22. díl: Připravte se na dobu po pandemii už nyní. Pomůže vám nový byznys plán

Mnoho odborníků se shoduje na tom, že po skončení pandemie koronaviru nebude svět takový, jaký byl dříve. Očekává se, že krize spojená s pandemií COVID-19 povede například k většímu množství bezkontaktních interakcí, k výraznější aktivitě ve virtuálním světě nebo třeba ke znásobení nákupů online. Jak na tyto trendy reagovat a jak si udržet své postavení na trhu nebo jak v současné době podnikaní rozjet? Vraťte se zpět k byznys modelu a nabídněte zákazníkům to, po čem volají.

V následujícím článku se dozvíte:

  • Jak nastavit své podnikání, abyste uspokojili aktuální poptávku,
  • proč si vytvořit podnikatelský plán,
  • k jakým trendům svět po pandemii spěje.

Svět se mění, změňte své podnikání i vy

„Potřeby se v současném světě mění a řada změn bude trvalejšího charakteru. Otevírají se tedy nové podnikatelské příležitosti a vítězi se stanou ti, kteří je včas rozeznají a nabídnou zákazníkům snadná řešení,“ říká Zuzana Paulovics, lídr akceleračního programu Start it @ČSOB. Tato slova potvrzují i další odborníci. Například profesor marketingu Mark Ritson firmám doporučuje, aby ani v dnešní době neusnuly na vavřínech a reagovaly na aktuální situaci. Je tedy více než jasné, že se potřeby trhu díky současné situaci mění a že se chování zákazníků změní i do budoucna. Jak na tuto skutečnost reagovat?

Co byste měli znovu zvážit?

Mnoho firem z aktuální situace vyšlo silnější než kdy dříve. Dokázaly se totiž velmi rychle rozhodnout a uspokojit poptávku svých zákazníků, nebo představit zcela nový produkt či službu. Dokonalým příkladem mohou být firmy, které se přeorientovaly na výrobu nedostatkové ruční desinfekce. Jednou z nich je například skotská firma Brewdog, která se původně specializovala na výrobu ginu a whisky. Dalším příkladem, tentokrát z domova, je Tomáš Čupr – zakladatel Slevomatu, Damejídlo a Rohlíku, jehož zisky v době koronaviru násobně vzrostly. Pojďme se tedy podívat na to, jaké otázky byste si měli zodpovědět tak, abyste i vy posílili své postavení na trhu.

  • Reagujete na aktuální potřeby na trhu?

Zamyslete se nad svou unikátní propozicí a popřemýšlejte nad tím, zda pomocí ní nedokážete vyplnit nově vzniklé potřeby trhu.

Příklad:

Firma se specializuje na bezkontaktní předávání klíčů pro zprostředkovatele pronájmu ubytování Airbnb, který aktuálně nemá odbyt, takže začne nabízet bezkontaktní předávání klíčů od firemních automobilů.

  • Cílíte na správnou skupinu?

Udělejte si průzkum trhu a přemýšlejte nad tím, jestli se vaše služba nebo produkt zaměřuje na správnou cílovou skupinu. Pokud se například soustředíte na cestovatele, kteří vzhledem k aktuální situaci nemohou cestovat, zkuste cílit na méně zasaženou skupinu.

  • Volíte správný typ marketingu?

Je vaše reklama zaměřena na offline prostředí, kde v současnosti není příliš efektivní? Přesuňte ji do online světa a využijte možnosti online marketingu na maximum například pomocí reklamy na sociálních sítích nebo videa.

  • Vyžaduje váš produkt inovaci?

Pořádáte konference nebo kurzy? Ani vzhledem k současným opatřením, která zabraňují shromažďování lidí, nemusíte své podnikání přerušit. Stačí přesunout tyto akce do online prostředí například prostřednictvím webinářů nebo online kurzů.

  • Je třeba navázat nová partnerství?

Popřemýšlejte také nad tím, jestli nepotřebujte navázat nová partnerství, abyste v době takzvaně pokoronavirové uspěli. Zaměřte se například namísto fyzické distribuce na tzv. marketplace platformy.

Zodpovězeno? Vytvořte si podnikatelský plán

Máte už představu o tom, kterým směrem by se vaše podnikání mělo nyní ubírat? Vytvořte si přehledný podnikatelský plán, díky němuž se můžete vyvarovat případným chybám a který poodhalí slabá a silná místa vašeho podnikání. Vytvořit podnikatelský plán můžete například jednoduše prostřednictvím šablon. Vyzkoušejte podnikatelský plán v kostce nebo komplexní podnikatelský plán, jehož součástí je také finanční plán. Více o tom, k čemu je podnikatelský plán užitečný a jak jej vytvořit, se dozvíte v tomto článku.

Na co se do budoucna připravit?

Jak už jsme nastínili v úvodu, je více než jisté, že aktuální situace i po skončení krize povede k celé řadě trendů, které můžete (pokud budete dostatečně připraveni) využít ve svůj prospěch. Jaké trendy očekávat?

Bezkontaktnost

Podle strategického poradce Bernarda Marra svět nezastavitelně spěje k většímu množství bezkontaktních interakcí. I před vypuknutím nákazy byly velmi oblíbené platby přes mobilní telefon nebo hodinky. I tento typ platby by však měl získat jinou podobu vzhledem k tomu, že se lidé snaží maximálně snížit fyzický kontakt. Očekává se proto, že vzroste poptávka po platbách zcela bez doteku.

Online komunikace

Většina kontaktu firem se zákazníky bude probíhat skrze online komunikaci. Odborníci radí, že byste i nyní měli udržovat častý a aktivní kontakt se svými zákazníky a být k nim upřímní.

Nakupování online

Možná už jste si všimli, že velké množství kamenných obchodů přešlo do online světa. A udělali dobře, téměř všechny nákupy dnes totiž probíhají po internetu a očekává se, že tento trend bude přetrvávat i po skončení krize. Pokud tedy ještě nemáte zajištěný online obchod, je nejvyšší čas si ho zařídit.

Události v digitálním světě

I když doba nepřeje pořádání koncertů nebo vědeckých konferencí, lidé si našli cestu, jak se spojit. Velká část událostí se nyní pořádá ve virtuálním světě a má hned celou řadu předností. Lidé se mohou připojit z jakéhokoliv místa na světě a virtuální sály mají neomezenou kapacitu. I přesto, že se nepředpokládá, že by se měly všechny akce odehrávat online, je pravděpodobné, že někteří pořadatelé zůstanou u tohoto formátu.

Telemedicína

Dnešní doba také spěje k tomu, že se budou více využívat konzultace s lékaři prostřednictvím telefonů a recepty se budou vydávat přes SMS zprávy. Někteří lékaři se tímto směrem vydali již před vypuknutím pandemie a další je v průběhu krize následovali.

Doba se mění a svět byznysu s ní, připravte se na předpokládané změny s předstihem a posilněte svou pozici na trhu.


Zpět