Poznejte 8+4 typů zákazníků a zjistěte, jak je oslovit v marketingu

Vynakládáte vysoké výdaje na reklamu, které se vám však nevrací? Možná je to tím, že je váš marketing zaměřený na všechny. Ten však není ani zdaleka tak efektivní jako marketing, který odpovídá jednotlivým typům zákazníků. Zjistěte, jaké typy zákazníků existují a jak je zaujmout.

Znalost typologie zákazníků je cestou k úspěchu

Jedním z důvodů, proč zákazníci dávají přednost konkurenci před vámi, je skutečnost, že jim konkurence připadá relevantnější a lépe uspokojuje jejich potřeby. Možná se právě teď ptáte, proč jim vaše služby nebo vaše nabídka připadá nezajímavá a cítí se nespokojení? Odpovědí může být podle odborníků skutečnost, že s různými typy zákazníků zacházíte naprosto stejným způsobem. Je ale dobré si uvědomit, že každý z vašich zákazníků má jinou osobnost a při své nákupní cestě vykazuje jiné chování.

Jaké typy zákazníků tedy existují a jak k nim přistupovat?

Typologie zákazníků před a po nákupu  

Setkat se můžete s celou řadou typologií, které rozdělují zákazníky do několika skupin. Některé typologie dělí zákazníky do 5 kategorií, jiné do 15. My si přiblížíme několik typů zákazníků rozdělených do dvou základních skupin, a sice na zákazníky před nákupem a na zákazníky po nákupu.

Když pochopíte potřeby zákazníků a porozumíte fázím jejich nákupní cesty, můžete je efektivněji oslovit a proměnit je ve své věrné fanoušky.

Typy zákazníků před (prvním) nákupem

Pokud chcete oslovit zákazníky, kteří teprve uvažují o nákupu, vaším cílem by mělo být, aby se seznámili s vašimi službami, aby ve vás získali důvěru a abyste je úspěšně dovedli k prvnímu nákupu. S jakými zákazníky se můžete setkat?

Milovníci slev

První skupinu zákazníků můžeme nazvat jako milovníky slev. Tito zákazníci mají o vaše produkty nebo služby zájem jen proto, že je nabízíte za zvýhodněnou cenu. Pokud produkt či služba nebudou ve slevě, zákazník u vás nenakoupí.

Tyto zákazníky pochopitelně zaujmete výhodnými nabídkami a slevami. Pokud si je však chcete udržet i bez slev, musíte jim vysvětlit, jakou přidanou hodnotu nabízíte a že je nákup u vás výhodný i bez slevy.

Průzkumníci

Mezi průzkumníky patří zákazníci, kteří před nákupem dělají průzkum trhu a porovnávají jednotlivé nabídky. Na průzkumníky platí, pokud jim nabídnete něco, co vaše konkurence nenabízí a ideálně své výhody podložíte relevantními studiemi a daty.

Impulzivní zákazníci

Impulzivní zákazníci nakupují, aniž by o nákupu předem uvažovali. Nakupují tedy ve chvíli, kdy narazí na nabídku, která se jim zalíbí.

V případě impulzivních zákazníků je velmi důležité nabídnout jim bezproblémový nákupní zážitek a odstranit z nákupní cesty všechny překážky, jež by je mohly odradit. Impulzivní zákazníky také zaujmete časově omezenými nabídkami, které vytváří naléhavost.

Nejistí zákazníci

Jak už označení napovídá, jedná se o zákazníky, kteří si nejsou jistí tím, co vlastně chtějí. Jak nejisté zákazníky přesvědčit k nákupu? Usnadněte jim rozhodnutí prostřednictvím živého chatu nebo chatbotů.

Typy zákazníků po nákupu

Důležité je se o zákazníky starat nejen před nákupem, ale také po něm, pokud chcete, aby se k vám pravidelně vraceli. Na jaké typy zákazníků narazíte v tomto případě?

Noví zákazníci

Noví zákazníci jsou ti, kteří u vás nakoupili poprvé a je velmi pravděpodobné, že budou mít dodatečné otázky a budou potřebovat poradit. Jak na ně? Zajistěte, aby celý nákupní proces probíhal hladce a zodpovězte jim veškeré otázky.

Aktivní zákazníci

Aktivní zákazníci u vás nakupují opakovaně, ale ještě nejsou věrnými zákazníky. Znamená to, že pokud jim konkurence nabídne výhodnější nabídku, pravděpodobně přejdou k ní. Aktivním zákazníkům je třeba poskytovat nejlepší možný zákaznický servis.

Loajální zákazníci

Cílem většiny podnikatelů je získat loajální zákazníky, kteří se pravidelně vrací. Tito zákazníci sice tvoří menšinu zákaznické základny, ale utváří velkou část tržeb.

Loajální zákazníci mají ve vaši značku důvěru a opakovaně se k vám vrací, proto je také třeba si je hýčkat, například výhodami spojenými s registrací ve vašem obchodě nebo speciálními nabídkami. Firmám se rozhodně vyplatí s těmito zákazníky komunikovat a zjistit, proč se opakovaně vrací, tyto poznatky totiž mohou využít i k oslovení nových zákazníků.

Nespokojení zákazníci

Většina firem se bohužel nevyhne nespokojeným zákazníkům. Pokud se ovšem jimi nebudete zaobírat, mohou zhoršit pověst vaší firmy.

Pokud tedy zjistíte, že jsou zákazníci s vaší firmou nespokojení, například prostřednictvím negativních recenzí, kontaktujte je a zjistěte, co za jejich nespokojeností stojí. Následně se snažte chybu napravit. Tento krok může proměnit nespokojené zákazníky v loajální zákazníky.

Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Typologie podle trendů v prodeji

Pojďme si ve zkratce přiblížit ještě jednu typologii, jež dělí zákazníky do čtyř kategorií. Ty jsou založeny na kombinaci osobnostních vlastností zákazníka a jeho postojů ke světu.

Bio zákazníci

Bio zákazníci vyhledávají služby a produkty, které jsou přírodní a ekologické. Tyto zákazníky můžete oslovit nejen nabídkou bio produktů, ale také tím, že vaše firma bude společensky odpovědná a bude šetrná k přírodě.

Zákazníci s představivostí

Zákazníci s představivostí dávají přednost produktům, které vyprávějí příběhy a nabízejí něco ze života. Oslovíte je tedy zkušenostmi ostatních zákazníků i videi a texty, které jsou plné emocí a mají silný příběh.

Vizionářští zákazníci

Za vizionářské zákazníky se považují ti, kteří neustále rádi zkouší nové věci a vybočují ze starých kolejí. Tyto zákazníky můžete například zaujmout využitím moderních technologií, jako je virtuální realita apod.

Hedonističtí zákazníci 

Cílem těchto zákazníků je především prožívat radost ve všem, co dělají. Jak si je získat? Například uspořádáním zajímavé akce, na které zviditelníte své produkty či služby, nebo osobním vzkazem přibaleným k objednávce.


Zpět