8. díl: Rozvoz jídla: Srovnání poskytovatelů z pohledu restaurací

Pandemie koronaviru zasáhla celý svět byznysu, restaurace jsou ovšem jedním z nejvíce postižených sektorů. Téměř polovina stravovacích zařízení přerušila činnost, zbytek provozovatelů se snaží alespoň částečně kompenzovat ušlý zisk prodejem jídla s sebou přes okénko nebo jeho rozvozem. To je během opatření proti pandemii velice pohodlné pro zákazníky, nicméně podmínky rozvozu restauracím mnohdy způsobují ještě větší ztrátu. Jaké jsou aktuálně možnosti online prodeje jídla v České republice a pro kterého poskytovatele se rozhodnout, aby se vám to vyplatilo?

Online objednávkové systémy jsou stále oblíbenější

Objednat si jídlo s dovozem až domů či na pracoviště bylo oblíbenou možností již před pandemií. Uzavření restaurací tento trend ještě více posílilo. Dnes si přes internet jídlo objednávají i lidé, kteří se tomu před rokem bránili

Statistiky mluví jasně – 86 % zákazníků restaurací v USA během pandemie své jídlo objednává právě online a v ČR se čísla začínají tomuto trendu také přibližovat. I po uvolnění restrikcí lze navíc očekávat, že od tohoto zvyku velká část zákazníků neupustí. Investovat do chytrého systému objednávek se proto rozhodně vyplatí. Přinášíme vám přehled aktuálně dostupných možností v ČR, jejich výhod i nevýhod.  

Vlastní objednávkový systém

Mnoho restauratérů spoléhá na vlastní objednávkový systém – ať už po telefonu nebo prostřednictvím vlastního e-shopu. Tato možnost se může zdát být jednoduchá, protože si systém můžete vytvořit a obsluhovat sami, opak je ale pravdou.

Telefonické objednávání je často zmatečné a zdlouhavé. Zákazníci nevidí menu ani přesnou částku objednávky, což může vést ke zbytečným nedorozuměním. Implementovat na svůj web e-shop se také nevyplatí. Volně dostupná řešení totiž nezohledňují specifika prodeje jídla, na druhou stranu vývoj vlastního e-shopu by byl časově i finančně velice náročný.

V případě vlastního objednávkového systému navíc musíte celý proces obsloužit i logisticky a marketingově, což je v konkurenci velkých rozvozových služeb těžké.

Dáme jídlo

Nejznámějším poskytovatelem služby rozvozu jídla v ČR je česká firma Dáme jídlo. Výhodou je v tomto případě silná marketingová podpora, která vám kromě stávajících zákazníků může přitáhnout i zákazníky nové. Ovšem firma investuje do propagace svých služeb, nikoliv do propagace jednotlivých restaurací. V početné konkurenci už musíte obstát sami – v tom vám pomůžou zejména dobrá hodnocení zákazníků, případně si můžete připlatit za lepší pozici ve vyhledávači restaurací. 

Samotná služba i bez příplatků je přitom poměrně drahá – firma si účtuje provizi ve výši 30 % za každou objednávku. Mnozí kuchaři proto pro tuto službu musí vařit z levnějších surovin, aby nebyli ztrátoví, což je s ohledem na budování dlouhodobého vztahu se zákazníky nelehké rozhodnutí. Služba Dáme jídlo vám na druhou stranu uleví od všech povinností v oblasti logistiky, jelikož má vlastní řidiče i vozový park a za doručení tak plně odpovídá.

OneMenu.cz

Poměrně novým hráčem na poli online objednávání jídla je služba OneMenu.cz, kterou představil český start-up Storyous ve spolupráci se Zdeňkem Pohlreichem. Ta se liší od klasických služeb donášky jídla jednak formou poskytovaných služeb, ale i výší provize. Ta činí pouhých 3,79 % z každé objednávky. V případě, že zvolíte roční předplatné, vás služba vyjde na dodatečných 582 Kč měsíčně. A v čem je OneMenu.cz jiné?

Většina zákazníků hledá menu přímo na stránkách své oblíbené restaurace. Objednávkový systém OneMenu.cz si proto můžete jednoduše implementovat přímo na svůj vlastní web a propojit jej s pokladním systémem. Služba má, podobně jako ostatní hráči na trhu, také vlastní vyhledávač restaurací podle zadané polohy. Díky tomu můžete zabít dvě mouchy jednou ranou – hýčkat si své věrné zákazníky i oslovit nové.

Další výhodou jsou širší možnosti dopravy: zákazník si může jídlo vyzvednout v okénku sám, anebo může restaurace jídlo doručit vlastním autem nebo prostřednictvím spolupracující služby Liftago. Sama restaurace se přitom rozhoduje, které z možností svým zákazníkům nabídne a také si sama určí, jakou sumou se chce na ceně dopravy podílet. Cena za rozvoz prostřednictvím Liftago je přitom fixní a nezvyšuje se s cenou objednávky.

Provozovatelé restaurací tak mají s touto službou při mnohem nižších poplatcích širší možnosti přizpůsobení pro vlastní potřeby. „Systém nám, restauratérům, pomůže lépe předvídat a kontrolovat náklady a rozdělit je férovějším dílem mezi všechny účastníky řetězce host – restaurace – doprava,“ doplňuje Zdeněk Pohlreich.

Wolt

Služba Wolt je zahraniční obdobou českého Dáme jídlo. I u Woltu zaplatíte provizi ve výši 30 %, výměnou za silnou marketingovou podporu. Firma jídlo rozváží prostřednictvím spolupracujících kurýrů. Kromě restaurací můžou navíc službu využít i prodejci potravin či například květin.

Firma Wolt se snaží provozovatelům restaurací během pandemie vyjít vstříc a představila tak balíček podpory. Na dobu neurčitou snížila ceny doručení, a na vyzvednutí jídla u okénka se provize dočasně nevztahuje.    

Bolt Food

Firma Bolt je známá především jako alternativní taxislužba. Díky široké síti spolupracujících řidičů se ovšem rozhodla rozšířit své portfolio i o rozvoz jídla. Objednávkový systém funguje pouze prostřednictvím mobilní aplikace, přičemž mezi aplikací pro objednávání taxíku a jídla lze jednoduše přepínat. I firma Bolt zareagovala na krizi poskytnutím různých slev pro vybrané podniky. Musíte se ovšem stát tzv. partnerskou restaurací. 

Na podobném principu v ČR fungovala i služba Uber Eats, kterou rovněž založila alternativní taxislužba. Služba Uber Eats ovšem z důvodu velké konkurence v ČR v červnu 2020 skončila.   

Gastry

Objednávkový systém Gastry je v oboru poměrně nový, ale nabízí spoustu výhod. Ta nejdůležitější je, že je plně zdarma – bez měsíčních poplatků i provizí – a ihned po registraci na webu jej může začít používat kdokoliv, bez smluv a závazků. Stačí si založit profil restaurace, vložit objednávkový widget od Gastry na svůj web, stáhnout si aplikaci do mobilu či tabletu a začít přijímat objednávky.

Pomocí Gastry ušetříte spoustu peněz za tvorbu vlastního objednávkového systému. A díky tomu, že nemusíte kvůli každé objednávce na dálku zvedat telefon, i dost času. V administraci Gastry si můžete nastavit možnosti dopravy (doručení až domů nebo vyzvednutí v restauraci) a kromě zadání objednávky z webu lze přijímat i objednávky z Facebooku, Instagramu, firemního profilu na Google a vlastně odkudkoliv, kam umístíte speciální odkaz na menu. V Gastry si navíc může restaurace po přijetí objednávky sama určovat čas doručení k zákazníkovi. Díky tomu je zákazník informován o čase doručení podle aktuální vytíženosti kuchyně.

Gastry nabízí i prémiové verze svých služeb – konkrétně tři možnosti. Ty fungují formou měsíčního předplatného, které se pohybuje od 2 700 do 5 900 Kč za měsíc a nabízejí nadstandardní funkce pro zvýšení prodeje i povědomí o restauraci. Můžete tak systém obohatit o kompletní web své restaurace optimalizovaný pro prodej a možnost přijímat online platby. V lepších verzích pak získáte i vlastní brandovanou objednávkovou aplikaci, která bude umístěna na Google Play a App Store či pokročilé promo nabídky pro vaše menu.


Zpět