6 věcí, které si musíte promyslet před expanzí e-shopu do zahraničí

Jedním ze způsobů, jak posunout své podnikání mílovými kroky vpřed a dosáhnout vyšších zisků, je expandování do zahraničí. Uvažujete i vy nad tím, že se svým e-shopem vstoupíte na zahraniční trh? Poradíme vám, na co se v začátcích zaměřit, do čeho investovat peníze i energii a na co si dát pozor.

Proč expandovat se svým businessem do zahraničí

Věděli jste, že v současné době v České republice funguje okolo 42 000 e-shopů? Je však třeba dodat, že jen zhruba 4 000 z nich je aktivních, i tak se však jedná o vysoké číslo, které představuje velmi silnou konkurenci. To také dokládá skutečnost, že Česko má v rámci evropských států největší poměr e-shopů na osobu.

I z tohoto důvodu mnoho podnikatelů uvažuje nad expandováním do zahraničí místo další investice do přeplněného českého trhu. Výhodou expandování do zahraničí bezesporu je, že nabízí vysoký potenciál k růstu a v mnoha případech je spojeno také s nižšími nároky zákazníků.

Jaká jsou rizika expanze do zahraničí?  

Výhody expanze do zahraničí už známe, je však třeba říci, že je expanze na nové trhy spojená i s řadou výzev. Je nutné se ujistit, že e-shop určený pro zahraniční trh vyhovuje podmínkám dané země a splňuje lokální specifika. Mnohdy tedy nestačí pouze překlad českého e-shopu a nastavení odpovídající změny, ale také například i jiné zobrazení data nebo jiné značení velikosti oblečení.

Dále je třeba si uvědomit, že se český e-shop, který funguje v zahraničí, nemusí řídit českým právem, ale rozhodné právo se určuje na základě toho, jestli se e-shop zaměřuje na danou zemi. Odborníci také radí při expanzi do zahraničí udělat autorskou revizi textů a obrázků vzhledem k tomu, že některé státy jsou v souvislosti s autorskými právy velmi striktní a v případě jejich porušení hrozí vysoké pokuty.

Kam expandovat?

Velmi důležité rozhodnutí samozřejmě spočívá v tom, na jaké trhy se orientovat. Východní i západní trhy mají svá pro a proti.

Pokud se rozhodnete pro východní státy (Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko apod.), můžete počítat se snadnějším vstupem na trh. Vzhledem k tomu, že zde v oblasti e-commerce neexistuje příliš velká konkurence, je snazší uspět, nevýhodou je ale nižší kupní síla obyvatelstva spojená s nižšími zisky.

Vyšší zisky na vás pravděpodobně čekají na západních trzích (Německo, Francie, Itálie apod.), zde ale musíte počítat s větší konkurencí i vyššími nároky zákazníků, takže je náročnější uspět.

Výhody podnikání v rámci EU

Obecně platí, že je jednodušší podnikat v rámci zemí EU. Důvodů je hned několik. Pro podnikatele je vstup do těchto zemí snazší vzhledem k tomu, že prodej není žádným státem EU nijak omezovaný nebo limitovaný. Dalším plusem je i takzvaný One Stop Shop (OSS), tedy elektronický systém mezi státy EU, který zjednodušuje povinnosti spojené s DPH v EU. Nesporným kladem je i rychlejší a levnější doprava a také skutečnost, že za zboží při odesílání a vrácení nemusíte platit clo.

6 kroků k úspěšné expanzi do zahraničí

Nyní už se dostáváme k zásadní otázce, jak vlastně v praxi expandovat do zahraničí. Připravili jsme si pro vás několik bodů, na které je třeba se zaměřit.

Přípravná a analytická fáze: Průzkum trhu a analýza konkurence 

Klíčovým krokem, který by měl vždy předcházet vstupu na zahraniční trh, je přípravná a analytická fáze. Co přesně tyto fáze obnášejí? Důkladnou analýzu trhu a seznámení se s konkurencí. Je třeba dobře poznat svou cílovou skupinu a její nákupní návyky, specifika dané země a také si připravit kvalitní analýzu konkurence. Znalost trhu je základním stavebním kamenem každého úspěšného e-shopu. Chybějící analýza trhu je ostatně jednou z nejčastějších chyb majitelů e-shopů při zahraniční expanzi.

Marketing: Klíčová slova a profesionální překlad

Nedílnou součástí online marketingu a obsahové strategie vašeho e-shopu v zahraničí by měla být cizojazyčná analýza klíčových slov, která vám napoví, co vaši cíloví zákazníci opravdu hledají a pod jakými slovy. Nejrelevantnější klíčová slova by se následně měla promítnout do popisků kategorií a produktů, blogových článků, reklamních kampaní i metadat.

Je také namístě investovat do profesionálního překladu vyhotoveného rodilým mluvčím a texty i prostředí e-shopu přizpůsobit danému státu. E-shop plný chyb a krkolomných frází totiž nepůsobí na zákazníky důvěryhodně a může je od nákupu odradit.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Logistika: Výběr vhodného dopravce

Jedním z rozhodujících faktorů zákazníků při výběru zboží je rychlost a cena dopravy. Výběr vhodného dopravce byste proto rozhodně neměli podcenit. Na co se při výběru zaměřit? Kromě ceny také na rychlost doručení, možnost expresního doručení, poskytování záruk a důvěryhodnost dopravce v daném státě. V případě, že očekáváte posílání zásilek ve velkém množství, zauvažujte i nad tím, jestli se vám nevyplatí skladovat zboží přímo v dané zemi, což značně urychlí dopravu.

Finance: Bankovní účet v zahraniční bance a registrace k DPH

K důvěryhodnosti e-shopu bezesporu přispívá, pokud mají zákazníci na výběr typ platby, který dobře znají a který běžně používají. Odborníci proto radí založit si bankovní účet v zahraniční bance. Dobré je také zjistit, jak vaši zákazníci platí a pokud hojně využívají PayPal, uvažovat o jeho zřízení.

Pokud plánujete expandovat do země, která je spojená s nižší sazbou daně, než jaká je v ČR, doporučujeme také zvážit registraci k DPH. Povinnost k registraci DPH vzniká po dosažení obratového limitu stanoveného konkrétní zemí, ale k platbě DPH se můžete zaregistrovat i dobrovolně.

Zákaznický servis: Podpora v místním jazyce

Dalším důležitým parametrem při volbě e-shopu je kvalita zákaznického servisu. Ta v řadě případů také rozhoduje o tom, zda se k vám budou zákazníci vracet. Základním předpokladem pro kvalitní zákaznickou podporu v zahraničí je dostupnost na lokálním telefonním čísle a samozřejmě také zaměstnanci hovořící jazykem dané země. Připravte si nejen plán pro vyřizování zákaznických dotazů, ale také pro vrácení a vyměňování zboží nebo peněz.

Cenotvorba: Správné stanovení ceny

Ani nastavení ceny není dobré podcenit. Před tím, než zboží označíte cenovkou, zjistěte si, jak vaše cílová skupina vnímá konkrétní ceny. Například v Americe nebo Norsku podobně jako u nás zákazníci lépe reagují na takzvané baťovské ceny, které končí devítkou, ale v Číně nebo Japonsku naopak lépe pohlížejí na ceny končící nulou. Pozornost je třeba věnovat i měně, některé zákazníky totiž může odradit, když se cena nezobrazuje v měně daného státu.

Stručně
  • Pokud se rozhodnete expandovat do východních států (Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Řecko apod.), můžete počítat se snadnějším vstupem na trh, ale také s nižší kupní sílou obyvatelstva.
  • Vyšší zisky na vás pravděpodobně čekají na západních trzích (Německo, Francie, Itálie apod.), zde ale musíte počítat s větší konkurencí i vyššími nároky zákazníků.
  • Obecně platí, že je jednodušší podnikat v rámci zemí EU.
  • Klíčovým krokem, který by měl vždy předcházet vstupu na zahraniční trh, je přípravná a analytická fáze, tedy analýza trhu a seznámení se s konkurencí.
  • Nedílnou součástí online marketingu a obsahové strategie vašeho e-shopu v zahraničí by měla být cizojazyčná analýza klíčových slov a profesionální překlad rodilým mluvčím.
  • Výběr vhodného dopravce byste také neměli podcenit. V případě, že očekáváte posílání zásilek ve velkém množství, zauvažujte i nad skladem v dané zemi.
  • Nezapomeňte si založit bankovní účet v zahraniční bance. Pokud plánujete expandovat do země, která je spojená s nižší sazbou daně, než jaká je v ČR, doporučujeme také zvážit registraci k DPH.
  • Dalším důležitým parametrem je kvalita zákaznického servisu, v zahraničí je klíčová dostupnost na lokálním telefonním čísle a zaměstnanci hovořící jazykem dané země.

Zpět