25. díl: Jak vybrat sociální sítě pro marketing vaší firmy

Podle nejnovějších statistik má 83 % uživatelů internetu profily na sociálních sítích a průměrná doba, kterou lidé na sociálních sítích denně tráví, se pohybuje okolo dvou hodin a dvaceti minut. Sociální sítě jsou tedy pro firmy a podnikatele skvělou příležitostí, jak oslovit zákazníky a prodat jim svůj produkt nebo službu. Jak ale vybrat ty správné platformy?

Na kolika sítích vůbec být? Méně je v tomto případě více

Někteří podnikatelé se domnívají, že je nejlepší mít účty na co nejvíce sociálních sítích. Odborníci však doporučují vybrat si pouze dvě až tři sociální sítě, kterým se bude firma dostatečně věnovat a vytvářet na ně kvalitní obsah. Pro každou sociální síť byste totiž měli vytvářet unikátní obsah odpovídající účelu a zaměření dané online komunity. Pokud na to nemáte čas a prostředky, nemá vůbec cenu těmto platformám věnovat pozornost.

Podle čeho zvolit sociální síť nebo sítě?

Sociální sítě byste měli volit zejména s ohledem na vaši cílovku, na obsah, který jste schopni vytvářet a na produkt, jež nabízíte.

Obsah, který jste schopni vytvářet

Jste schopni pravidelně vytvářet kvalitní videa, zajímavě graficky zpracované příspěvky, textové příspěvky nebo poutavé fotografie produktů? To, jaký obsah umíte vytvářet, vám může velmi napovědět. Pokud jste mistři videí, rozhodně neopomeňte YouTube, v případě poutavých, úderných textů uvažujte o Twitteru.

Produkt, který nabízíte

Řídit byste se měli samozřejmě také produktem nebo službou, kterou nabízíte. Sociální síť volte podle toho, zda je určena pro široké publikum nebo pouze specifické skupiny a také podle toho, jestli se jedná o vizuálně poutavý produkt nebo produkt, který můžete dokonale přiblížit pomocí zajímavých článků.

Vaše cílová skupina

Pokud chcete při podnikání uspět, je zcela klíčové, abyste znali svou cílovou skupinu a také věděli, na jakých sociálních sítích se nachází.

Věděli jste?

Podle údajů společnosti Gemius Ranking z roku 2021 v České republice preferuje při prohlížení sociálních sítí 49 % uživatelů počítač, 46 % mobilní telefon a 3 % tablet. Během posledních dvou let vzrostl počet Čechů, kteří sociální sítě navštěvují každý den, jedná se o 76 % populace. Nejčastěji tráví čas na sociálních sítích lidé do 29 let, denně sociální sítě používá 95 % z této věkové kategorie.

TOP sociální sítě v ČR: Koho na nich najdete a jakým obsahem zabodujete?

Pojďme se podívat, jaká jsou specifika jednotlivých sociálních sítí a jaký obsah byste na nich měli vytvářet, abyste uspěli.

Facebook

Mezi dlouhodobě nejpopulárnější sociální sítě u nás patří Facebook. S Facebookem má podle průzkumů zkušenost 9 z 10 Čechů starších 15 let. Facebook, na kterém je 5,3 milionů českých uživatelů, se zejména v posledních letech stává doménou především střední a starší generace. Z průzkumu společnosti AMI Digital Index z roku 2021 vyplývá, že na Facebook přispívá minimálně jednou týdně 36 % Čechů od 45 do 60 let a 33 % lidí nad 60 let. Facebook nejčastěji navštěvuje věková skupina od 30 do 45 let, která na něm tráví také nejvíce času.

Jaký obsah tvořit na Facebook?

Mezi nejoblíbenější formáty na Facebooku patří formát Stories. Facebookové příběhy sleduje 71 % mladých lidí. Propagaci na Facebooku je možné rozšířit o reklamní zprávy na Messengeru, které se dostanou i k lidem, kteří nepoužívají Facebook, ale pouze Messenger. Obsah vhodný na Facebook by měl být především informačně hodnotný.  

Instagram

Mladší lidé dávají přednost vizuálnímu obsahu, který je pro ně přitažlivější. Proto také mezi jejich oblíbené sociální sítě patří Instagram, se kterým mělo podle údajů z minulého roku zkušenost 54 % Čechů. U nás má Instagram přes 3 miliony uživatelů a nejpočetnější věkovou skupinou jsou lidé mezi 18 až 35 lety.

Jaký obsah tvořit na Instagram?

Stejně jako v případě Facebooku i u Instagramu se velké oblibě těší formát Stories. Příběhy na Instagramu si zobrazuje 88 % uživatelů do 30 let. Kromě sdílení videí a fotografií svých produktů na Instagramu mohou značky také přímo zboží prodávat.

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Twitter

Na Twitteru denně tráví čas zhruba 200 milionů uživatelů, kteří každou minutu nasdílí 350 000 tweetů. Co se týče České republiky, podle statistik z roku 2021 je na Twitteru zhruba 390 000 uživatelů. Kromě novinářů a politiků zde převládají uživatelé z generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1996 a 2009. Tyto uživatele zajímají oblasti, jako jsou technologie, sociální otázky, životní prostředí, politika nebo hudba.

Jaký obsah tvořit na Twitter?

Abyste na Twitteru zaujali, je třeba zvolit jiný styl komunikace než na Instagramu nebo Facebooku. Příspěvky musí být stručné, aktuální, rychlé a při správě profilu je třeba také pravidelně retweetovat neboli sdílet relevantní tweety jiných uživatelů. Na Twitteru u nás bývají hojně sledované firmy podnikající v oblasti IT, médií nebo marketingu.

YouTube

YouTube je nejoblíbenější platformou na sdílení videí na světě. Aktuálně má na YouTube účet 2,3 miliardy lidí a v České republice má zkušenost s touto sítí 96 procent uživatelů internetu. Typický uživatel YouTube je ve věku od 13 do 35 let.

Jaký obsah tvořit na YouTube?

Na YouTube je každou minutu nahráno více než 500 hodin nového obsahu, konkurence je zde tedy opravdu velká. Na YouTube si můžete zaplatit hned několik videoreklam, které mají poměrně velký dosah. Uživatelé preferují kratší videa okolo 10 vteřin a kromě délky je důležité, aby bylo sdělení pro cílovou skupinu autentické, přitažlivé a jednoznačné. Hitem posledních měsíců jsou live videa a také edukační videa.

TikTok

Nejvýraznější meziroční nárůst se týká sociální sítě TikTok, kterou v současné době používá zhruba 20 % Čechů. Tato sociální síť cílí zejména na mladé lidi, což také dokazuje skutečnost, že ve věku do 30 let s ní má zkušenost 50 % Čechů. TikTok je sociální síť zaměřená na krátká videa s doprovodným zvukem v pozadí. Obsah na TikToku je čím dál tím různorodější a prostřednictvím této sociální sítě můžete rozšířit povědomí o své značce bez příliš vysokých finančních nákladů.

Jaký obsah tvořit na TikTok?

Úspěchu na TikToku dosahují firmy, které se inspirují novinkami a reagují na ně. Aby byla vaše videa pro diváky zajímavá, doporučujeme využívat hashtagy a populární hudbu do pozadí videí.

LinkedIn

LinkedIn je oblíbenou sociální sítí určenou nejen k hledání zaměstnanců, ale také k networkingu a podpoře businessu. Tato profesionální sociální síť má napříč světem 792 milionů uživatelů. Co se týče věku, 41 % tvoří lidé mezi 26 až 35 lety.

Jaký obsah tvořit na LinkedIn?

Pokud chcete připoutat pozornost uživatelů k vašemu účtu, měli byste pravidelně sdílet novinky, trendy, zkušenosti a zajímavé tipy z oblasti, ve které podnikáte. LinkedIn je oblíbeným marketingovým nástrojem také v oblasti B2B, přičemž zde můžete vyhledat a kontaktovat potenciální klienty.  

Pinterest

Pinterest je v podstatě veřejná virtuální nástěnka, která je určena ke sdílení zajímavých vizuálních nápadů, tipů a inspirace. Pinterest, který má zhruba 478 milionů uživatelů, je specifický tím, že tuto sociální síť navštěvují zejména ženy. V České republice má podle údajů z roku 2021 Pinterest více než 1,2 milionů uživatelů.

Jaký obsah tvořit na Pinterest?

Co se týče marketingového využití, tato sociální síť je vhodná především k propagaci kreativců a také firem, které mají vizuálně zajímavé produkty. U nás se na Pinterestu daří zejména módním a designovým značkám.

Stručně
  • Sociální sítě vybírejte podle vaší cílové skupiny, podle vašeho produktu a v neposlední řadě podle toho, jaký typ obsahu jste schopni vytvářet.
  • Facebook je oblíbený zejména u lidí od 30 do 45 let, obsah zde musí být především informačně hodnotný.
  • Na Instagramu najdete převážně lidi mezi 18 až 35 lety, obsah musí být vizuálně atraktivní. Pokud máte kvalitní a inspirativní fotky produktů a vaší cílovkou jsou ženy, je pro vás vhodnou sítí i Pinterest.
  • Twitter používají zejména novináři a politici, ale i generace Z. Je vhodný pro firmy, které se věnují technologiím, inovacím, ochraně životního prostředí nebo dalším společensky naléhavým tématům.
  • LinkedIn je vhodný zejména pro B2B segment.
  • Pokud vytváříte zábavná videa, umístěte je také na YouTube. Nejmladší generaci můžete s videoobsahem oslovit na TikToku.

Zpět