35. díl: Jak na multimediální obsah svépomocí?

Odborníci se shodují na tom, že je v marketingové strategii každé firmy multimediální obsah naprosto zásadní. Umožňuje představit identitu, služby, produkty a hodnoty značky prostřednictvím různých médií, například v podobě obrázků, videí, infografiky nebo GIFů. Díky multimédiím můžete optimalizovat svůj obsah tak, aby potěšil jak vyhledávače, tak i vaše zákazníky.

Camera,Photography,Design,Studio,Editing,Concept

Co je to multimediální obsah?

Na úvod si pojďme přiblížit, co to multimediální obsah vlastě je. Jedná se o jakýkoliv typ obsahu, který k poskytování informací využívá kombinaci textu, obrázků, zvuku a videa. Multimediální obsah může sloužit jak pro vzdělávání a zábavu, tak i k marketingovým účelům.

Kde je možné v marketingu využít multimediální obsah?

Multimediální obsah nabízí v marketingu nespočet možností využití. Své místo má na webových stránkách firem, na blogu firmy i na sociálních sítích, ať už na Instagramu, Faceboku nebo TikToku. Multimediální obsah je také jako stvořený pro e-mailový marketing nebo firemní prezentace.

Proč je multimediální obsah důležitý?

Multimédia jsou skvělým způsobem, jak obohatit textový obsah. Dle průzkumů vizuální obsah vyniká na silně konkurenčním trhu a čtenáři častěji sdílejí obsah, který je emocionální a vysoce vizuální. Vzhledem k tomu, že multimediální obsah k zapojení publika využívá více smyslů než textový obsah, je pravděpodobnější, že upoutá pozornost a že si ho cílová skupina zapamatuje. Má také širší dosah, zejména pokud ho sdílíte na více kanálech.

Multimediální obsah je dobrý také pro SEO. Vyhledávače totiž upřednostňují stránky, které nabízí různé typy obsahu včetně obrázků, videí a infografik.

Typy multimediálního obsahu

Rozlišujeme několik typů multimediálního obsahu, nejvyužívanější jsou obrázky, videa, zvuk a animace.

Obrázky a fotografie

Věděli jste, že mozek zpracovává vizuální informace 60 000krát rychleji než text? Obrázky a fotografie tedy zajistí, že si vaše cílová skupina obsahu všimne a zapamatuje si ho.

Videa

Podle průzkumu z roku 2021 video jako marketingový nástroj využívá 86 % firem. Videa mohou být buďto dlouhá (rozhovory, produktová videa, příběh společnosti apod.), nebo krátká. Krátká videa jsou sdílenější než dlouhá a perfektně se hodí pro marketing na sociálních sítích.

Zvuk

Příkladem využití zvuku v marketingu jsou podcasty. Ty jsou skvělým obsahem, který může vaše cílová skupina poslouchat takřka kdekoliv a kdykoliv. Podcasty dokáží zviditelnit značku a budovat loajalitu a důvěru ve značku. Zvuk, od hudby až po mluvené slovo, můžete samozřejmě přidat na své webové stránky nebo do prezentací.

Animace

Animace stojí na pomezí statických obrázků a videí. Do této kategorie řadíme například tolik oblíbené GIFy.

Jak můžete jednoduše vytvořit multimediální obsah svépomocí?

Při vytváření multimediálního obsahu byste měli následovat několik kroků.

  1. Vytyčení cílů: Nejdříve je třeba si stanovit, jakého cíle chcete zvoleným typem obsahu dosáhnout (představení produktu, prodej produktu, podpora důvěry ve firmu apod.).
  2. Poznání publika: Aby multimediální obsah dosáhl stanoveného cíle, je třeba znát svou cílovou skupinu a obsah jí přizpůsobit.
  3. Volba typu multimediálního obsahu: Vzhledem k tomu, že existuje více typů multimediálního obsahu, je třeba vybrat ten správný, a to na základě cílového publika, zaměření a cílů firmy i kanálu, kde bude obsah prezentovaný.
  4. Plánování a tvorba obsahu: Už víte, jaký obsah chcete vytvořit? Výborně. Nejdříve si naplánujte, jaký má být výsledek, a poté obsah vytvořte. Pokud si nejste jistí, jak na to, můžete využít různé programy, šablony, výukové programy nebo online kurzy.
  5. Propagace obsahu: Abyste z multimediálního obsahu vytěžili maximum, je třeba ho propagovat, například formou reklam na sociálních sítích nebo e-mailového marketingu.
  6. Obsah analyzujte a optimalizujte: K tomu, abyste zjistili, zda jste stanovených cílů dosáhli, je nutné multimediální obsah průběžně analyzovat a optimalizovat.

Tvorba jednotlivých typů multimediálního obsahu

Nyní už se pojďme blíže podívat na to, jak vytvořit svépomocí jednotlivé typy multimediálního obsahu.

Obrázky a fotografie

Jedním ze způsobů, jak obohatit svůj obsah o obrázky a fotografie, je samozřejmě vlastní focení nebo vytvoření obrázků v některém z grafických programů. Použít však můžete také obrázek z fotobanky. Některé fotobanky nabízejí fotografie, obrázky, videa a další materiály ke stažení zdarma. Oblíbené jsou například tyto:

  • Canva (přes 50 milionů fotografií, vyhledávání i v češtině, možnost tvorby grafických návrhů)
  • Pixabay (více než 2,5 milionů fotek, obrázků, videí a vektorů, vyhledávání i v češtině, není třeba se registrovat)
  • Unsplash (až 2 miliony fotek, není třeba se registrovat)
Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Videa

Natočili jste video a chcete ho představit své cílové skupině a vytěžit z něj maximum? Pro editaci videí můžete využít hned několik populárních nástrojů.

Canva Video Editor: Výše zmíněný nástroj Canva od roku 2019 nabízí možnost editovat videa prostřednictvím Canva Video Editoru. Jeho výhodou je jednoduché a intuitivní používání i skutečnost, že je řada základních funkcí zdarma. Pokud byste si nevěděli rady s tím, jak video upravit, můžete se podívat na některý z mnoha tutoriálů na YouTube.

Kapwing: Velmi podobným nástrojem je video editor Kapwing, který je dostupný v bezplatné i plné placené verzi. Jeho výhodou oproti Canva Video Editoru je, že dokáže vytvořit i složitější videa.

iMovie: Majitelé zařízení od Applu ocení program iMovie, který nabízí vše pro střih videa, a to včetně titulků, přechodů i obrazových a zvukových efektů.

GIFy

S tvorbou GIFů vám pomůže například Canva, Easy GIF Animator nebo Adobe Photoshop. Abyste mohli GIF sdílet na Instagramu, je třeba si udělat účet na GIPHY.com, který získáte tím, že na svůj profil nahrajete alespoň 5 GIFů, vyplníte formulář s žádostí a počkáte na ověření.

Stručně
  • Multimediální obsah je důležitou součástí marketingové strategie každé firmy, dokáže totiž vaši značku propojit s publikem, představit produkt nebo službu a podpořit prodeje.
  • Existuje několik typů multimediálního obsahu, nejvyužívanější jsou obrázky, videa, zvuk a animace.
  • Kvalitní multimediální obsah můžete vytvořit i svépomocí díky nejrůznějším programům, fotobankám, nástrojům a aplikacím.