Současná krize přeje inovativním nápadům. Proč začít podnikat?

Pandemie koronaviru významně zasáhla do podnikatelského prostředí nejen v České republice. Mnoho podnikatelů muselo propustit své zaměstnance či dokonce zcela ukončit své podnikání. Byť se situace jeví velice nepříznivě, opak může být pravdou. Na trhu totiž vzniklo množství nových potřeb a poptávek, které stále čekají na odpovídající nabídku. Chopíte se této příležitosti?

Podnikání v ČR v roce 2020

Realita je neúprosná. V roce 2020 musely po značnou část roku zcela uzavřít své provozy restaurace a ubytovací zařízení, maloobchody, služby, sportoviště i provozovny volnočasových a kulturních aktivit. Množství zaměstnanců navíc muselo dočasně opustit svou práci z důvodu péče o děti, kterým se zavřely školy.

V počtu podnikatelů přesto nadále patříme k evropské špičce a počet živnostníků se v roce 2020 dokonce mírně zvýšil. Trend je tedy jasný – doba i přes nebývalou krizi přeje malým a středním podnikatelům, kteří dokáží reagovat na nové potřeby svých zákazníků.

Jestli proto máte skvělý nápad na podnikání a třeba jste z důvodu hromadného propouštění přišli o práci, není na co čekat. Využijte krizi ve svůj prospěch a najděte způsob, jak zákazníkům nabídnout to, co potřebují. Úspěšnému podnikání ovšem předchází nezbytné analýzy a plánování. S ohledem na pandemii byste obzvlášť velký důraz měli klást na analýzu spotřebitelského chování.

Změna spotřebitelského chování během pandemie (a po ní)

Pandemie koronaviru přinesla hned několik novinek, které mají dlouhodobě příznivý vliv na podnikatelské prostředí. Tou nejzásadnější je přechod do online prostředí a využívání nových technologií.

Internet se pomalu ale jistě stával i před krizí nedílnou součástí životů naprosto všech. V roce 2020 si k němu našli cestu i ti, kteří se tomu doposud bránili. I senioři tak již nakupují online a používají různé chytré aplikace. Podnikání na internetu je tak vůbec nejperspektivnějším oborem.

TIP: Jak se rychle chopit příležitosti a nastartovat váš online byznys, se dozvíte v našem seriálu.

Lidé navíc tráví mnohem více času doma – ať už na home office nebo ve volném čase. Velkou šanci uspět mají proto všechny produkty a služby, které zpříjemňují chvíle doma, poskytují efektivní online komunikaci, zábavu, vzdělávání a další aktivity.

Velký boom zažívají i obory zdravotnictví a pečovatelství. Důkladná hygiena se také stala prioritou, a jinak tomu nebude ani po pandemii. Na jaře jsme mohli vidět, jak výrobci (mnohdy nekale) vydělávali na rouškách a dezinfekcích. Firmy, které poskytují hygienické prostředky a různá bezkontaktní řešení, mají tak i do budoucna vyhráno. To platí i pro firmy, které nabízí služby seniorům či nemocným.  

Dlouhodobě se také ukazuje, že lidé chtějí žít odpovědně, nakupovat lokálně a ekologicky a podporovat společensky prospěšné firmy. Vsaďte proto na poctivé produkty a služby, které jsou trvale udržitelné. Zákazníci se vám odvděčí přízní – a dobrá zkušenost je ta nejlepší reklama.   

Jak začít podnikat

Pokud se váš podnikatelský záměr strefuje do nových potřeb, máte napůl vyhráno. S vlastním byznysem přichází ale i spousta povinností. Před tím, než s podnikáním začnete, si proto udělejte jasno ve všech oblastech a otázkách, které se s podnikáním pojí.

S tím vám pomůže naše Desatero podnikání – průvodce deseti klíčovými oblastmi každého byznysu. V jednotlivých kapitolách jsou užitečné informace i inspirativní články, návody a vzory potřebných dokumentů. Desatero podnikání vám pomůže zorientovat se ve světě byznysu, nastavit správné strategie i vyřešit možné překážky.


Zpět