Získejte zákazníka levně a zároveň neotřele. Jak na to?

Každý byznys může mít úspěch, ale musí být viděn. Jednoduchá fráze pro úspěšný marketing, ale jak toho dosáhnout bez nadbytečných nákladů? Marketingový hlavní proud a klasická reklama se orientují především na prostor a kvantitu. Cílem takzvaného guerilla marketingu je naopak upozornit na produkt či službu prostřednictvím nízkých nákladů. Je tedy vhodný nejen pro velké společnosti, ale hlavně pro ty malé.

Jak ho popsal již Jay Conrad Levinson, guerilla marketing představuje nekonvenční nástroj marketingu, kdy nejdražší na tom celém je čas věnovaný nápadu. S malým rozpočtem bojujete proti velkým „korporacím“ na svém území, které dobře znáte.

„Nejčastější a zbytečnou obavou zadavatelů je strach z neznámého a nevyzkoušeného. Navíc jsou zde stále předsudky, že guerilla je sice finančně dostupnější, ale s nejasným dopadem,“

říká komunikační koordinátor Martin Březina ze společnosti Bayer.

Příklad zdařilé kampaně
Pěknou kampaní je případ, kdy se u Milovic našla velká tajemná ledová koule. Nakonec se z toho vyklubal zábor veřejného prostoru a mediální manipulace agentury Outbreak na nápoj Jägermeister. Zpráva se ale objevila téměř ve všech médiích.

Guerilla marketing přitom představuje především schopnost realizovat nápad ve správný čas a na správném místě. To vše lze při správném plánování nastavit jako u kampaní tradičních marketingových nástrojů v podobě tiskové nebo televizní reklamy. „Guerilla marketingové kampaně využívají nejčastěji menší společnosti, kde o realizaci rozhoduje přímo majitel nebo ředitel společnosti,“ dodává Březina.

Z poslední doby lze také zmínit volební kampaň Pirátské strany do Poslanecké sněmovny, kdy s malým rozpočtem získali velký počet voličů. Jeden hlas je vyšel na pár korun, což pak vystihuje podstatu guerilla marketingu.

Proč využít právě guerillový marketing?

Argumenty k využití guerilla marketingu jsou především:

  • jedinečnost okamžiku, která dělá každou akci neopakovatelnou.
  • umožňuje zapojení lidí a člověk byl, je a vždy bude nejlepším nosičem sdělení inspirující ostatní.
  • je vždy na míru produktu či služby společnosti.
  • lze jej propojit se stávajícími klasickými marketingovými nástroji.

Obava není na místě

Guerilla marketing je v posledních letech často prezentován jako šokující způsob upozornění na sebe. Dokonce se údajně nehodí pro serióznější firmy. Podle marketingového specialisty Michala Finty tomu tak ale vůbec není a guerilla se hodí opravdu pro všechny.

„Základem je pečovat o své zákazníky. Důsledně vést jejich evidenci a věnovat se jim. Pak už není problém s nízkými náklady a dobrým nápadem svoji cílovou skupinu zasáhnout,“

říká Finta s tím, že rozhodně podstatou guerilla marketingu není jít za hranici zákona, jak se občas tento styl kampaně prezentuje.

Často ale za ním firmy chodí a požadují namísto nízkonákladové guerilla kampaně virální video, které se pak samo šíří. „Jedná se ale v podstatě jen o součást guerilla marketingu a ze všech způsobů bývá nejméně efektivní, protože jak rychle zasáhne, tak rychle také odezní,“ dodává.

Pokud si nejste nápadem jisti, poraďte se určitě s marketingovým specialistou nebo agenturou, která má s vytvářením kampaní zkušenosti.

Nezdařilá kampaň
Vyhněte se příliš šokujícím kampaním. V poslední době se naštěstí žádná neobjevila, ale v roce 2008 chtěl například jeden český telefonní operátor upozornit na „bombastické služby“. Agentura proto umístila a napojila makety připomínající časované bomby na veřejné hodiny v ulicích Prahy. Není překvapením, že tyto makety poutaly žádoucí pozornost, ale ne zas tak žádoucí reakci. Policejní pyrotechnici, hasiči a další záchranné složky přijímali desítky telefonátů všímavých kolemjdoucích. Nakonec se agentura musela veřejně omluvit a makety odstranit.

Shrnutí

  • základem guerilla marketingu je realizovat nápad ve správný čas a na správném místě
  • guerilla marketing je nevhodný pro obory citlivé na serióznost a složitost sdělení informací
  • pozor u firem s konzervativními zákazníky

Zpět