Vrácení zboží bez udání důvodů: Jaká práva a povinnosti má prodávající?

Ať už máte kamennou prodejnu nebo e-shop, musíte počítat s tím, že budou zákazníci čas od času reklamovat zboží a pravděpodobně se setkáte i s vrácením zboží. Pro řadu podnikatelů je však těžké orientovat se v tom, na co mají zákazníci právo a jaká práva a povinnosti mají obchodníci.

Kdo může vrátit zboží bez udání důvodů?

Bez udání důvodů mohou zboží vrátit pouze ti zákazníci, kteří zboží nakoupili distančně (přes internet, e-mail, telefon apod.). Vrácení zboží bez udání důvodů tedy není možné v případě nákupu na prodejně.

Právo vrátit zboží bez udání důvodů neboli odstoupit od smlouvy má ze zákona pouze ta osoba, která zboží koupila, a to i v případě, že koupené zboží někomu darovala. Výjimkou je situace, kdy kupující obdarovanému postoupí svá práva, ideálně by tak měl učinit písemně. V praxi to ovšem není časté.

Jak může zákazník vrátit zboží?

V případě, že chce zákazník zboží vrátit, musí obchodníkovi jasně oznámit, že využívá své právo na odstoupení od smlouvy. To může udělat například zasláním e-mailu nebo vyplněním online formuláře na webu obchodníka.

Zákazník musí odstoupení od smlouvy obchodníkovi oznámit do 14 dnů poté, co zboží převezme. Následně má dalších 14 dnů na to, aby zboží obchodníkovi odeslal. Samozřejmě také může oba kroky učinit v jeden den. Někteří obchodníci umožňují zboží bez udání důvodů vrátit i v delší lhůtě než 14 dnů, může se jednat například o 30 dnů nebo 3 měsíce. Není to však jejich zákonná povinnost, ale nadstandardní služba.

Má zákazník povinnost vrátit zboží v původním obalu?

Obchodník musí vrácené zboží přijmout, i když ho zákazník neodešle v původním obalu. Po zákazníkovi tedy nemůžete původní obal vyžadovat. Pokud se však jedná o speciální obal, který zákazník nedodá, můžete mu ho naúčtovat.

Platí poštovné zákazník, nebo obchodník?

Častou otázkou zákazníků a podnikatelů je, kdo platí poštovné při vrácení zboží bez udání důvodů. Zde záleží na tom, o jaké poštovné se jedná.

Obchodník má povinnost vrátit všechny peníze za zboží, a to včetně peněz za dopravu zboží k zákazníkovi. Pokud ovšem zákazník zvolil nadstandardní (a tedy dražší) dopravu, můžete mu uhradit pouze náklady odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dopravy.

Poštovné za vrácení zboží ovšem platí sám zákazník. To znamená, že obchodník hradí náklady za odeslání zboží k zákazníkovi a zákazník hradí náklady za vrácení zboží, tj. odeslání zpět k obchodníkovi. To, že zákazník nese náklady za odstoupení od smlouvy, ovšem musí být uvedeno v obchodních podmínkách.

Jaké zboží je možné vrátit a jaké naopak ne?

Je také třeba říci, že zákazník při nákupu přes internet nemůže vrátit jakékoliv zboží. Odstoupení od smlouvy není možné například v případě:

  • zboží vytvořeného na míru (šperky s gravírováním, fotokalendář apod.),
  • zboží, které podléhá rychlé zkáze (jídlo apod.),
  • zboží v uzavřeném obale, které bylo z obalu vyndané a z hygienických důvodů už ho není možné vrátit (zubní kartáček apod.),
  • zvukových a obrazových nahrávek nebo počítačových her v případě, že došlo k jejich vybalení z původního obalu,
  • novin, periodik a časopisů.

Zboží, které není uvedené ve výjimkách, je možné vrátit.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Jaký je rozdíl při prodeji zboží online a offline?

Řada lidí se domnívá, že stejné podmínky pro vrácení zboží bez udání důvodů platí pro zboží zakoupené v kamenné prodejně i na e-shopu. Jak už jsme ale nastínili výše, není tomu tak, existují zde zásadní rozdíly.

Nákup v kamenném obchodě

Pokud zákazník zboží nakoupí v kamenném obchodě, nemá podle zákona právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Je to dáno tím, že má zákazník možnost prohlédnout si přímo na prodejně kupované zboží a o koupi se informovaně rozhodnout přímo v prodejně.

V případě nákupu v prodejně tedy nemáte jako prodejce povinnost vrácení zboží bez udání důvodu akceptovat. Můžete však zákazníkům nad rámec zákonem stanovené ochrany spotřebitele poskytnout ze své dobré vůle možnost vrácení zboží nebo třeba výměny zboží. Zákazník má tedy nárok na vrácení zboží pouze v případě, že se k tomu prodejce zavázal nad rámec zákonné povinnosti nebo se jedná o vadné zboží.

Nákup přes internet

V případě nákupu zboží přes internet má zákazník ze zákona právo zboží vrátit bez udání důvodů. Toto právo se vztahuje nejen k nákupům po internetu, ale také přes telefon nebo e-mail a pro smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory a smlouvy spotřebitelského úvěru upravené ve speciálním přepise.

Věděli jste: Právo vrátit zboží koupené přes internet bez udání důvodů mají pouze ti zákazníci, kteří ho nakoupili mimo svou podnikatelskou činnost nebo samostatný výkon povolání. Toto právo se tedy nevztahuje na podnikatele. V případě, že u vás zákazník nakoupí jako podnikatel, nevzniká vám povinnost vrácení akceptovat.

Nákup přes internet s odběrem na prodejně

Jak je to v případě, že si zákazník sice objedná zboží online, ale nechá si ho zaslat na kamennou prodejnu, kde si ho vyzvedne? V tomto případě je postup stejný jako u nákupu přes internet a zákazník má právo zboží bez udání důvodů vrátit.

Co dělat poté, co zákazník vrátí zboží

Pokud vám zákazník vrátí zboží, nejdříve byste si měli ověřit, jestli opravdu dodržel lhůtu pro odstoupení od smlouvy. Pokud ne, nemusíte mu peníze vracet, protože na vrácení zboží bez udání důvodů nárok nemá.

Jestliže lhůtu dodrží, zkontrolujte si, zda se jedná o zboží, které je možné ze zákona vrátit, a také zkontrolujte, jestli není zboží poškozené nebo opotřebené. Pokud je všechno v pořádku, musíte zákazníkovi vrátit peníze v plné výši, a to do 14 dnů od doby, kdy od kupní smlouvy odstoupil. Peníze bez souhlasu zákazníka přitom nemůžete vrátit jiným způsobem než tím, kterým zákazník platil.

Stručně
  • Bez udání důvodů mohou zboží vrátit pouze ti zákazníci, kteří zboží nakoupili distančně (přes internet, e-mail, telefon apod.). Zákazník při nákupu přes internet nemůže vrátit jakékoliv zboží, existují zákonem stanovené výjimky (např. jídlo, periodika či personalizované zboží).
  • Zákazník musí obchodníkovi jasně oznámit, že využívá své právo na odstoupení od smlouvy, a to do 14 dnů poté, co zboží převezme. Následně má dalších 14 dnů na to, aby zboží obchodníkovi odeslal.
  • Obchodník nemá právo zboží odmítnout v případě, že ho zákazník neodešle v původním obalu. Vrácené zboží ale nesmí být poškozené ani opotřebené.
  • Obchodník má povinnost vrátit všechny peníze za zboží, a to včetně peněz za dopravu zboží k zákazníkovi, a to do 14 dnů od doby, kdy od kupní smlouvy odstoupil. Poštovné za vrácení zboží ovšem platí sám zákazník.

Zpět