4. díl: Jak zvládnout home office a nezbláznit se z toho

Náš život v době pandemie koronaviru významně ovlivňují nejrůznější opatření či vyhlášený krizový stav. Přestože práce na home office není nařízená, je výrazně doporučovaná. Jak pracovat z domova a zařídit si den tak, aby v něm byl čas na práci, rodinu i na zábavu?

Home office není dovolená, ale práce

Před „dobou koronavirovou“ zaměstnavatel svým zaměstnancům home office povoloval jako benefit, který se úzce pojil s důvěrou nadřízeného v kompetence jeho podřízených. V současnosti je však práce z domova dalším bezpečnostním opatřením, které má snížit riziko nákazy.

Mnozí zaměstnanci práci z domova nikdy nevykonávali a pro některé může být těžké si nastavit pracovní režim, když nejsou pod dohledem šéfa nebo kolem sebe nemají své spolupracovníky. Pracovní morálka může být ohrožena dvěma extrémy: prokrastinací a workoholismem. Proto je důležité si stanovit pevný řád, kterého se budete držet za každé situace. Přeci jen je home office pořád práce a musí mít proto pravidla. Jak se zbavit prokrastinace a dodržovat pracovní morálku?

Dodržujte denní rituály

I když pracujete z domu, držte se režimu, na který jste zvyklí z práce.

  • Vstávejte ve stejnou hodinu a v posteli se zbytečně „nepovalujte“,
  • nasnídejte se u stolu, tak jak jste zvyklí,
  • proveďte základní ranní hygienu,
  • převlečte se do pracovního oblečení (rozhodně nikdy nepracujte v pyžamu nebo županu, váš mozek nebude moci „přepnout“ do pracovního módu).

Rozvrhněte si časový harmonogram

Svůj pracovní den si naplánujte hodinu po hodině. Stanovte si, které úkoly chcete v daný den splnit, ale nezapomeňte ani na pauzy. Přestávky dodržujte stejně tak, jako je tomu v práci. Pokud doma máte děti, nezapomeňte do harmonogramu zavést dobu, kdy se budete věnovat jen jim. Do kalendáře zahrňte i činnosti, které se přímo s prací nepojí, například:

  • cvičení,
  • procházka,
  • relaxace,
  • péče o sebe sama.

Na každý den si předem nachystejte svačinky i oběd. Práce z domova je totiž zrádná v tom, že máte lednici za zády, což vás může nutit k neustálému odbíhání a „pozobávání“ dobrot. Tento neduh vás však zbytečně rozptyluje a zdržuje od práce, a navíc se časem projeví i na vaší váze.

Zařiďte si optimální pracovní prostředí

Pokud je to jen trochu možné, nepracujte z gauče, postele nebo křesla. V případě, že nemáte pracovní stůl, využijte konferenční stolek nebo si vyhraďte část jídelního stolu. Důležité je si určit, kde je váš pracovní kout a členům rodiny vysvětlit, že vás na tomto místě nemají rušit.

Aby se vám dobře pracovalo, udržujte si na pracovním stole pořádek. Čistý stůl totiž znamená i čistou hlavu. Ze zdravotního hlediska by bylo nejlepší, abyste měli adekvátní kancelářskou židli, ze které vás nebudou bolet záda. Samozřejmě je důležité dostatečné osvětlení a odstranění všeho, co by vás od práce mohlo rozptylovat (například televize).

Pro výkon práce je důležitá morálka i atmosféra, tedy oblasti, se kterými vám mohou pomoci užitečné aplikace.

  • Brain.fm – aplikace, u níž tvůrci přišli na speciální AI algoritmus hudebních podkresů, které ovlivňují mozkové vlny a zvyšují soustředění. K dispozici je v trial verzi, po jejímž vypršení je nutné si aplikaci zaplatit.
  • Focus for Mac – díky této aplikaci si můžete po zvolenou dobu zakázat konkrétní webové stránky a aplikace, které vás zdržují od práce.
  • HiddenMe – na jeden klik schová všechny ikony, které na ploše máte.
  • f. lux – funkce, která dokáže korigovat modré světlo z obrazovky na základě denní doby.
  • Nozio – pro všechny, kdo k práci potřebují kavárenský ruch nebo zvuk deště. Aplikace dokáže imitovat nejrůznější zvuky.

Odpojte se od domácnosti

Mnozí od práce často odbíhají k domácím pracím, které sice netrvají dlouho, ale ve výsledku jsou „žroutem“ času, který jste mohli věnovat práci. Praní, utírání prachu či přivrtání poličky si tedy nechte až na část dne, kdy vám končí pracovní doba.

Virtuální kontakt s kolegy

Největším úskalím práce na dálku je nedostatečný kontakt s kolegy a nemožnost řešit věci flexibilně. Tyto nedostatky řeší nejrůznější technologie, platformy a aplikace, díky kterým je možné s kolegy poměrně pružně komunikovat i po síti. Které nástroje jsou nejoblíbenější se dozvíte v našem článku

Co dělat, když s vámi pracují i děti

Rodiče, kteří museli s dětmi kvůli uzavření škol zůstat doma, mají nárok na ošetřovné ve výši 60 % redukovaného denního vyměřovacího základu za každý kalendářní den. Ošetřovné, které lze za normálních okolní čerpat pouze 9 dní, a to pro děti mladší 10 let, je nyní, kvůli krizovým opatřením, prodlouženo po celou dobu uzavření škol. Nově se vztahuje i na děti mladší 13 let.

Pokud však na ošetřovné nemáte nárok, anebo vám dávka nestačí na pokrytí životních nákladů, musíte si kromě nového způsobu práce zvyknout také na to, že děti budou vyžadovat vaši pozornost. Jak nastavit správný režim?

  • Řekněte dětem, co se během dne bude dít – seznamte je s tím, kdy se jim budete věnovat a kdy se budou muset zabavit samy.
  • Naplánujte si na ně čas – v harmonogramu si vyčleňte dobu, kdy se budete na 100 % věnovat jen dětem, nebudete odbíhat číst e-maily a dělat činnosti, které souvisí s vaší prací.
  • Řekněte dětem, čemu se budete věnovat – můžete jim například říct, že jim teď stihnete přečíst jednu pohádku nebo si jedenkrát zahrajete Člověče, nezlob se. Jakmile se bude blížit konec, řekněte jim to s předstihem. Vyvarujete se vzteklým výbuchům, že zábavu končíte zrovna v tom nejlepším.
  • Rozdělte si práci – zvolte si typ práce, kterou zvládnete vyřídit i s dětmi pobíhajícími kolem, a práci, která vyžaduje nejvyšší soustředění. Druhý typ práce vykonávejte až tehdy, kdy budete sami.
  • Obstarejte jídlo – nejméně den dopředu připravte jídlo nejen sobě, ale také svým dětem. Nejproduktivnější čas tak nebudete muset trávit u sporáku.

Pokud je doma i partner, domluvte se na střídání v péči o děti a pamatujte, že děti mají v různém věku různé potřeby, takže je důležité vyzkoušet, jaká organizace práce a dětí bude vyhovovat právě vám.

Nejdůležitější je čistá mysl

Na pracovních výkonech, ale i na náladě v rodině se promítají nejistoty a zvažování následků, které s sebou přinese doba po opadnutí pandemie. Zprávám a informacím týkajícím se koronaviru se zřejmě nevyhnete, ale nemusíte je aktivně vyhledávat, kde se dá. Zkuste si zvolit jen jeden zdroj informací, který situaci zbytečně nepřibarvuje, a samozřejmě používejte své kritické myšlení.

Pokud cítíte, že vás ovládá úzkost a padají na vás deprese, zkuste se naučit meditovat. Pro začátečníky je nejlepší začít s vedenou vizualizační meditací, které můžete najít například na Youtube.com. Meditaci se nenaučíte za jeden den, ale uvidíte, že po pár opakováních se výsledky dostaví.

Důležité je i vyrazit ven do přírody. Čas, který ušetříte dojížděním do práce, věnujte sobě a své rodině. Objevujte nová místa, ale vybírejte taková, která nejsou příliš turisticky vyhledávaná. Zkuste se poptat například souseda, který v domě žije déle, zda nemá tip na místo, které v okolí není příliš známé. Kochejte se zpěvem ptáků, rašícími pupeny a jarními kvítky.  


Zpět