25. díl: Nejvýraznější změny, které způsobila pandemie koronaviru ve spotřebitelském chování

Během dnů karantény byla pravděpodobně většina vašich zákazníků doma. I normálně velmi zaměstnaní lidé měli najednou čas zastavit se, přemýšlet a třeba pozměnit svůj pohled na svět a žebříček hodnot. A nemuselo ani dojít ke změně v myšlení, ale třeba ke změně podmínek pro život. Někdo během pandemie koronaviru ztratil práci, někdo iluze a někdo třeba získal tolik potřebný nadhled. Když nejde o zdraví a život, nejde o nic. Jak ovlivnilo onemocnění covid-19 spotřebitelské chování? Na co se u zákazníků připravit a jak to případně využít ve prospěch vašeho podnikání?

I senioři jsou na netu a nakupují tam 

Hned na začátek si prozradíme změnu nejvýraznější a pro vás jako pro podnikatele nejdůležitější. Podle mnoha zdrojů se množství nákupů přes internet během karantény zdvojnásobilo. A například u nákupů potravin online jsou čísla ještě mnohem vyšší. To je všem jasné. Velmi zajímavá je ale přítomnost nové skupiny nakupujících na internetu. Mnoho seniorů, a to dokonce i uživatelů nad 80 let, se totiž v rámci svého bezpečí během pandemie koronaviru naučilo nakupovat přes internet.

Náš TIP: Nejedná se jen o nákupy, ale také o uzavírání smluv online. Zkuste svým zákazníkům a klientům prostě umožnit zařídit si vše v pohodlí domova. Je to skvělá investice do budoucnosti vaší firmy. 

Jak se rychle chopit příležitosti a nastartovat váš online byznys? 

  1. Vytvořte stránky či e-shop. 
  2. Naplňte jej kvalitním obsahem.
  3. Pohlídejte si propagaci na sociálních sítích. 
  4. Spusťte reklamu v Googlu a Seznamu či nastartujte svůj e-shop díky partnerskému prodeji

Řeší hygienická opatření 

Další výraznou změnou, kterou lidé prošli, je větší orientace na hygienu. Zakrytá oblast nosu a úst, kýchání do rukávu a časté mytí rukou a jejich dezinfekce, jsou nyní denní realitou.  Lidé tak chtějí chránit nejen sebe a svou rodinu, ale ti uvědomělejší také své okolí. Podle agentury KANTAR CZ, která se zabývá marketingovým průzkumem, očekávají spotřebitelé od firem orientaci na lepší hygienu. 78 % Čechů si nyní přeje, aby se firmy více zabývaly zdravím zaměstnanců a řádně se dezinfikovala veškerá pracoviště, obchody a další místa, kde dochází k vyšší koncentraci lidí. 

Náš TIP: Využijte výhody bezhotovostního placení pro své podnikání. Je to hygieničtější a chráníte tak sebe, své zaměstnance i zákazníky. Navíc je to jednoduše moderní a pohodlné. 

Budou více šetřit a žít skromněji?

To je spíše filozofická otázka, do jaké míry poznamená pandemie koronaviru naši společnost v této oblasti. Odborníci však předpokládají, že pokoronavirová krize donutí velkou část lidí více uvažovat nad tím, kolik, kde a za co vydají finance z rodinného rozpočtu. Mnoho podniků již teď přiznává, že budou zlevňovat své služby či produkty. Průzkumy navíc ukazují, že asi tři čtvrtiny Čechů se bojí nejen o své osobní finance, ale také o celou ekonomiku naší země. 

Náš TIP: Potřebujete ušetřit na provozních nákladech, abyste mohli zlevnit služby či produkty? Tipy, jak na to, naleznete v našem článku. 

Pravděpodobně budou chtít podpořit vše, co je české

S tím, že se lidé bojí o ekonomiku České republiky, souvisí i předpoklad, že minimálně ta uvědomělejší část obyvatelstva bude preferovat české produkty a využívat služeb v tuzemsku

Mají v sobě více pokory a vděčnosti

Během pandemie koronaviru se hodně řešilo téma vděčnosti celé společnosti, kterou cítí k lidem v tzv. první linii – k prodavačkám, kurýrům a především k lidem pracujícím ve zdravotnictví. Podle agentury KANTAR CZ dokonce 42 % lidí očekává od firem, že poskytnou dary na nákup masek a dezinfekce pro nemocnice. Nejde o to, že byste museli udělat přímo toto, ale pokud vaše firma bude v rámci svých možností pomáhat ve svém okolí, lidé to pravděpodobně ocení více, než tomu bylo dříve. 

Náš TIP: Odstartujte přípravy na dobu po pandemii koronaviru novým byznys plánem. 


Zpět