomto principu funguje například světově proslulý Kickstarter, který se do povědomí lidí zapsal také nejúspěšnějšími světovými kampaněmi, na něž se vybraly desítky milionů dolarů. Druhou největší světovou platformou je Indiegogo.  

GoFundMe

Naproti tomu platforma Gofundme se orientuje na získávání peněz pro kampaně, které řeší osobní problémy nebo kampaně s čistě charitativním směřováním.

HitHit

Jednou z českých crowdfundingových platforem je HitHit, který funguje tak, že má každý projekt na shromáždění požadované částky maximálně 45 dní. Pokud se peníze vyberou, zašlou se zadavateli projektu s tím, že si HitHit vezme 9 % provizi z částky. Když se peníze nevyberou, zadavatel projektu nic nedostane, ale zároveň nic nezaplatí. Další českou crowdfundingovou platformou je Startovač.

Co je důležité vědět?

Lidé si často pletou crowdfundingové kampaně se snadným způsobem, jak přijít k penězům. Faktem ovšem zůstává, že úspěch mají většinou ty kampaně, za nimiž stojí velké úsilí a spousta času.

Crowdfundingové kampaně v době koronaviru

Těžké situace dokazují, že Češi umí pomáhat. Důkazem je skutečnost, že přispěli desítkami milionů korun na crowdfundingové projekty pomoci proti koronaviru. Lidé v současnosti pomáhají financovat výrobu nedostatkových roušek nebo plicních ventilátorů a podporují také živnostníky zasažené opatřeními vlády. Kvůli těžké situaci živnostníků vzniklo hned několik crowdfundingových kampaní, které mohou pomoci i vám.

Antivir

HitHit vzhledem k aktuální pandemii koronaviru představil kategorii Antivir. Tato kategorie vznikla za účelem pomoci podnikatelům v turistickém ruchu, kadeřníkům, majitelům kaváren a restaurací a dalším lidem, kteří jsou nejvíce zasaženi současnými opatřeními. Za každých 100 korun pro živnostníky pošle HitHit 2 Kč spolku Oxyprotect, který nakupuje přístroje nezbytné pro léčbu nemoci Covid-19. V současnosti je v kategorii Antivir 88 kampaní podnikatelů, kterým koronavirus ničí podnikání. Zapojit se můžete i vy.

Zachraň hospodu

Dalším crowdfundingovým projektem v době koronavirové je projekt Zachraň hospodu, do kterého se mohou zaregistrovat hospody a restaurace, které potřebují pomoci. Lidé pak daným hospodám pomáhají tím, že si zvolí hodnotu voucheru a příspěvek v této hodnotě zamíří do vybraného lokálu. Jakmile podniky opět otevřou, mohou lidí svůj voucher využít.

Vstupenky na NIC

Divadla, koncertní sály, kluby i umělce zase podporují vstupenky na NIC. Jak tyto vstupenky fungují? Lidé si mohou na vstupenkovém portále GoOut zvolit, jakou scénu či soubor chtějí podpořit a v rezervačním systému si následně koupí vstupenku do virtuálního sálu podle vlastního výběru.

Nejúspěšnější světové crowdfundingové kampaně

O tom, že crowdfundingové kampaně mají mnohdy větší úspěch, než bychom kdy čekali, svědčí kampaně, které získaly miliony dolarů. Jednou z nich je kampaň na chytré hodinky Pebble Time, které vynikají například barevným e-paper displejem nebo zabudovaným mikrofonem. Původním záměrem bylo vybrat 500,000 dolarů, nakonec však zakladatelé kampaně vybrali neuvěřitelných 20,338,986 dolarů. Druhou nesmírně úspěšnou kampaní se stal takzvaný Coolest Cooler. Na tento multifunkční chladič 21. století se složilo více než 62,600 lidí a vybralo se 13,285,226 dolarů. Kvůli nečekané poptávce ale výrobce nebyl schopen svou výrobu udržet a dodržet tak své závazky, a příběh neuvěřitelného úspěchu skončil paradoxně krachem.

Crowdfundingové kampaně u nás

O tom, že crowdfundingové kampaně slaví úspěch nejen ve světě, ale také u nás, svědčí například kampaň na Kickstarteru s PC hrou Kingsdom Come: Deliverence z roku 2014, na niž se vybralo 36,700,000 Kč. Na HitHitu zase v roce 2018 zazářily konopné barefoot tenisky značky Bohempia, na které se vybralo 4,000,000 Kč.

Mají současná opatření negativní vliv i na vaše podnikání? Využijte přednosti crowdfundingových kampaní.


Zpět