Ambasador značky vám pomůže vybudovat lovebrand. Jak na to?

Ambasador může rozšířit povědomí o vaší značce, prohloubit důvěru veřejnosti k ní a přivést vám davy nových zákazníků. Není však ambasador jako ambasador. Jak najít toho pravého a navázat s ním úspěšnou spolupráci?

Brand ambassador: kdo to vlastně je?

Ambasador značky neboli brand ambassador je veřejně známá osoba, která propaguje vaši značku ve své komunitě. Jde tedy v podstatě o influencera, ve srovnání s influencer marketingem ale ambasador značku propaguje dlouhodobě, napříč svými kanály a v ideálním případě exkluzivně.

Influencery si firmy najímají většinou krátkodobě na podporu konkrétní kampaně, přičemž influencer může ve stejnou dobu takových spoluprací navázat více s různými značkami. Ambasador nepropaguje vaši značku nahodile, ale je tváří vašeho brandu a proaktivně jej obhajuje.  

Jak najít ideálního ambasadora pro svou značku?

Jako v každé marketingové strategii, i v případě ambasadorství si musíte hned na začátku stanovit cíle. I když mediálně známé osobnosti mají největší dosah, není to jediný a ani zdaleka nejdůležitější parametr. Při výběru ambasadora se zaměřte především na tato kritéria:

  1. Komunita a důvěryhodnost ambasadora: Aby měl ambasador požadovaný dosah, musí mít zavedenou komunitu fanoušků. Důležitější než počet followerů je však to, kdo tvoří jeho cílovou skupinu a jakou má u ní důvěru a vliv.
  2. Odbornost ambasadora: Ambasador zároveň musí rozumět vašemu oboru, být v něm aktivní a sledovat trendy – ať už jde o módu, auta nebo třeba zahradničení. Pokud by totiž neměl dostatečné znalosti a upřímné nadšení pro váš produkt, mohl by nechtěně vaši značku poškodit.
  3. Osobnost ambasadora: Podrobně prozkoumejte, jaké hodnoty ambasador šíří, ale zaměřte se i na zdánlivé detaily, jako je temperament, styl komunikace, rodinné zázemí, společenský status, politické názory a podobně. To vše musí souznít s vaší značkou.
  4. Vztah ambasadora k vaší značce: Ambasador musí mít reálnou zkušenost s vašimi produkty a aktivně je používat, aby mohl vaši značku autenticky propagovat.

Vašimi ambasadory se tak mohou stát nejen influenceři, ale i vaši spokojení zákazníci, obchodní partneři či zaměstnanci.  

Ambasador marketing v praxi

Ambasador je oficiálním reprezentantem značky a tento fakt musí v propagaci zdůrazňovat. V opačném případě by se mohl dopustit tzv. skryté reklamy, která je považována za nekalou obchodní praktiku.

Obsahem propagace by nemělo být nekritické vychvalování vašich produktů, a už vůbec ne kritika konkurence. Aby byl ambasador důvěryhodný, musí být objektivní. Pokud má k vašemu produktu drobné výhrady, neměl by to před svými fanoušky zatajovat. Stejně tak by neměl k nákupu motivovat ty, o kterých se domnívá, že pro ně produkt nebude vhodný. Cílem ambasadora je pomáhat zákazníkům činit informovaná rozhodnutí.   

A kde by měl být ambasador aktivní?

Sociální sítě a blogy

Základem je samozřejmě propagace na blogu a sociálních sítích ambasadora. Sociální sítě volte s ohledem na vaši cílovou skupinu – kromě tradičního Facebooku, Instagramu a YouTube může být pro některé značky vhodný LinkedIn (zejména B2B), Pinterest a další.  

Na sociálních sítích je velmi důležitý proaktivní přístup ambasadora. Sdílet domluvený počet postů nestačí, vaši značku by měl obhajovat i v případných diskusích, poskytovat svým followerům doplňující informace a odpovídat na jejich dotazy.

Tradiční reklama

Ambasador značky by měl propůjčit svoji tvář i pro tradiční reklamní formáty, jako jsou letáky, outdoorové kampaně, reklama v tištěných médiích či v televizi a rozhlasu. Pokud poskytuje médiím rozhovory, měl by v opodstatněných případech zmínit váš brand.  

Eventy a osobní doporučení

Ambasador by se měl účastnit i nejrůznějších eventů, veletrhů či konferencí. Kromě toho šíří povědomí o vaší značce i mezi svými přáteli, poskytuje osobní doporučení a reference. Je aktivní v internetových diskusích a sdílí své vlastní a objektivní zkušenosti.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Jak navázat spolupráci s ambasadorem značky

Spojení ambasadora a značky může vzniknout i zcela spontánně, kdy je ambasador produktem natolik nadšený, že jej začne propagovat zadarmo a z vlastního přesvědčení.

Častěji se však jedná o domluvené placené spolupráce, přičemž obsah smlouvy je zcela na vaší domluvě. Odměna za spolupráci může mít podobu fixní měsíční částky nebo třeba provize. Stejně tak je na vás, zda si smluvně ukotvíte formu a obsah propagace či způsob dokumentace a reportování aktivit ambasadora.  

V každém případě dbejte na to, aby měl ambasador skutečně pozitivní vztah k vaší značce. Pouze tak vám může pomoct vybudovat opravdový lovebrand.

Stručně
  • Ambasador značky je veřejně známá osoba, která propaguje vaši značku ve své komunitě, a to dlouhodobě, napříč svými kanály a v ideálním případě exkluzivně.
  • Při výběru ambasadora se zaměřte především na jeho cílovou skupinu, důvěryhodnost, odbornost, osobnost a vztah k vaší značce.
  • Ambasador je oficiálním reprezentantem značky a tento fakt musí v propagaci zdůrazňovat. V opačném případě by se mohl dopustit nezákonné skryté reklamy.
  • Obsahem propagace by nemělo být nekritické vychvalování vašich produktů, a už vůbec ne kritika konkurence. Aby byl ambasador důvěryhodný, musí být objektivní.
  • Ambasador by vás měl propagovat na sociálních sítích, na svém blogu, měl by propůjčit svoji tvář i pro tradiční reklamní formáty. Ambasador by se měl účastnit nejrůznějších eventů, veletrhů či konferencí a šířit povědomí o vaší značce i mezi svými přáteli.
  • Spojení ambasadora a značky může vzniknout zcela spontánně, kdy je ambasador produktem natolik nadšený, že jej začne propagovat zadarmo a z vlastního přesvědčení.
  • Při placené spolupráci můžete smluvně ukotvit odměnu, formu a obsah propagace či způsob dokumentace a reportování aktivit ambasadora.

Zpět