7. díl: Jak být dobrým lídrem: Základy rétoriky a argumentace

Jen dobrý nápad a potřebné znalosti mnohdy nestačí k tomu, aby byl člověk při podnikání úspěšný. Některé situace také vyžadují, aby byl podnikatel schopný prezentovat svůj nápad a přesvědčit okolí o tom, že má jeho podnikatelský záměr potenciál, například když žádá banku o úvěr. Právě správná prezentace tak může být zejména v počátcích podnikání klíčem k úspěchu.

Zásady správné prezentace

Ať už plánujete představit svůj podnikatelský plán potenciálním investorům, bance, obchodním partnerům nebo chcete zákazníky přesvědčit o tom, aby si zakoupili váš produkt nebo využili právě vaši službu, je důležité ovládat základy rétoriky a argumentace a dokázat připravit prezentaci, která publikum zaujme. Jak by měla správná prezentace vypadat?

Přizpůsobte prezentaci svému publiku

V první řadě je důležité udělat analýzu publika, pro které budete prezentaci připravovat a zjistit, co daná cílová skupina chce, jaký problém řeší a jaké jsou její hodnoty a motivace. Obsah prezentace by se tedy měl odvíjet od toho, jaké informace konkrétní cílová skupina očekává.

Například potenciální investory bude zajímat zejména finanční plán, který jim napoví, zda se jim případná investice zhodnotí. Zákazníci se zase budou zajímat spíše o to, jakým způsobem váš produkt nebo služba řeší jejich potřebu a v čem je lepší než konkurenční produkt či služba.

Prezentace by měla být zajímavá

Není důležité pouze prezentaci vytvořit na míru publiku, ale také si pozornost publika udržet. Jak? Hned na začátku prezentace probuďte v publiku zvědavost. Lidský mozek si totiž zvědavost užívá a pokud nás něco zajímá, chceme znát odpověď, a tím pádem se na prezentaci soustředíme.

Pozornost publika si můžete udržet také očním kontaktem a pokládáním otázek v průběhu prezentace. Lidé dnes dávají při prezentacích přednost interakci namísto toho, aby jen poslouchali. Po několika minutách, kdy člověk jen naslouchá slovům řečníka, totiž ztrácí pozornost.

Tip: Interakce s publikem díky chytrým telefonům

Pokládání otázek je nepochybně dobrým způsobem, jak publikum zapojit. Někteří lidé se však nemusí cítit příliš komfortně, když mají klást otázky nebo na ně odpovídat před ostatními. Řešení nabízí kladení otázek prostřednictvím chytrých telefonů.

Tuto možnost nabízí například platforma Slido, jejíž princip je velmi jednoduchý. Zřídíte si účet a platforma vygeneruje QR kód, přes který se účastníci přihlásí do prezentace. Prostřednictvím chytrých telefonů pak mohou nejen pokládat otázky, ale také například hlasovat, psát příspěvky, seřazovat možnosti podle preferencí nebo třeba soutěžit v kvízu. Mezi další nástroje určené interakci s publikem patří například Mentimetr nebo Poll Everywhere.

Prezentace by měla být zapamatovatelná

Dalším důležitým předpokladem úspěšné prezentace je to, že je snadno zapamatovatelná. Jak ale dostáhnout toho, aby si vaši posluchači obsah prezentace pamatovali i několik dnů po jejím skončení? Využijte sílu příběhu a prezentujte službu nebo produkt jako příběh.

Příběhy lidstvo provázejí už od pradávna a vyvolávají v nás emoce. A právě emoce probouzí v posluchačích zájem. Díky takzvanému storytellingu zajistíte, že si budou lidé pamatovat potřebné informace. Myslete ale na to, že by měl být příběh vždy autentický a posluchač by se s ním měl dokázat snadno ztotožnit. Příběh by měl být také kreativní, uzpůsobený publiku a zábavný. Na začátku byste měli představit hlavní postavy a konkrétní problém a poté nastínit řešení problému.

Prezentace by měla být stručná

Sáhodlouhé prezentace, které nemají hlavu ani patu, dokáží zaujmout jen málokoho. Stručná prezentace je zárukou dynamiky a zaručí vám pozornost publika. Odborníci radí prvotní návrh prezentace projít a zredukovat na polovinu tak, aby zůstaly jen podstatné informace.

Při prezentování se vždy držte základní linky a neodbočujte. Klíčových je zejména prvních 30 vteřin, které rozhodují o tom, zda si získáte publikum, a také závěr. Ten by měl ideálně shrnout nejdůležitější body a být ukončený nějakou výzvou k akci, například návštěvou webových stránek.

Prezentace by měla být srozumitelná

V neposlední řadě by měla být prezentace srozumitelná a posluchač by měl okamžitě pochopit její záměr. Vyhněte se dlouhým textům a nahraďte je odrážkami, grafy nebo obrázky a videi a nepodceňte ani vizuální stránku prezentace. Zkuste se také během prezentace zaměřit na to, abyste posluchačům předali data a fakta ve správném poměru k příběhu a emocím.

Objevte i jiné nástroje než PowerPoint

PowerPoint je jedním z nejoblíbenějších nástrojů na přípravu prezentací. V některých situacích může být samozřejmě účinný, je ale dobré vědět, že existují i jiné moderní nástroje, které vám umožní připravit ještě poutavější a interaktivnější prezentaci. Mezi oblíbené softwary patří například Prezi, Powtoon, Keynote nebo Google Slides.

Jak vyzrát nad trémou při prezentaci?

Tréma se někdy nevyhne ani těm nejzkušenějším řečníkům a jen málokdo před publikum kráčí sebevědomě bez náznaku nervozity. Existuje však několik metod, jak trému snížit. Jednou z nich je, že si před prezentací položíte otázku „Co nejhoršího se může stát?“. Díky tomu zjistíte, že ani ten nejhorší scénář neznamená konec světa.

Předtím, než předstoupíte před publikum, řekněte si prezentaci nahlas, buďto sami, nebo před svými známými, kteří vám poskytnout zpětnou vazbu. Osvědčené jsou také meditační techniky a dechová cvičení. Před prezentací se zhluboka nadechněte a vydechněte a při nádechu si představujte, že nadechujete sebevědomí a klid a při výdechu vydechujete trému a obavy.

Tip
Business kreditka od ČSOB vrací peníze a chrání vaše podnikání. Získejte i vy 2 % z plateb kreditní kartou zpět na váš účet až do 30. 6. 2023, pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Zaměřeno na řeč těla

Při prezentaci je důležité nejenom to, co říkáte, ale také váš výraz, postoj nebo tón hlasu. Pokud totiž nejsou slova doprovázená odpovídajícími nonverbálními projevy, může prezentace na posluchače působit nedůvěryhodně. Říká se, že 55 % projevu ovlivňuje výraz tváře a 38 % tón hlasu a další projevy těla. Během prezentace můžete slova doplnit přiměřenou gestikulací. Základem úspěchu je také oční kontakt a úsměv.

Správný postoj a práce s hlasem

Pokud chcete působit sebejistě a optimisticky, vsaďte na vzpřímený postoj se vztyčenou hlavou a nezapomeňte na zmíněný úsměv, abyste nepůsobili arogantně. Důležité je umět pracovat také s hlasem, během prezentace udržujte hlas na poměrně vysoké úrovni, aby vás všichni posluchači dobře slyšeli. Myslete také na správnou intonaci, která by neměla být jednotvárná, aby se posluchači nenudili. Projev by neměl být příliš rychlý a měl by být proložený přiměřeně dlouhými pauzami. Krátká pauza by měla být všude tam, kde byste v psaném projevu použili tečku nebo čárku a také za klíčovými myšlenkami.

Stručně
  • Před prezentací si udělejte analýzu publika a zjistěte, co daná cílová skupina chce, jaký problém řeší a jaké jsou její hodnoty a motivace.
  • Pozornost publika si udržíte tak, že hned na začátku prezentace probudíte v publiku zvědavost, budete udržovat oční kontakt a v průběhu prezentace budete pokládat publiku otázky.
  • Aby si vaši posluchači obsah prezentace pamatovali i několik dnů po jejím skončení, využijte sílu příběhu neboli storytelling.
  • Dalšími předpoklady úspěšné prezentace jsou stručnost, srozumitelnost a konkrétnost.
  • Pokud trpíte nervozitou, využijte některou z metod zvládání trémy.
  • Nezapomeňte na správný postoj, výraz a tón hlasu – neverbální komunikace významně ovlivňuje celkový dojem z prezentace.

Zpět