Má váš podnikatelský nápad potenciál? Zjistěte to ve 3 krocích

Máte nápad na podnikání a jste přesvědčeni, že vám bude vydělávat? Skvělé, ale ještě si vše dobře promyslete. Ne vše, co se líbí vám, totiž bude mít úspěch i u zákazníků. Poradíme vám, jak ověřit potenciál vašeho byznys plánu na základě dat.

Businesswoman,Holding,And,Putting,Lightbulb,On,Coins,Stack,On,Table
Obsah

Krok 1: Analýza trhu, konkurence a cílových skupin

Každému úspěšnému podnikání předchází fáze důkladných analýz. Ty vám pomůžou oprostit se od vlastních domněnek a získat reálná data.

Podnikatelský plán vám dodá bližší představu o faktorech, které budou mít na vaše podnikání vliv. Zahrnuje analýzu trhu (ekonomické faktory a trendy), analýzu konkurence i cílových skupin, ale také finanční plán, marketingovou strategii či obchodní model.

Udělejte si seznam konkurenčních firem, pročtěte si recenze a sepište si jejich silné a slabé stránky. Definujte si svoji cílovou skupinu a její velikost. Díky tomu můžete odhadnout tržní potenciál svého podnikatelského nápadu, tedy to, kolik produktů nebo služeb můžete prodat v určitém časovém úseku. 

Jana chce otevřít rodinný catering v menším městě. Prozkoumala místní nabídku a zjistila, že většina cateringových služeb nabízí buď rychlé občerstvení, nebo mezinárodní kuchyni, ale žádná nenabízí autentické české pokrmy připravené z lokálních surovin. Dále provedla rozhovory s potenciálními zákazníky, firmami i jednotlivci, kteří projevili zájem o catering kombinující kvalitu a místní tradice, což potvrdilo dobrý tržní potenciál. Jana se proto rozhodla svůj catering specializovat na kvalitní česká jídla.

Krok 2: Unikátní prodejní argument

Pokud jste v prvním kroku zjistili, že na trhu je místo pro nový podnikatelský subjekt, musíte najít svůj unikátní prodejní argument neboli USP (Unique Selling Proposition). Jak na to? Zodpovězte si tyto otázky:

Jaký problém řeší váš produkt nebo služba?

Každý podnikatelský nápad musí vycházet ze skutečných potřeb lidí – vašich potenciálních zákazníků. Nemusí však jít pouze o praktickou využitelnost, ale také třeba emoční nebo sociální potřeby. Ujasněte si, z jakého důvodu by si měli lidé vaše produkty či služby zakoupit.

V čem je váš produkt nebo služba lepší než stávající nabídka na trhu?

Potřebu, kterou řeší váš produkt nebo služba, už velmi pravděpodobně řeší i nabídka konkurence. Proč by si tedy měli lidé vybrat vás a co je vaše konkurenční výhoda? Může jít o jedinečnou kvalitu, technologický náskok, personalizaci, silný příběh, nejnižší cenu na trhu nebo něco jiného. Je vaše konkurenční výhoda dostatečným prodejním argumentem?   

Pavel plánuje založit malý výrobní podnik na ručně vyráběné dřevěné dekorace a hračky. Má ale silnou konkurenci v podobě řetězců s levným zbožím. Na rozdíl od masové produkce proto klade důraz na tradiční řemeslnou výrobu, ekologické materiály, a hlavně personalizaci produktů. Díky tomu může nabídnout unikátní dárky a doplňky, které jinde nenajdete.

Krok 3: Analýza proveditelnosti  

Třetím krokem je analýza proveditelnosti, která vám řekne, zda je reálné váš byznys plán naplnit v praxi. Odpovězte si na několik otázek:

  1. Máte potřebné personální, finanční a materiálové zdroje?
  2. Máte potřebné know-how, licence, povolení apod.?
  3. Máte potřebné dovednosti, zkušenosti a motivaci?
  4. Jaké budou vaše náklady a očekávané příjmy? Může váš nápad generovat zisk?
  5. Má váš produkt nebo služba dlouhodobý potenciál? Nejde pouze o krátkodobý trend?
  6. Jaké jsou hrozby, příležitosti, silné a slabé stránky vašeho nápadu?

Podnikatelský nápad a jeho proveditelnost můžete otestovat i v praxi. Mezi běžné metody patří pilotní prodej omezeného množství produktů, pořádání ochutnávek nebo ukázkových akcí, online průzkumy či spuštění jednoduché webové stránky (landing page) s nabídkou produktu. Díky tomu získáte reálnou zpětnou vazbu od potenciálních zákazníků ještě před tím, než do svého podnikání začnete investovat více času a financí.

TipČSOB Online konfigurátorem podnikatelských financí získáte nabídku přímo pro své podnikání, ať už se jedná o financování vašeho podnikání, zhodnocení vkladů či zkrátka vše kolem financí. Žádost vyřídíte rychle a online. Od začátku jednáte přímo se zkušeným bankéřem pro firmy a podnikatele.

Co s podnikatelským nápadem, který (zatím) potenciál nemá?

Ověření potenciálu vašeho podnikatelského nápadu je klíčovým krokem na cestě k úspěchu. Pečlivá analýza trhu, jasně definovaný unikátní prodejní argument a realistická proveditelnost vám pomohou vyvarovat se zbytečných chyb a investic do nápadů bez perspektivy.

Pokud jste v některém z kroků zjistili, že váš podnikatelský nápad nemusí uspět, nezoufejte a své podnikatelské sny hned neopouštějte. Vezměte si ponaučení, využijte získaná data a zkuste přemýšlet, jak svůj nápad změnit či rozšířit. Pokud budete mít dostatek trpělivosti a nepolevíte ve svém snažení najít ten správný byznys model, můžete i vy svůj podnikatelský sen proměnit ve skutečnost.

Stručně

Jak zjistím, zda má můj podnikatelský nápad potenciál?

Pomocí tří kroků: analýzy trhu a konkurence, definování unikátního prodejního argumentu (USP) a prověření proveditelnosti nápadu.

Proč je důležitá analýza trhu a cílové skupiny?

Pomáhá získat reálný pohled na konkurenci, zákazníky a celkové tržní možnosti. Umožňuje odhadnout, zda o produkt/službu bude zájem.

Co je unikátní prodejní argument (USP) a proč ho potřebuji?

Je to klíčová výhoda vašeho produktu/služby oproti konkurenci. Musí odpovídat na otázku, proč by si zákazník měl vybrat právě vás.

Jak zjistím, v čem je můj produkt lepší než ostatní?

Zaměřte se na to, jaký problém řešíte a co nabízíte navíc – například kvalitu, personalizaci, ekologii, příběh značky nebo cenu.

Jak ověřit, zda je podnikatelský plán proveditelný?

Zaměřte se na dostupnost zdrojů, nutných povolení, dovedností, očekávané náklady a příjmy, udržitelnost nápadu a SWOT analýzu.

Existují praktické způsoby, jak otestovat podnikatelský nápad?

Ano. Například pilotní prodej, ochutnávky, průzkumy mezi zákazníky nebo testovací webové stránky (landing page).