Jak odprezentovat svůj podnikatelský nápad investorům?

Jednou z možností, jak financovat svůj podnikatelský záměr, je oslovení investorů. Že se vám už podařilo investora najít a sjednali jste si s ním schůzku? Nyní tedy přichází na řadu důležitý krok – podnikatelský nápad odprezentovat tak, abyste investory přesvědčili o jeho potenciálu. Jak? Připravili jsme si pro vás několik tipů a doporučení.

Vytvořte přesvědčivou prezentaci

Prezentace je mnohdy tím hlavním, co určuje to, zda se s vámi investor rozhodne spolupracovat. Její přípravu byste proto rozhodně neměli podcenit. Prezentace by měla potenciálním investorům poskytnout jasné a přehledné klíčové informace o vašem podnikání.

Myslete na to, že podle statistik investoři každému podnikatelskému plánu v průměru věnují jen několik minut, proto je nutné je velmi rychle zaujmout. Pojďme se tedy podívat na to, na co se zaměřit.

Co by měla prezentace obsahovat?

Odborníci se shodují na tom, že by prezentace, nazývaná také jako pitch deck nebo sales pitch, neměla být ani příliš krátká ani příliš dlouhá. Ideální je, aby obsahovala zhruba 10 až 15 slidů.

V prezentaci byste měli obsáhnout:

  • představení projektu,
  • nastínění, jaký problém váš nápad řeší a jak,
  • popsání cílové skupiny a produktu nebo služby,
  • analýzu konkurence,
  • obchodní model,
  • cíle vašeho podnikatelského projektu,
  • představení klíčových členů týmu,
  • představení finančního plánu
  • a v neposlední řadě využití investice.

TIP: Prezentujte nápad prostřednictvím příběhu

Velký úspěch mezi investory mají zejména nápady spojené s působivým příběhem. Sdělte investorům, jak jste na nápad přišli a proč jste se rozhodli ho realizovat. Ty nejlepší prezentace obvykle začínají skutečným problémem, na který nabízejí řešení. Problémem může být například to, že zjistíte, že mnoho vašich známých nerado jezdí na nákup potravin. Řešením, které má aktuálně v Česku obrovský úspěch, může být dovážka potravin domů apod.

Jaké jsou předpoklady úspěšného příběhu?

I přesto, že neexistuje žádný univerzální nástroj, jak prezentovat poutavé příběhy, existuje několik způsobů, jak zvýšit pravděpodobnost, že příběhem na investory zapůsobíte. Jakých?

  • Buďte struční: Jak už jsme uvedli, investoři se rozhodují během prvních několika minut vaší prezentace. Při prezentování příběhu byste proto neměli odbočovat od hlavní myšlenky. Sdělte pouze nejzásadnější informace.
  • Odlište se: Vzhledem k tomu, že někteří investoři se denně setkají i s několika podnikatelskými plány, je velmi důležité se odlišit. Objasněte tedy, čím jste jiní, jakou mezeru na trhu dokážete vyplnit a vyzdvihněte finanční přínos svého nápadu.
  • Ověřte své řešení problému v praxi: Skvělým způsobem, jak u investorů vzbudit zájem, je poskytnout jim skutečné příklady problému a toho, jak váš nápad úspěšně problém vyřešil. Podělte se s investory o to, kolik lidí se s daným problémem potýká a dokažte jim, že vaše řešení opravdu funguje. V investorech vzbudíte důvěru tím, když jim předložíte relevantní případové studie, klientské recenze nebo data.

Nepodceňujte vizuální stránku prezentace

U prezentace je důležitá nejen její obsahová, ale také její vizuální stránka. Styl prezentace by měl být sjednocený a s barvami byste to neměli přehánět. Barva pozadí a textu by měla dostatečně kontrastovat. Prezentace by měla být doplněná o vizuální pomůcky v podobě obrázků, tabulek a grafů. Do prezentace můžete zahrnout i krátké video.

Pitch deck nemusíte připravovat pouze v tolik oblíbeném PowerPointu, ale můžete využít i jiné nástroje, například Prezi, AhaSlides nebo Paluba Haiku. 

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Jak se na prezentaci připravit psychicky?

Ne každý má ty správné dovednosti, aby dokázal nápad sebevědomě odprezentovat. Existuje však řada článků, knih, a dokonce i online seminářů a kurzů, které vás dokážou navést tím správným směrem.

Nejde o to, abyste byli naprosto dokonalí, ale abyste dokázali investory přesvědčit o tom, že ve svůj nápad opravdu věříte. Zaměřte se na interakci s investorem nebo investory, udržujte s nimi oční kontakt místo toho, abyste se neustále dívali jen do obrazovky počítače, a usmívejte se. Na prezentaci byste se měli samozřejmě i vhodně obléknout.

Jak bojovat s nervozitou?

Mnoho z nás je před publikem nervózní. Jak s nervozitou bojovat? Tím, že budete nacvičovat svou prezentaci zase a znovu až do doby, kdy s ní budete naprosto spokojení. Ideálně cvičte před publikem, například před ostatními členy týmu a vyzkoušejte si také odpovídat na otázky svých kolegů, které by vám mohli investoři položit.

Pokud se bojíte, že se během přednášení ztratíte, připravte si poznámky. Pokud před sebou budete mít počítač, můžete mít poznámky uvedené v módu pro přednášejícího.

Připravte si neprůstřelné argumenty  

K tomu, abyste na investory udělali skvělý dojem, je musíte poznat a připravit jim prezentaci na míru. K poznání investora vám může pomoci například to, když si zjistíte, do čeho investor investoval dříve, v jaké oblasti podniká nebo třeba s jakým záměrem investuje do nových projektů.

Během představování nápadu buďte upřímní a neslibujte investorům nic, co nemůžete splnit. Jednejte sebevědomě, ale ne agresivně a využívejte všechny argumenty, které hrají ve váš prospěch.

Pokud něco nevíte, nebojte se to přiznat, i investoři pochopí, že nemůžete rozumět naprosto všemu. Myslete také na to, že vyjednávání je vždy o kompromisu. Je tedy třeba, abyste ve výsledku byli spokojení jak vy, tak i investor.

Stručně
  • Vytvořte přesvědčivou prezentaci, která potenciálním investorům poskytne jasné a přehledné klíčové informace o vašem podnikání.
  • V prezentaci využijte příběh, fotky, grafy a čísla, případně i video. Nepodceňujte vizuální stránku prezentace.
  • Během prezentace musíte investory přesvědčit zejména o tom, že ve svůj nápad opravdu věříte. Zaměřte se na interakci s investorem nebo investory a udržujte s nimi oční kontakt.
  • Pokud se bojíte, že se během přednášení ztratíte, připravte si poznámky.
  • Jednejte sebevědomě, ale ne agresivně a využívejte všechny argumenty, které hrají ve váš prospěch. Pokud něco nevíte, nebojte se to přiznat.

Zpět