Doručování balíků aneb jakého přepravce zvolit pro váš e-shop

Pokud máte e-shop, pravděpodobně také řešíte, jak svým zákazníkům zboží doručit. Na výběr máte hned několik možností, ať už je řeč o České poště nebo kurýrních společnostech. Jaké jsou pro podnikatele výhody a nevýhody jednotlivých přepravců a jak balík správně zabalit?

Pandemie koronaviru a boom doručování balíčků

Česká pošta ztrojnásobila počet přepravených balíčků. Rok 2020 byl pro PPL rekordním. To jsou novinové titulky, které v posledních měsících plní internet. Vliv na extrémní množství doručených balíčků má samozřejmě pandemie koronaviru a s ní související vládní opatření, kvůli kterým čím dál tím více lidí objednává zboží na internetu. Podle studie FutureBuy dokonce Češi obsadili první místo v počtu nákupů uskutečněných přes internet v porovnání s ostatními evropskými zeměmi.

Srovnání přepravců

Z pohledu zákazníků dojem z e-shopu neovlivňuje jen samotné zboží, ale také to, jak rychle ho e-shop odešle a doručí. Právě pozdní doručení je jedním z nejčastějších důvodů negativních recenzí firem. Je proto více než důležité vybrat přepravce, jehož služby budou nejen výhodné pro e-shop, ale také spolehlivé a rychlé.

Česká pošta

Česká pošta je státním podnikem, který byl založený v roce 1993. Česká pošta je také jednou z nejčastějších voleb prodejců pro doručování balíčků zákazníkům. Možnost doručení Českou poštou volí prodejci zejména proto, že se jedná o nejrozšířenějšího dopravce s více než 3000 pobočkami napříč celou Českou republikou. Výhodou České pošty jsou navíc automatické denní svozy zásilek a velké množství služeb včetně možnosti sledování balíčku. Nevýhody však prodejci spatřují ve zdlouhavém řešení problémů a v rychlosti doručení v některých lokalitách.

Balíkovna

V souvislosti s Českou poštou je třeba zmínit také speciální přepážky nazývané jako Balíkovna, které zákazníci najdou na vybraných poštách a depech. Balíkovny nabízejí velmi rychlý způsob odbavení každého klienta, který si potřebuje vyzvednout balík.

PPL

Společnost PPL se řadí k významným poskytovatelům přepravních služeb pro podnikatele, firmy i soukromé osoby. Jedná se také o jednoho z nejčastěji se vyskytujících dopravců u řady e-shopů. Společnost má rozsáhlou síť výdejních a podacích míst PPL Parcelshop. Kromě více než 1500 podacích a výdejních míst má také 24 dep a 1200 vozidel dodávkového typu. A proč prodejci volí k přepravě balíčků právě PPL? Chválí si rychlost komunikace, možnost přepravy i nadměrného zboží a rychlé řešení problémů. Za nevýhody považují dražší přepravu a také skutečnost, že není občas dodržený termín pro doručení.

DPD

Společnost DPD, která byla založená v roce 1977, se specializuje na balíkové služby a je dalším rozšířeným dopravcem mnoha firem u nás. V roce 2019 společnost DPD koupila balíkové služby Geis. Také přepravce DPD nabízí možnost sledovat balíček a vyzvednout ho na více než 1250 výdejních místech Pickup v České republice. Má více než 500 kurýrů a 14 dep. Mezi hlavní výhody DPD patří doručení balíčku na hodinu, možnost jednoduchého vrácení zásilky a také možnost změnit termín doručení nebo adresu. Prodejci oceňují i rychlost dodání, jen v některých lokalitách si naopak na rychlost dodání stěžují.

UPS

UPS, tedy United Parcel Service, je americkou kurýrní společností, která byla založena již v roce 1907. Služby UPS jsou určeny jak pro jednotlivce, tak pro podnikatele. UPS zajišťuje přepravu balíků nejen v České republice, ale také mezinárodně. Zásilky je možné zadat i sledovat online. Nevýhodou však jež, že zákazníci obvykle preferují u nás rozšířenější dopravce, tedy zmíněnou Českou poštu, PPL a DPD.

GLS

GLS má v Česku přes 600 výdejních míst, ParcelShopů, která jsou rozmístěna rovnoměrně po republice. V Česku přepravce provozuje 26 dep a v letošním roce plánuje otevření dalších dvou. Od loňského roku nabízí zejména menším firmám a podnikatelům službu e-Balík Profi, která umožňuje platby pomoci kreditů a bez nutnosti uzavírat s přepravcem smlouvu.

Zásilkovna

Český logistický projekt Zásilkovna poskytuje komplexní logistické služby pro internetové obchody ve více než 30 zemích Evropy. Aktuálně spolupracuje s více než 28 000 e-shopy a má téměř 2800 výdejních míst napříč Českou republikou. Každoročně také roste počet zásilek, které si zákazníci na pobočkách Zásilkovny vyzvednou. A není také divu, zákazníci velmi často volí přepravce podle ceny, případě podle možnosti dopravy zdarma. Z tohoto důvodu se také stále zvyšuje podíl osobního odběru na pobočkách Zásilkoven. A hlavní výhody Zásilkovny podle zákazníků i prodejců? Automatické denní svozy zásilek, spolehlivost, flexibilita, mnoho výdejních míst, rychlost dodání a v neposlední řadě dobrá cena. Nevýhodu část firmem vidí v tom, že mají některé lokality problém s rychlostí doručení.

Pojištění balíků

Většina dopravců nabízí pojištění v ceně dopravy. Například u dopravce PPL a DPD se jedná o pojištění do 50 000 Kč. V případě, že je hodnota vámi zaslaného zboží vyšší, je obvykle také možné rozšířit připojištění zásilky.

Jak správně zabalit zboží?

Ptáte se, jak správně zabalit zboží tak, aby vašim zákazníkům došlo nepoškozené? Mezi vhodné přepravní obaly patří například krabice z vlnité lepenky, bezpečnostní obálka, třívrstvá vlnitá lepenka nebo pětivrstvá vlnitá lepenka.

Nezapomeňte na výplň

Myslet byste měli také na vnitřní výplň a fixaci. U nevyplněných balíků je totiž vysoké riziko poškození. V případě lehkých produktů je vhodná měkká a vzdušná fixace a v případě těžších produktů naopak tuhá a zhutnělá fixace. Jako výplň můžete použít například bublinkovou fólii, polystyren, pěnové profily, vzduchové polštářky nebo vlnitou lepenku. V neposlední řadě nezapomeňte zásilku důkladně zalepit. Oblíbené jsou například potištěné firemní pásky, díky kterým se můžete odlišit od konkurence.

Seznamte se s podmínkami

Dopravci mají většinou zásilky omezené hmotností a velikostí, vždy se proto seznamte s přepravními podmínkami vámi vybraného přepravce.


Zpět