26. díl: Nejpodceňovanější sociální síť? LinkedIn: proč se může hodit i vám

Když se mluví o profilech na sociálních sítích a jejich využití pro firmy, obvykle přijde na mysl jako první Facebook, případně Instagram. Jistě, i dnes to jsou velmi silné platformy. Ale zejména pokud podnikáte spíš v B2B (Business To Business) než B2C (Business To Consumer), určitě byste neměli vynechat LinkedIn. Největší profesní sociální síť na světě totiž nabízí možnosti, které jinde nenajdete. Pojďme se podívat, proč právě LinkedIn může být trefou do černého.

LinkedIn je s námi již pěknou řádku let, ze současných „velkých“ sociálních sítí nejdéle, spuštěný byl v roce 2003. Velmi dlouho se však jednalo o poměrně statickou síť: on-line životopisy, propojení s kolegy či obchodními kontakty a různorodé LinkedIn Skupiny. Paradoxně až v roce 2016, kdy se stal majoritním vlastníkem Microsoft, začala proměna LinkedInu ve skutečně aktivní sociální síť. Svou roli jistě hrálo i to, že jiné platformy, zejména Facebook a Twitter, mnoho lidí zklamaly. LinkedIn je důvěryhodnější, nejsou na něm fake profily. Nerozptylujete se dětmi, jídlem, cestováním a kočičími memy.

Míra využívání LinkedInu se samozřejmě liší podle vaší profese a oboru. Recruitéři zde byli jako doma dávno, svoje dovednosti zde měli detailně popsané hlavně lidé z IT nebo marketingu – naopak oblasti jako zdravotnictví nebo státní správa patří mezi ty podprůměrně zastoupené. Zásadním akcelerátorem se ovšem stala koronavirová pandemie, která mimo jiné znamenala konec konferencí, veletrhů a obrovského množství osobních setkání. Svou pozornost na LinkedIn nově zaměřila doslova armáda sales manažerů. Ze sítě na „hledání práce“ se pomalu, ale jistě začala stávat síť na hledání byznysu.

V čem je tedy síla LinkedInu?

Osobní profily zde mají velmi zajímavé organické dosahy – bez nutnosti placené podpory se můžete dostat k násobku lidí, než s kolika jste napřímo propojeni. Je to díky tomu, že aktivně přispívajících uživatelů je stále málo, a tak LinkedIn svým členům zobrazuje i příspěvky, s nimiž měli jejich “přátelé” nějaké interakce, zejména ve formě komentářů. Proto můžeme jen doporučit, aby vaše příspěvky měly potenciál vyvolat nějakou diskusi, takové pak mají životnost i v řádu týdnů (zatímco tweety “žijí” spíše hodiny a příspěvky na Facebooku maximálně několik dní). Výhodou také je, že i na osobním profilu máte k dispozici statistiky, takže dosahy svých příspěvků vidíte.

Větší síť kontaktů – větší dosah. Ochota propojit se na LinkedInu bývá obvykle větší než na jiných sítích. Svou “síť druhé úrovně” (lidé, ke kterým se dostanete přes jednoho člověka) můžete spojením s LinkedIn influencery zvětšit snadno na desítky tisíc lidí. Ovšem platí, že není nutné přijímat žádosti o spojení od kohokoli – doporučujeme udržovat si svou síť relevantní.

Lidé chtějí sledovat lidi – ale (skoro) nikdo nestojí o cold calling – tedy nevyžádané a neosobní nabídky služeb či produktů. I proto nelze doporučit bezhlavě si přidávat stovky lidí a každému pak posílat stejnou zprávu snažící se na první dobrou něco prodávat. Budování důvěry a vztahů takto nefunguje off-line ani on-line. Propojujte se, reagujte na příspěvky, které uvidíte, pochvalte svoje klienty, ukažte výhody svých služeb či produktů, propojujte – a buďte trpěliví. Výsledky přijdou.

Tip Potřebujete finanční prostředky pro rozvoj svého podnikání nebo zajištění provozních nákladů? S úvěry ČSOB nejste na podnikání sami. Půjčte si až 10 mil. Kč se zvýhodněnou sazbou od 6,9 % p. a.

Placená propagace na LinkedInu

O reklamě na LinkedInu se často říká, že je drahá. Ale to je poměrně relativní: pokud jste v B2B a potenciální noví partneři mohou znamenat zakázky za miliony, není přeci cena v tisících korun za kvalitní lead na překážku. Zásadní výhoda LinkedIn reklamy? Cílení, které využívá všechna dostupná data LinkedInu. Můžete tak cílit podle oboru, seniority zaměstnanců, velikosti firmy nebo velmi specifických zájmů (které vychází z uživateli uváděných dovedností nebo členství ve skupinách). Ale je možné využít i remarketingu nebo cílit na zaměstnance konkrétních firem.

Zajímavou variantou zejména pro lidi ze sales může být placená verze osobního profilu: Sales Navigator Pro. Za necelých 100 € získáte nástroj, který vám pomůže spravovat nové leady. Disponuje pokročilejším vyhledáváním a odemyká i další prémiové funkce (třeba možnost oslovit uživatele, se kterými nejste ve spojení, vidět plnou historii návštěvníků vašeho profilu nebo využít LinkedIn jako platformu pro učení – LinkedIn Learning nabízí obrovské množství zajímavého výukového videoobsahu).

Velké korporace i rychle rostoucí start-upy si začínají uvědomovat sílu LinkedInu i pro branding – a jedním z podstatných trendů je employee advocacy: protože nejlepším ambasadorem značky či firmy je přeci její spokojený zaměstnanec. Existují už i nástroje, které jsou právě pro tyto aktivity určeny a pomáhají lidem z top managementu s aktivním přístupem (protože právě oni jsou pro svoje okolí zajímavými osobnostmi a opinion leadery). Pokud hledáte inspiraci, žebříček nejsledovanějších českých firem i vrcholových manažerů nedávno publikoval časopis Ekonom. Aktivní zapojení zaměstnanců může také výrazně pomoci v náboru: která firma by nechtěla, aby se k ní potenciální zaměstnanci hrnuli sami a ona si mohla vybírat ty nejlepší?

LinkedIn je zkrátka na vzestupu – a pořád je čas naskočit a být mezi těmi, kdo jej využívají naplno dřív než ostatní.

Autor článku: Adam Zbiejczuk, Influencer.cz

Stručně
  • Zejména pokud podnikáte spíš v B2B (Business To Business), neměli byste v marketingu vynechat LinkedIn.
  • Nejlépe zastoupené obory na LinkedIn jsou IT a marketing.
  • Výhodou LinkedIn jsou velmi zajímavé organické dosahy – bez nutnosti placené podpory se můžete dostat k násobku lidí, než s kolika jste napřímo propojeni.
  • Svou “síť druhé úrovně” (lidé, ke kterým se dostanete přes jednoho člověka) můžete spojením s LinkedIn influencery zvětšit snadno na desítky tisíc lidí.
  • Příspěvky na LinkedIn lze podpořit i placenou propagací, přičemž cílení využívá všechna dostupná data LinkedInu.
  • Velké korporace i rychle rostoucí start-upy si začínají uvědomovat sílu LinkedInu i pro branding – a jedním z podstatných trendů je employee advocacy. Aktivní zapojení zaměstnanců může navíc výrazně pomoci v náboru.

Zpět