Jak si udržet zaměstnance ve firmě? 11 zaměstnaneckých výhod, které mohou nabídnout i malé firmy

Nezaměstnanost klesá do téměř neměřitelných čísel, věrnost pracovníků je čím dál slabší a mladá generace jede raději surfovat. Jak si udržet nejcennější aktivum své firmy?

Pokud jste malá firma, máte proti sobě silné protivníky. Síla korporátu s ročními bonusy ve výši několika platů, klimatizovaným prostředím, stravenkami a Multisport kartou zdarma není žádná lehká váha. Ale ten boj můžete taky velice lehce otočit a začít vyhrávat. Jak si udržet věrnost nejvýkonnějších dříčů a neprodělat přitom kalhoty?

Analyzujte, proč u vás lidé pracují rádi (neradi)

Zaměstnanecké výhody nejsou jen obligátní stravenky. Můžete být mnohem kreativnější a současně levnější. Nejdřív se zamyslete nad vaší konkurencí, tedy tou, se kterou bojujete o zaměstnance. Zkuste analyzovat, kam nejvíce vaši lidé utíkají a k jakým konkurentům nejvíc vzhlíží. Mluví o tom, že u firmy XY je to víc „na pohodu“ a mají tam uvolněnější prostředí?

Možná je na čase se zamyslet nad vaší firemní kulturou. Třeba by stačilo změnitpravidelné odpolednítýdenní porady na společné snídaně. Nad koláčem a kávou bude rozprava uvolněnější a lidé přístupnějším novým úkolům. Můžete to dotáhnout na ještě vyšší úroveň a občas třeba upéct bábovku (nebo předstírat, že je od vás :-). A co si začít se všemi tykat? A co zavést plošší strukturu firmy, kde budou mít všichni větší pocit sounáležitosti, budou se moci vyjadřovat ke směru vedení firmy a nikdo jim „neutrhne hlavu“?

Chci svobodně dýchat

Přátelské firemní ovzduší je totiž nejlepší pracovní motivace a zaměstnanecký benefit. Navíc nestojí peníze, „jen“ energii. O to je ale cennější. Nikdo neodejde jen kvůli pár tisícům navíc, pokud je cílová firma nesnesitelné peklo a ve vaší firmě je lidem dobře. Tady je slíbených pár triků navíc, které mohou pomoci:

1. Vstupenky či poukázky na míru zdarma

Každý má rád lístky na koncerty, sportovní akce, slevy nebo poukázky na nákup či služby. Pokud jste opravdu malinká firmička, dejte si trochu práce zjistit, kdo má co rád, a překvapte pak lidi konkrétní pozorností na míru. I relativně malý finanční náklad tak vysoce zhodnotíte. Obdarovaný bude mít svou milovanou věc/akci spojenou právě s vámi a ucítí větší sounáležitost. Spousta věcí jde i domluvit za výměnu. Vaši zaměstnanci chodí do kavárny naproti? Domluvte tam množstevní slevu.

2. Něco na zub

Nemluvíme tu o obrovské nabídce jídla zdarma, tak jak je to běžné ve velkých technologických firmách. Stačí pár drobností, jako je káva, čaj, kola, čokoláda, případně nějaké ovoce. A klidně ty druhy věcí střídejte, ať na to lidé nezískají „slepotu“ a uvědomují si, co dostávají.

Určitě by nemělo chybět něco sladkého. Koblihy, ovoce, čokolády, bonbóny… ne nadarmo se říká: oslaďte si život, obalte si nervy atd. V dnešní době cukr moc nestojí, ale stále je to tak neuvěřitelně efektní!

Mimochodem i kompletní jídlo, tak jak to nabízí technologičtí giganti jako Google a Avast, dává smysl. Lidé z firmy neutíkají na oběd pryč a při společném jídle se toho nakonec vyřeší nejvíc.

3. Flexibilní pracovní doba a práce z domova

Vzpomeňte si na to, že vaši zaměstnanci mají kromě práce u vás i svůj osobní život. Pokud je to možné, dejte jim vědět, že mohou v rozumné míře pracovat i doma, nahrazovat si hodiny a celkově flexibilně nakládat se svým časem. Samozřejmě nesmí to přerůst v anarchii. I pokud typ práce umožňuje volnější přístup, je potřeba, aby byly určeny některé hodiny/dny, kdy se všichni najednou potkávají.

4. Podpořte klid

Poskytněte lidem klid na práci. Ve velkých sdílených prostorách (open office), kde pracují i lidé kreativním způsobem (třeba programátoři), je dobré určit pravidelnou hodinu a vyhlásit ji jako tichou dobu, kdy se nesmí vydávat hluk. Brainstormingy, rozhovory, meetingy, cally… to všechno je překážka soustředění pro ty, kteří zrovna potřebují klid na práci. Jedno minutové vytržení (takzvané přetržení myšlenky) znamená ve skutečnosti třeba dvouhodinové přerušení, než se člověk zase dostane zpět do soustředění. Takže za den stačí někoho (tímto způsobem pracujícího) jednou za hodinu vyrušit a on neudělá za ten den vůbec nic.

5. Buďte tolerantní ke psům

Co Čech, to pejskař nebo kočičkář. Takže pokud to vaše podnikání jen trochu umožňuje, dovolte vašim zaměstnancům brát si do práce svého zvířecího miláčka. Nebudou utíkat domů za venčením, v práci budou raději a může to působit přátelštěji jako prolomení ledu na příchozí návštěvníky. A jestli máte například kavárnu, můžete pravidelným zákazníkům nabízet služby „úschovy“ zvířat přímo u vás.

6. Podpořte cestu do práce a pohyb

Nejspíš nemáte na to, platit zaměstnancům lítačku. Ale můžete na to jít i levněji. Třeba tak, že vyhlásíte, že ten, kdo přijede na kole do práce alespoň 2× týdně, dostává příspěvek na údržbu kola nebo na bikesharing. Můžete pravidelně uspořádat i soutěž o nejaktivnějšího zaměstnance, přidat se k výzvě Do práce na kole a zapojit do toho různé fitness trackery (koupíte za tisícovku) nebo soutěže o ně. A to samé jde dělat i s chůzí. Aplikace zdarma dnes umožňují trackování skupin přátel, takže z vašeho pracovního kolektivu se může stát skvělý sportovní tým. Podpoříte zábavu, hravost, kolektiv i zdraví zaměstnanců. Hned několikanásobná výhra!

7. Kratší pátky

Možnost odejít v pátek z práce dřív, to je velké lákadlo. Umožněte svým zaměstnancům tuto volbu. Jestli chtějí, ať si to doženou někdy v týdnu a v pátek vyrazí na chatu mnohem dřív.

8. Předejte svoje bonusy dál

Je možné, že vaše firma získává nějaké výhody z běžného provozu a od partnerů. Míle v letenkách zadarmo, vstupenky zadarmo atd. Nenechávejte to propadnout a předejte to svým zaměstnancům.

9. Směňujte

Taky se můžete domluvit s dalšími spřátelenými podniky. Třeba má nějaký z vašich zákazníků nebo dodavatelů něco, o co se můžete podělit. Samozřejmě nesmí to narušovat vaše zisky a příjmy (nechcete za zboží platit v benefitech), ale když budete kreativní, něco se najde. Jste pekárna a dovážíte zboží do škol? A nedoručujete náhodou zboží i do školy, kam chodí dítě nějakého vašeho zaměstnance? Jistě by k vám děti mohly přijít na exkurzi – získáte i nové mladé zákazníky.

10. Vytvořte příjemné prostředí

Vracíme se opět k počátku, tedy k tomu, jak to ve vaší firmě funguje a jak je tam lidem příjemně. Dopřejte zaměstnancům soukromí. I kdyby to bylo jen na telefonát nebo ke snědení bagety. Stačí pohovka a pár starých křesílek z bazaru a k tomu nějaká vtipná dekorace. Teď frčí retro věci, takže co třeba přepážka vypadající jako podezdívka na stanovém táboře? Nostalgická scenérie podnítí i příjemný zaměstnanecký vztah k vaší firmě.

11. Oslavte narozeniny

Darujte v den narozenin zaměstnancům jeden den volna. Zapomeňte na dorty a kytky. Volno je určitě nejlepší způsob, jak oslavit tohle výročí a všem přátelům říkat o tom, jak máte skvělou práci.


Zpět