9. díl: Jak správně na e-mailing? aneb Nespamujte, ale hýčkejte si věrné zákazníky

Mnoho značek vynáší e-mailing do nebes a označuje jej za jednu z nejvýkonnějších či dokonce vůbec nejvýkonnější část svého online marketingu. Není divu, v případě, že děláte e-mailing správně, hýčkáte si kvalitními a relevantními informacemi své nejvěrnější zákazníky a vždy pro ně máte něco navíc. A oni to rádi ocení. Jak ale položit základy e-mailingu vaší značky a na co si dát pozor?

Pro ty, kteří vám dali důvěru a znají vás

E-mailing je běžnou součástí online marketingu mnoha firem. Jeho jedinečností a největší předností je prostý fakt, že se jedná o komunikaci s lidmi, kteří danou značku znají, svěřili jí svou e-mailovou adresu a přejí si dostávat od ní zprávy, novinky, kódy pro slevové akce a další informace. K tomu tito lidé dali dobrovolně svůj souhlas. Každý podnikatel by si měl těchto lidí velmi vážit a posílat jim jen takové zprávy, které pro ně skutečně budou přínosem.

Kvalitní databáze je základ

Kontakty si každá značka musí poctivě nasbírat. Všechny zkratky v podobě nákupu databáze neznámých kontaktů a rozesílky e-mailů prakticky naslepo nikam nevedou. Jedinou správnou cestou je vytvoření si kvalitní databáze skutečně relevantních lidí. Většinou to netrvá chvilku a je za tím hodně času a práce, ale vyplatí se to

Jak vybudovat databázi e-mailových kontaktů? 

  • Na váš web umístěte tlačítko, které umožní lidem přihlasit se k odběru novinek prostřednictvím e-mailu. Pokuste se tímto tlačítkem vystihnout, proč by to lidé měli udělat. Budete jim posílat informace o veškerých akcích, které uspořádáte? Nebo upozornění, že vyšly nové články na firemním blogu, které jsou plné zajímavostí z oboru? Prodejte svou práci a zmiňte to. 
  • Pokud prodáváte online, lidé vám pravděpodobně dají svůj e-mail během nákupního procesu, aby mohli dostávat informace o své objednávce. Musí vám však udělit výslovný souhlas se zasíláním obchodních sdělení. Na konci nákupního procesu proto umístěte samostatné políčko, aby lidé mohli souhlas zaškrtnout.
  • Můžete vytvořit kampaň zaměřenou na sběr e-mailových kontaktů, kdy nabídnete hodnotný obsah (třeba menší kurz či ebook) výměnou za e-mail. Lidé vám s mnohem větší pravděpodobností dají svůj e-mail, když za to dostanou protihodnotu.
  • Databázi můžete budovat i offline. Třeba na prodejně. Když zákazník nakoupí, můžete mu nabídnout členství ve věrnostním klubu a přístup ke speciálním akcím pouze pro členy výměnou za vyplnění krátkého dotazníku, kde bude potřeba vyplnit e-mail a souhlasit se zasíláním obchodních sdělení e-mailem.

Pozor: Zasílat lidem marketingová sdělení bez jejich souhlasu je nezákonné a takové e-maily jsou hodnoceny jako spam (nevyžádaná elektronická pošta). Pojednává o tom zákon o některých službách informační společnosti č. 480/2004 Sb. A nezapomeňte také nakládat s osobními údaji dle platných pravidel. Více o tom si můžete přečíst v našem seriálu o GDPR.

E-mailingové nástroje

Jakmile máte to základní, tedy aspoň menší databázi relevantních kontaktů, můžete přistoupit k výběru šikovného nástroje pro tvorbu a rozesílání e-mailů. Na trhu je jich mnoho. Zmínit můžeme například velmi populární a celosvětově známý MailChimp, český a uživatelsky velmi příjemný Ecomail či velmi komplexní SmartEmailing, který také vznikl u nás.

NástrojJazyk CenyV kostce
MailChimpangličtinaZáklad zdarma, vše o cenách dalších tarifů či kreditů zde Bezpečný a spolehlivý nástroj se skvělým editorem pro tvorbu e-mailů. Přehledné statistiky. 
EcomailčeštinaZáklad zdarma, vše o cenách dalších tarifů zdeVe srovnání s konkurencí je cena o něco výhodnější. Jedná se o zdařilý nástroj, ale zatím je nevýhodou menší přizpůsobitelnost šablon pro e-maily. 
SmartEmailingčeštinaMinimálně 160 Kč měsíčně, ceny dalších tarifů pak naleznete zde Pro české prostředí je mnoha odborníky považován za nejlepší nástroj pro e-mailing. 

Některé redakční systémy e-shopů a webů mají některé funkce e-mailingu v sobě zabudované. Pak jsou na trhu také vysoce profesionální nástroje pro e-mailing. Jedná se například o Silverpop,GetResponse nebo český Mailkit. Tyto nástroje jsou ale doménou spíše větších společností, které dokáží využít všech pokročilých funkcí. 

Konečně píšeme zákazníkům aneb 6 základních náležitostí, na které byste měli myslet

  1. Nepodceňte zajímavý předmět e-mailu, abyste upoutali pozornost a přiměli zákazníky váš pečlivě připravený e-mail vůbec otevřít.
  2. Vždy si pohlídejte, aby bylo vidět, kdo je odesílatelem e-mailu
  3. Samotný obsah e-mailu připravujte pečlivě a dívejte se na něj i očima zákazníka. Bylo by to pro vás jako pro klienta přínosné? Neposílejte jen oznámení o slevách, ale zkuste chytře propojit e-mailing i s firemním blogem a sociálními sítěmi. Přinášejte vašim věrným zákazníkům užitečné tipy a triky, které se jim budou hodit a potěší je skrz více kanálů, a využijte e-mailing k tomu, abyste upoutali pozornost.  
  4. Jak už jsme zmínili výše, můžete posílat reklamní sdělení e-mailem pouze na takové adresy, kde jste od jejich majitelů dostali souhlas. I v případě, že toto pravidlo dodržujete, musíte dát lidem možnost odhlásit se na jeden klik. Nástroje pro rozesílku a tvorbu e-mailů tuto funkci většinou mají. Po kliknutí se pak e-mail automaticky vymaže z vaší databáze.
  5. Pokud máte k dispozici i jméno, můžete e-maily personalizovat a oslovit zákazníka v textu e-mailu jménem. Ušít na míru se dá i obsah, pokud máte k dispozici potřebné informace o zákazníkovi (například historii jeho objednávek). Nebo můžete celý e-mailingový proces automatizovat. Máte zboží, které se objednává pravidelně (krmivo pro zvířata, kontaktní čočky)? V e-mailingovém nástroji můžete definovat podmínky a časové období. Například, že podnět k nové objednávce se má odeslat po uplynutí dvou měsíců od toho, co zákazník zakoupil 10 kg granulí. Zákazník bude rád za připomenutí a jeho pejsek bude jistě spokojen. 
  6. Za jakým účelem e-mail posíláte? Co chcete, aby zákazník udělal? Rozmyslete si to a vybídněte ho k tomu pomocí tzv. CTA (call to action) prvku přímo v e-mailu. Mohou to být například tlačítka s výzvami (například KOUPIT, PŘEČÍST či  ZKOUKNOUT SLEVY). 

Jak vyhodnocovat úspěšnost e-mailové kampaně? 

Kdo nic neměří, nic neřídí. Velkou výhodou internetového marketingu je to, že téměř vše si můžete změřit a vyhodnotit, zda se vám daná aktivita vyplácí. Proto ani u e-mailových kampaní nezapomeňte měřit jejich efekt. Pokud máte kvalitní nástroj pro e-mailing, pak je vyhodnocení e-mailových kampaní jeho součástí. 

Základní metriky pro vyhodnocení úspěšnosti e-mailové kampaně: 

Míra otevření (open rate)

Kolik procent lidí z vaší databáze, kterým byl e-mail doručen, jej vůbec otevřelo. Pokud je číslo velmi nízké (pod 15 %), může to ukazovat na to, že vaše databáze je třeba stará a lidé už o novinky od vás nejeví zájem, posíláte e-maily příliš často či se vám nepodařilo zaujmout příjemce zajímavým předmětem e-mailu a neměl tedy potřebu poštu od vás otevřít. 

Míra nedoručení (bounce rate)

Číslo vyjádřené v procentech ukazuje, jaké části vaší databáze nebyl e-mail vůbec doručen. Důvodů nedoručení může být více. Například, že e-mailová adresa již neexistuje nebo je schránka plná.  Doručitelnost byste měli držet vždy nad 90 %. 

Míra prokliku (click rate)

Ukazuje kolik procent lidí se prokliklo pomocí odkazů v e-mailu na cílové stránky. 

Objednávky a jiné akce

A samozřejmě to vše děláte kvůli konkrétnímu cíli. Poslali jste e-mail plný akčních nabídek? Pak by měl být hlavním měřítkem úspěšnosti celé e-mailové kampaně počet objednávek ve vašem e-shopu. 


Zpět