Na co si dát pozor při vymýšlení názvu firmy?

Začínající firmy často řeší v začátcích nejen samotnou podobu a strukturu firmy, ale také její název. Někdy se ale může stát, že vymyslíte skvělé neotřelé jméno, ale soud ho zamítne. Nebo už pro něj neexistuje internetová doména. Na co byste si měli při vymýšlení názvu firmy dát pozor?

1. Více možností, větší výběr

Nenechte vyhrát počáteční nadšení a raději se pořádně nad názvem zamyslete. Nejlepší cestou je vymyslet rovnou alespoň deset názvů, mezi kterými můžete vybírat. U poloviny z nich možná zjistíte, že už zcela stejné nebo hodně podobné existují. To si lze ověřit například na webu justice.cz v Obchodním rejstříku.

2. Volná internetová doména

Bylo by smutné mít nápaditý název firmy, ale nemít k němu stejně znějící internetovou doménu. Proto při ověřování jmen v Obchodním rejstříku se také podívejte na možné internetové domény. Pokud už volnou naleznete, kupte ji rovnou s vícero internetovými příponami (eu, cz, com atd.).

3. Myslete na budoucnost

Jste začínající podnikatel vyrábějící například šroubky, proto je hned nasnadě název třeba Šroubek factory. Za deset let se ale můžete rozrůst do velkých rozměrů a šroubky už nemusí být jedinou oblastí výroby. Vstoupíte do úplně nových vod a tam už může být tento název zavádějící. Proto se v názvu neupínejte jen k jedné věci.

4. Originalita

Lehce zapamatovatelný, originální, nápaditý a snadno vyslovitelný. To jsou jen některé z vlastností, které by měl název mít. Jinak pak vznikají zkomoleniny a v paměti si vás lidé jen těžko uchovají. Zároveň se vyhněte obecným názvům. Na ty lidé lehce zapomenou.

5. Člověk v názvu

Zatímco dříve se v názvech společností mohlo objevit jen jméno společníka nebo člena, od roku 2014 se dá použít jméno jakéhokoliv člověka, který má k právnické osobě zvláštní vztah.

”Člověk, jehož jméno má být ve firmě právnické osoby použito, musí udělit k tomuto souhlas. V případě, že je tento člověk již po smrti, bude vyžadován souhlas jeho manžela, zletilého potomka či předka,”

vysvětluje Jana Babůrková ze společnosti SMART Office & Companies.

6. Soud rozhodne

Název firmy nesmí být podle zákona shodný nebo zaměnitelný s názvem jiné společnosti nebo v tomto ohledu klamavý. “V praxi je to ale problematický požadavek, zejména zaměnitelnost nebo klamavost nejsou nikde definovány a obchodní rejstříky je vykládají rozdílně. Mnohdy pak vše závisí na tom, jak se ´úředník vyspí´,“ varuje advokát Petr Čížek. Poslední slovo má tedy soud.

Při zakládání firmy se může stát, že budete u advokáta podepisovat prohlášení, že jste si vědomi podobnosti názvů a že firmu s tímto vědomím pod zvoleným názvem zakládáte. Může se totiž stát, že podobné jméno už použil někdo jiný, ale v natolik odlišném oboru, že zde nehrozí záměna nebo parazitování na dobrém jméně jiné společnosti.

Stejně tak není vhodné registrovat společnost pod názvem, který zní nebo připomíná hanlivé slovo nebo nadávku. Čelíte totiž velmi pravděpodobnému zamítnutí a propadne vám tak i poplatek 6000 korun. A to v začátcích podnikání většinou není malá ztráta.


Zpět