Jak správně definovat cílovou skupinu?

Chcete zvýšit povědomí o své značce nebo maximalizovat zisky? V tom případě byste měli jednoznačně vědět, na koho cílíte, jinými slovy, kdo je vaše cílová skupina. V tomto článku si přiblížíme nejen to, co je to cílová skupina, ale také proč je důležité ji definovat a kde získat potřebná data.

Co je to cílová skupina?

Hned na úvod si pojďme objasnit, co je to cílová skupina. Cílová skupina, známá také pod anglickými pojmy target group nebo target audience, představuje okruh zákazníků, který mají oslovit a zasáhnout vaše marketingové aktivity. Cílovou skupinu tvoří potenciální zákazníci, u nichž na základě jejich společných vlastností existuje předpoklad, že si zakoupí vaše zboží nebo využijí vaši službu.

Proč je důležité definovat cílovou skupinu?

Definování cílové skupiny je velmi důležité pro správné fungování každé firmy. Pomáhá totiž firmě vytvořit efektivní marketingovou strategii a zároveň šetří čas i peníze.

Jakmile budete vědět, kdo jsou vaši potencionální zákazníci, můžete jim přizpůsobit styl komunikace, reklamní sdělení i reklamní kanály. Pokud byste se snažili oslovit všechny jedním marketingovým sdělením, ztratili byste více než polovinu publika z toho důvodu, že je jednoduše dané sdělení neosloví, přestože by je třeba váš produkt zajímal.  

Jak správně cílovou skupinu definovat?

V následujících řádcích se blíže podíváme na to, jakým způsobem definovat cílovou skupinu. Mezi otázky, které jsou důležité pro definování cílové skupiny, patří například to, komu je produkt či služba určena, jaký problém cílové skupiny produkt či služba řeší, jaké hodnoty cílová skupina vyznává, kde se cílová skupina vyskytuje, jak vypadá typický člen cílové skupiny apod.

Kde a jak získat data?

Možností, jak získat data, která vám řeknou více o vaší cílové skupině, je hned několik.

  • Pokud teprve začínáte podnikat a ještě žádné zákazníky nemáte, doporučujeme provést analýzu konkurence. Díky analýze konkurence zjistíte, kdo jsou její, a tím pádem i vaši zákazníci. V tomto případě byste však neměli cílovou skupinu jen slepě kopírovat, ale snažit se odhalit slabé stránky konkurence a tato slabá místa vyplnit.
  • Pokud už máte projekt rozjetý a využíváte Google Analytics, ve statistikách jednoduše zjistíte, kdo jsou vaši zákazníci. S pomocí tohoto praktického nástroje se dozvíte například to, zda vaše stránky navštěvují primárně muži nebo ženy, do jaké věkové skupiny tito zákazníci patří i to, jaké mají zájmy.
  • Další možností, jak získat cenná data o cílové skupině, je průzkum mezi zákazníky. Pomocí různých dotazníků nebo osobně můžete oslovit několik zákazníků, kteří u vás nakoupili a požádat je o zodpovězení otázek.

Jak s cílovou skupinou pracovat?

Můžete mít sebelépe definovanou cílovou skupinu, ale pokud s ní nebudete umět pracovat, může přijít vaše práce vniveč. Základem toho, abyste z vydefinované cílové skupiny vytěžili maximum, je pracovat s ní ve všech směrech.

Na základě cílové skupiny byste měli volit vhodné komunikační kanály a také cílové skupině přizpůsobit komunikaci a každé jednotlivé sdělení.

Co jsou to persony?

V souvislosti s cílovou skupinou pravděpodobně narazíte na pojem persona. Marketingová persona představuje obraz vašeho ideálního zákazníka. Jedná se o smyšlený nebo částečně smyšlený detailní popis osoby, která reprezentuje vybranou cílovou skupinu.

Persony je možné využít jak v marketingu, tak i například v péči o zákazníka apod. Abyste mohli persony vytvořit, musíte znát své zákazníky a jejich potřeby a vědět, jak jejich potřeby uspokojit.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Jak persony vytvořit?

Pokud vytvoříte kvalitní persony, budete mít skvělý základ pro to, abyste mohli do budoucna vymýšlet vhodný obsahový marketing a svým zákazníkům přizpůsobit styl komunikace. Profil osoby, jež reprezentuje vybranou skupinu vašich ideálních zákazníků, by měl obsahovat následující údaje:

  • Demografické údaje,
  • jméno, pohlaví a věk,
  • rodinné zázemí,
  • problémy, kterým může daná persona čelit,
  • vaše řešení problémů persony,
  • příjem,
  • trávení volného času,
  • způsob, jakým komunikuje,
  • vyobrazení dané persony apod.

TIP: Čím detailnější bude popis persony, tím lépe se vám bude v budoucnu s daným profilem pracovat. Profil persony může mít například podobu životopisu, ve kterém bude fotografie persony, jíž můžete stáhnout třeba v některé z volných fotobank, základní i rozšiřující informace o personě a také kupříkladu typické věty, které daná persona často používá. Abyste mohli informace lépe specifikovat, položte si tyto otázky: Má persona smysl pro humor? Kolik času tráví na sociálních sítích? Za co utrácí? Preferuje kvalitu, nebo kvantitu? Jaké aplikace používá?…

Definování cílové skupiny by mělo být jedním z prvních kroků v začátcích podnikání. Umožňuje totiž cíleně oslovit ty, kteří si s největší pravděpodobností zakoupí váš produkt nebo službu, čímž šetří váš cenný čas i peníze.

Stručně
  • Cílovou skupinu tvoří potenciální zákazníci, u nichž na základě jejich společných vlastností existuje předpoklad, že si zakoupí vaše zboží nebo využijí vaši službu. Definování cílové skupiny vám pomůže vytvořit efektivní marketingovou strategii a zároveň šetří čas i peníze.
  • Mezi otázky, které jsou důležité pro definování cílové skupiny, patří například to, komu je produkt či služba určena, jaký problém cílové skupiny produkt či služba řeší, jaké hodnoty cílová skupina vyznává, kde se cílová skupina vyskytuje, jak vypadá typický člen cílové skupiny apod.
  • Možností, jak získat data, která vám řeknou více o vaší cílové skupině, je hned několik. Můžete provést analýzu konkurence, průzkum mezi zákazníky nebo analyzovat statistiky z Google Analytics.
  • Marketingová persona představuje obraz vašeho ideálního zákazníka. Jedná se o smyšlený nebo částečně smyšlený detailní popis osoby, která reprezentuje vybranou cílovou skupinu.

Zpět