24. díl: Jak zasáhla krizová situace podnikatele v ČR

Přinášíme vám sérii rozhovorů s českými podnikateli o dopadech koronakrize na jejich podnikání. Tentokrát jsme se zaměřili na oblasti ubytovacích služeb a prodeje interiérových doplňků.

Rekreační středisko Doly Bílina

Rekreační středisko Doly Bílina se nachází v Libereckém kraji v obci Sloup v Čechách. Je vyhledávané turisty především od jara do podzimu, ale středisko je v provozu celoročně. Disponuje kapacitou 180 lůžek v klasických pokojích a bungalovech. Na naše otázky odpovídal provozní rekreačního střediska pan Miroslav Rojek.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Fatálně. Dnem vyhlášení nouzového stavu jsme museli zavřít a tržby v rozjeté sezóně nám spadly na nulu a postupně nám lidé stornovali pobyty na nadcházející 3 měsíce. 

Jako největší riziko vnímáme nejistotu, kdy jsme dlouho nevěděli, kdy budeme moci opět otevřít. Před pár dny jsme se dozvěděli alespoň přibližný plán uvolňování opatření, ale v segmentu ubytování je stále nejasné, za jakých podmínek budou moci lidé jezdit na pobyty a jestli budeme muset plnit nějaké hygienické normy. Rádi bychom toto věděli co nejdříve, abychom se stihli připravit.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Nejpřínosnější byl asi byl program Antivirus. Ale my jsme nechtěli nechat všechny zaměstnance doma, takže někteří chodí do práce a podílí se na různých pracích, na které není čas během roku. Tím pádem ale nemáme nárok na kompenzaci ve výši 80 % mzdových nákladů.

Pětadvacítka je fajn, ale v našich statisícových nákladech měsíčně je to jen malá pomoc. O úvěry v programech Covid se už ani nepokoušíme. 

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

S ubytováním nejde dělat nic. Využili jsme ale pozastavený provoz v kuchyni a o víkendech připravujeme hamburgery, které rozvážíme po našem regionu a prodáváme i do okénka.

Elmina

Elmina prodává stylový interiérový a zahradní nábytek včetně dekorací, a to na českém a slovenském trhu. Hlavním prodejním kanálem je vlastní showroom v Bratislavě a e-shop. Na naše otázky odpovídal pan Petr Hejtmánek, jednatel Elminy.

Jak vás zasáhla opatření proti šíření koronaviru? Co hodnotíte jako největší riziko pro vaše současné i budoucí podnikání?

Museli jsme zavřít naši jedinou prodejnu, která nám generuje většinu příjmu, takže významně. Jako riziko vnímáme zatím nejasná pravidla o dalším uvolňování opatření. Ale věříme, že se maximálně během pár týdnů vrátí vše do alespoň nějakého normálu a lidé budou moci opět chodit do obchodních center, jehož součástí je i náš showroom.

Které z vládních opatření pro zmírnění ekonomických dopadů hodnotíte jako nejpřínosnější pro vaše podnikání?

Žádná, jelikož nám stát do dnešního dne s ničím nepomohl. Stačilo by odpustit odvody z mezd a odpuštění DPH. Budeme schopni tak zlevnit naše služby a zboží a fungovat s nižší tržbou bez propouštění lidí.

Jak se změnila vaše podnikatelská strategie? Objevili jste na trhu nové příležitosti?

Museli jsme se více zaměřit na online prodej. Pokusili jsme se motivovat naše zákazníky prostřednictvím výhodných akcí. Ty nám do určité míry pomohly, ale tato strategie není dlouhodobě udržitelná. Prostřednictvím e-shopu prodáváme spíše menší kusy nábytku, hlavně dekorace. Větší nábytkové sestavy a sedací soupravy lidé přes e-shop nekoupí, aniž by si to přišli osobně prohlédnout. Určitě jsme momentálně více aktivní na sociálních sítích, lákáme lidi více na e-shop a do budoucna je to určitě cesta, u které chceme zůstat.


Zpět