Vše o návratu zaměstnanců do kanceláří

Pandemie koronaviru měla vliv na řadu aspektů v našem životě a pochopitelně se dotkla i pracovního prostředí. I vzhledem k doporučením vlády řada firem přistoupila k home officu. Nyní však opět dochází k návratu zaměstnanců do kanceláří. Jak se změnil pohled zaměstnanců na práci z domova a jaké jsou hlavní výhody a nevýhody home officu pro firmy?

Home office v době pandemie koronaviru

Zatímco ještě před pandemií koronaviru, tedy v roce 2019, pracovalo z domova dle studie think tanku IDEA pouze 10 % Čechů, v roce 2020, tedy během první vlny pandemie, se jednalo o 40 % zaměstnanců. Při druhé vlně koronaviru došlo k mírnému poklesu, kdy na home officu zůstalo 30 % pracovníků. Nejčastěji nechali zaměstnance na home officu pracovat zaměstnavatelé z oboru finančnictví a informačních technologií.  

Většině zaměstnanců home office vyhovuje

V době před pandemií umožňovalo svým zaměstnancům pracovat z domova alespoň 54 % firem s deseti a více zaměstnanci. V době pandemie koronaviru jejich počet vzrostl na 60 %. Ne všichni zaměstnanci však tuto možnost využili.

U home officu dnes zůstaly zejména velké firmy. Z průzkumu agentury Behavio vyšlo, že dvěma třetinám oslovených home office vyhovuje. Chválí si zejména to, že ušetří čas strávený dojížděním a mohou si práci rozvrhnout podle sebe a vyvážit pracovní a rodinný život. Nevýhodu spatřují zejména v tom, že jim při práci z domu chybí kolegové.

Jaké jsou výhody a nevýhody práce z domova pro zaměstnavatele?

Výhody a nevýhody home officu se často skloňují v souvislosti se zaměstnanci. Jaké jsou však výhody a nevýhody práce z domova pro samotné zaměstnavatele?

Výhody home officu pro firmy

Nejdříve se podívejme na výhody. Možnost home officu může firmám ušetřit nemalé peníze, vzhledem k tomu, že není třeba zařizovat novou kancelář nebo platit drahé pronájmy budov a služby, které jsou spojené s jejich chodem.

Práce z domova může firmám přinést také kvalifikované zaměstnance, kteří boudou pro firmu pracovat třeba z druhého konce republiky. Vzhledem k tomu, že v současnosti zaměstnanci home office vnímají jako žádaný benefit, může vést k vyšší produktivitě a motivaci zaměstnanců.

V neposlední řadě může práce z domova pomáhat k budování důvěry mezi zaměstnanci. Tím, že zaměstnancům umožníte pracovat z domova, dáte jim najevo, že jim věříte.

Nevýhody home officu pro firmy

Podle zaměstnavatelů je home office spojený i s některými nevýhodami, může totiž vést ke snížení produktivity a dochází i ke snížení schopnosti zaměstnavatele monitorovat výkonnost pracovníků.

Nevýhoda spočívá také ve ztíženém řízení zaměstnance. Možnost práce z domova je spojená s nutností zavedení kontrolních, udržovacích a procesních mechanismů, díky kterým bude zaměstnanec v kontaktu se zaměstnavatelem. Zároveň hrozí riziko úniku citlivých dat a informací vzhledem k práci zaměstnanců na domácích noteboocích nebo počítačích.

Oblibě se těší hybridní model práce

V současnosti čím dál tím více zaměstnanců preferuje hybridní model práce, tedy model, díky kterému můžou pracovat z domu i docházet do kanceláře.

Ze studie The Accenture Future of Work Study 2021 vyšlo, že 83 % oslovených považuje hybridní model práce za optimální a 47 % zaměstnanců by volilo nové zaměstnání v případě, že by neměli možnost hybridního způsobu práce. Studie také ukázala, že pro 79 % zaměstnanců bude možnost hybridního modelu práce jedním z určujících faktorů při volbě nového zaměstnání.

Připravte se na návrat zaměstnanců do kanceláří

Že jste doposud zaměstnancům umožňovali práci z domova, ale rozhodli jste se, že je ten správný čas, aby se vrátili do kanceláře? Pak je dobré zaměstnancům objasnit, koho se návrat k pracovním stolům bude týkat a proč jste se pro tento krok rozhodli.

Z průzkumů vyplývá, že ne všichni zaměstnanci jsou nadšení z návratu do kanceláře. Mnohé firmy proto přistoupily k rekonstrukci prostor, aby se do nich lidé těšili a aby pracovali v příjemném a inspirativním prostředí.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Jak se změnil způsob práce?

Koronavirus vedl k výrazným změnám ve způsobu práce i na pracovišti. Kromě toho, že více firem začalo nabízet možnost práce z domova, začala se více využívat vzdálená komunikace a videokonference a narostl také počet kurzů a školení online formou. Doba lockdownu přispěla i k rozvoji cloudových technologií ve firmách.

Zaměstnanci mají zájem o neomezené volno

Pandemie koronaviru zamávala i s tím, jaké benefity zaměstnanci preferují. Možnost home officu, která byla dříve velmi žádaná, se totiž stala v mnoha firmách standardem, takže čím dál tím více zaměstnanců stojí o tzv. neomezené volno.

Vzhledem k tomu, že se jedná o benefit nad rámec zákoníku práce, mohou si zaměstnavatelé sami určit, zda budou neomezené volno hradit jako klasickou dovolenou, nebo se bude jednat o neplacené volno.  

Stručně
  • U home officu zůstaly i po lockdownu zejména velké firmy, dvěma třetinám zaměstnanců totiž home office vyhovuje.
  • Za největší výhody zaměstnanci považují ušetřený čas, možnost rozvržení práce podle sebe a vyvážení pracovního a rodinného života. Nevýhodu spatřují zejména v tom, že jim při práci z domu chybí kolegové.
  • Firmám zase možnost home officu může ušetřit nemalé peníze, přitáhnout kvalifikované zaměstnance a může vést i k vyšší produktivitě a motivaci zaměstnanců.
  • Na druhou stranu je home office spojený s nižší schopností zaměstnavatele monitorovat výkonnost pracovníků. V případě home officu je nutné zavedení kontrolních, udržovacích a procesních mechanismů. Zároveň hrozí riziko úniku citlivých dat a informací.
  • V současnosti čím dál tím více zaměstnanců preferuje hybridní model práce, tedy model, díky kterému můžou pracovat z domu i docházet do kanceláře.
  • Abyste ulehčili zaměstnancům návrat do kanceláře, vytvořte pro ně nové, příjemné a inspirativní prostředí.

Zpět