34. díl: Podpora podnikatelů v rámci tuzemského cestovního ruchu

Cestovní ruch je v důsledku pandemie koronaviru jedním z nejvíce ohrožených odvětví. Z průzkumu, který pro státní agenturu CzechTourism zpracovala společnost Economic Impact vyplývá, že propad cestovního ruchu nejvíce zasáhl Prahu následovanou Karlovarským a Jihomoravským krajem. Pokles tržeb v tomto odvětví se v předchozích kritických měsících blížil 95 %. Jak vláda a města nyní podporují podnikatele v cestovním ruchu?

Cestovní ruch v ČR v číslech

I přesto, že hotely, penziony a turistické atrakce hlásí nárůst českých turistů, zahraniční poptávka je stále minimální, oproti roku 2019 se podle společnosti Economic Impact předpokládá propad tržeb o 60 až 85 %. Z průzkumů také vyplývá, že poptávku, která se bude blížit hodnotám roku 2019, přinesou pravděpodobně až Vánoce, ovšem opět jen díky tuzemským turistům. V následujících měsících se očekává propad cestovního ruchu o více než 50 % a útraty za služby a zboží spojené s cestovním ruchem mohou oproti roku 2019 klesnout až o 157 miliard korun.

Věděli jste?

V domácím cestovním ruchu je zaměstnáno 241 tisíc lidí, každý pátý Čech pracuje v oboru, který je s cestovním ruchem nějakým způsobem spojený.

Dopad na globální cestovní ruch

Podle odhadů Světové organizace cestovního ruchu povede pandemie koronaviru k 60% snížení mezinárodního cestovního ruchu, ztráta pro globální trh se očekává ve výši 840 až 1000 miliard euro. V případě dopadu cestovního ruchu v EU se očekává 60 až 90% pokles rezervací oproti roku 2019 a ztráta 6 milionů pracovních míst. Co se týče členských států EU, nejvíce je na cestovním ruchu závislé Chorvatsko (25 %), Řecko (21 %), Portugalsko (19 %) a Rakousko, Estonsko a Španělsko (15 %).

Pomoc vlády a měst podnikatelům v cestovním ruchu

Na pokles příjmů v cestovním ruchu reagovala i vláda a jednotlivá města. Do jakých programů se mohou podnikatelé v cestovním ruchu zapojit a na jakou podporu mají nárok?

Program COVID Plus

Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou mít možnost využít záruky v programu COVID Plus. O podporu v tomto programu mohou žádat firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Firmy, splňující tyto podmínky, mohou prostřednictvím komerčních bank žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, přičemž maximální výše úvěru je 25 % ročního obratu společnosti. Na tento úvěr nemají nárok firmy, které měly existenční problémy již před vyhlášením nouzového stavu, tedy před 12. březnem 2020.

Program COVID – Ubytování

Vláda ve druhé polovině července schválila také program COVID – Ubytování, který cílí na česká ubytovací zařízení. Stát ubytovacím zařízením přispěje částkou 100 až 350 Kč za pokoj a za noc za období, kdy musela být uzavřena. Tento program přijala na základě toho, že více než 95 % ubytovacích zařízení muselo být vzhledem k pandemii koronaviru uzavřeno na dva a půl měsíce. Rozhodným obdobím pro podporu ubytovacích zařízení bude 14. 3. 2020 až 24. 5. 2020, tedy 72 dní. Na podporu nemají nárok krátkodobá zařízení typu Airbnb. Na realizaci podpory bude spolupracovat Státní fond podpory investic a program bude spuštěn ihned po notifikování programu Evropskou komisí.

COVID lázně

Vláda se rozhodla pomoci také lázním s programem COVID lázně prostřednictvím voucherů, kterými stát přispívá lázním na pobyt jejich klientů. Cílem této podpory je nahradit lázním cizince, kteří představovali až 44 % klientů, a motivovat k pobytu v lázních tuzemské turisty. Tento program je založen na tom, že všichni lidé starší 18 let, kteří platí zdravotní pojištění, mají nárok na slevu až 4000 Kč na pobyt ve vybraných lázních. Pobyt musí být delší než šest nocí s nejméně pěti procedurami. Na vouchery je vyčleněna miliarda korun a program potrvá až do konce roku. Již na začátku července, tedy v době, kdy byl program spuštěn, o vouchery projevilo zájem více než 15 000 lidí.

Iniciativa #PodporujČesko

Dalším projektem, který cílí na podporu domácího cestovního ruchu, je iniciativa #PodporujČesko. Podpora je založena na tom, že každý poskytovatel ubytování, služeb, aktivit nebo zážitků se může zdarma zaregistrovat na stránkách www.podporujcesko.cz a nabídnou klientům volné kapacity. Na stránkách se kromě informací o službách a kontaktech nachází také sekce určena pro zveřejnění příběhu daného subjektu.

Kampaň V Praze jako doma

Na začátku července také pražská organizace na podporu cestovního ruchu Prague City Tourism spustila spolu s vedením města kampaň V Praze jako doma. Tato kampaň, jejíž web k 24. 7. 2020 zaznamenal více než 600 tisíc návštěv, se snaží zmírnit ekonomické dopady pandemie na turismus. Do kampaně je zapojeno téměř 400 ubytovacích zařízení. Kampaň je založena na tom, že za každou noc v pražském hotelu dostane host body, které může využít na volné vstupy do muzeí nebo památek.

Kampaň Znojmo Zadax

Další úspěšnou kampaní, která se týká podpory turismu v konkrétním městě, je kampaň Znojmo Zadax. Tato akce trvá od 1. června do konce září a doposud se do ní zapojilo více než 130 podniků. Princip kampaně je podobný jako v případě pražské kampaně. Lidé, kteří se ve Znojmě ubytují nebo utratí peníze v restauraci či kavárně, mohou navštívit vybrané turistické památky zdarma. Některé památky dokonce díky akci hlásí vyšší návštěvnost než v loňském roce, na radniční věž například loni v červnu zavítalo 2000 lidí a letos téměř 3000.

Kampaň Olomouc, to musíte!

Podobnou kampaň s pobytovými balíčky s kartou plnou výhod zdarma spustilo také město Olomouc se svou kampaní Olomouc, to musíte! Kampaň cílí zejména na tuzemské turisty, více informací o ní najdete na webových stránkách letni.olomouc.eu.


Zpět