23. díl: Jak zasáhla krizová situace podnikatele v ČR

Přinášíme vám sérii rozhovorů s českými podnikateli o dopadech koronakrize na jejich podnikání. Tentokrát jsme se zaměřili na oblasti ubytovacích služeb, sportu a prodeje interiérových doplňků.

Rekreační středisko Doly Bílina

Rekreační středisko Doly Bílina se nachází v Libereckém kraji v obci Sloup v Čechách. Je vyhledávané turisty především od jara do podzimu, ale středisko je v provozu celoročně. Disponuje kapacitou 180 lůžek v klasických pokojích a bungalovech. Na naše otázky odpovídal provozní rekreačního střediska pan Miroslav Rojek.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Fatálně. Dnem vyhlášení nouzového stavu jsme museli zavřít a tržby v rozjeté sezóně nám spadly na nulu a postupně nám lidé stornovali pobyty na nadcházející 3 měsíce. 

Jako největší riziko vnímáme nejistotu, kdy jsme dlouho nevěděli, kdy budeme moci opět otevřít. Před pár dny jsme se dozvěděli alespoň přibližný plán uvolňování opatření, ale v segmentu ubytování je stále nejasné, za jakých podmínek budou moci lidé jezdit na pobyty a jestli budeme muset plnit nějaké hygienické normy. Rádi bychom toto věděli co nejdříve, abychom se stihli připravit.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Nejpřínosnější byl asi byl program Antivirus. Ale my jsme nechtěli nechat všechny zaměstnance doma, takže někteří chodí do práce a podílí se na různých pracích, na které není čas během roku. Tím pádem ale nemáme nárok na kompenzaci ve výši 80 % mzdových nákladů.

Pětadvacítka je fajn, ale v našich statisícových nákladech měsíčně je to jen malá pomoc. O úvěry v programech Covid se už ani nepokoušíme. 

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

S ubytováním nejde dělat nic. Využili jsme ale pozastavený provoz v kuchyni a o víkendech připravujeme hamburgery, které rozvážíme po našem regionu a prodáváme i do okénka.

Sun System

Příběh společnosti SUN SYSTEM se začal psát v roce 1994, kdy se Jozef Mičo seznámil s venkovní plastovou roletou. Téměř rok trvala myšlenka pustit se do vlastního podnikání, které se bude věnovat stínící technice. Po roce sám začal nabízet a instalovat tyto plastové rolety na živnostenský list. Později se portfolio doplnilo o vnitřní hliníkové žaluzie a sítě proti hmyzu. Během několika dalších let byla spuštěna vlastní výroba na venkovní rolety, rolovací vrata a poté i sítě proti hmyzu.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Vládní opatření se nás dotkla zásadním způsobem a to tak, že jsme museli uzavřít pobočky pro veřejnost a přerušil se nám tak styk s našimi zákazníky. Dalším zásadním krokem bylo zrušení veřejných akcí (veletrhů), na které jsme se v posledních letech velmi zaměřovali. Dokonce byla situace taková, že jsme nainstalovali expozici na veletrhu v Nitře, kde během víkendu došlo ke zrušení veletrhu a zapečetění výstavní plochy a další dva měsíce jsme nebyli schopni provést demontáž.

Pro naše exportní aktivity bylo zásadní uzavření hranic jak se Slovenskem, tak i Rakouskem. V Rakousku jsme nebyli schopni realizovat přibližně měsíc instalace produktů pro naše zákazníky, kteří byli naštěstí chápaví a v této těžké době nás velmi podrželi a toho si ceníme. Naštěstí pro nás, náš styl prodeje není zaměřen pouze na veletrhy a návštěvu poboček, proto jsme cítili příležitost mít efektivnější online reklamu a naši zákazníci s námi měli možnost nadále komunikovat. Veškeré konzultace, případně i následná montáž probíhaly za zvýšených hygienických opatření.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Bohužel v tomto ohledu naše společnost nebyla schopna využít žádného vládního programu i přesto, že nám vládní opatření znemožnilo navštívit veletrhy a uzavřelo naše pobočky našim zákazníkům. Nicméně jsme byli připraveni čerpat ze svých zásob, tak aby náš provoz nebyl omezen do takové míry, aby se to dotklo našich zákazníků.

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

Naštěstí se nám povedlo rychle adaptovat na zásadní změny spojené s vládními opatřeními. Vlivem velkého zájmu o naše produkty ze strany zákazníků, kteří zůstali doma, využívali home office a podobně, se nám daří plnit naše stanovené cíle. Strategie zůstává stejná, a to být co nejblíž našim zákazníkům, ať už prostřednictvím poboček, kde si zboží můžou prohlédnou v reálných velikostech, na veletrzích, ale nyní zejména v online prostředí – webové stránky, sociální sítě atd. Díky naší aplikaci na rozšířenou realitu, která je ke stažení na AppStore a Google Play, si naši zákazníci mohou svůj vysněný produkt namodelovat i na své terase, a proto není nutná návštěva naší pobočky. V tomto čase se nám velmi posunul náš e-shop, který jsme přibližně rok připravovali a naši zákazníci jej velmi využívali pro objednávky doplňkového sortimentu, jako je zahradní nábytek, grily, květináče a další.

Elmina

Elmina prodává stylový interiérový a zahradní nábytek včetně dekorací, a to na českém a slovenském trhu. Hlavním prodejním kanálem je vlastní showroom v Bratislavě a e-shop. Na naše otázky odpovídal pan Petr Hejtmánek, jednatel Elminy.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Museli jsme zavřít naši jedinou prodejnu, která nám generuje většinu příjmu, takže významně. Jako riziko vnímáme zatím nejasná pravidla o dalším uvolňování opatření. Ale věříme, že se maximálně během pár týdnů vrátí vše do alespoň nějakého normálu a lidé budou moci opět chodit do obchodních center, jehož součástí je i náš showroom.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Žádná, jelikož nám stát do dnešního dne s ničím nepomohl. Stačilo by odpustit odvody z mezd a odpuštění DPH. Budeme schopni tak zlevnit naše služby a zboží a fungovat s nižší tržbou bez propouštění lidí.

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

Museli jsme se více zaměřit na online prodej. Pokusili jsme se motivovat naše zákazníky prostřednictvím výhodných akcí. Ty nám do určité míry pomohly, ale tato strategie není dlouhodobě udržitelná. Prostřednictvím e-shopu prodáváme spíše menší kusy nábytku, hlavně dekorace. Větší nábytkové sestavy a sedací soupravy lidé přes e-shop nekoupí, aniž by si to přišli osobně prohlédnout. Určitě jsme momentálně více aktivní na sociálních sítích, lákáme lidi více na e-shop a do budoucna je to určitě cesta, u které chceme zůstat.

Jóga Šumava

Jóga Šumava pomáhá rozvíjet jógovou komunitu na Šumavě. Vedle pravidelných lekcí jógy v Kašperských Horách, Sušici, Hartmanicích, na Kvildě a Zdíkově pořádá workshopy a víkendové akce. Spoluorganizuje pravidelnou jarní akci Jógový den v Sušici. V létě si budou moci fanoušci jógy zacvičit opět zážitkové lekce na hradě Rabí.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Po vyhlášení nouzového stavu jsem pozastavila lekce na všech pěti místech, kde pravidelně cvičím. Mé příjmy klesly na nulu. Riziko pro současné i budoucí podnikání vidím v obavě některých studentů jógy se znovu setkávat ve skupině z několika důvodů:

  • I při zvýšené pozornosti k hygieně a používání vlastních cvičebních pomůcek zatím nejsou k dispozici jasně ověřené informace o šíření viru,
  • někteří studenti patří do rizikové skupiny nebo mají člena rodiny, který tam spadá,
  • část studentek jsou matky s dětmi, které si do konce školního roku nechávají děti doma, a tedy čas pro sebe a své aktivity se tím zmenší.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Jednorázová pomoc OSVČ ve formě 25,000 Kč a odpuštění plateb zdravotního a sociálního pojištění na pár měsíců.

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

Mám radost, že se mi podařilo spustit nový produkt: Online lekce. Z ohlasů od studentů vím, že během nouzového stavu ocenili možnost si se mnou virtuálně zacvičit a cítili motivaci si najít chvíli jen pro sebe.

Na trhu je spousta příležitostí ke cvičení jógy online. Mojí výhodou bylo, že jsem oslovila studenty, se kterými se pravidelně setkáváme. Pro ně je přístupnější si zacvičit s někým, koho znají a kdo jim vyhovuje.

Spustit nový produkt Online lekce byla výzva. Měla jsem štěstí, že mám zkušenosti z online marketingu a baví mě technické věci. Chvíli mi trvalo vyladit kvalitu natáčeného videa (hlavně zvuk) a najít vhodné aplikace na natáčení bez nutnosti investovat více, než je potřeba pro ověření, zda produkt funguje. Postupně se zlepšuji v efektivitě natáčení lekcí, editaci videa a následném nahrání na server, a také v propagaci.

Online lekce mám v plánu udržet jako produkt. Některým studentům vyhovuje možnost si kromě docházkové lekce zacvičit doma. V nepřízni počasí (zasněžené silnice na Šumavě někdy stojí za to) je to možnost nepřijít o svoji praxi a mít plán B. 


Zpět