8 tipů pro začínající podnikatele v IT

Podle odhadů z roku 2022 v České republice chybí okolo 20 000 IT specialistů, což je o 40 % více než v roce 2021. Pokud tedy uvažujete nad tím, že začnete podnikat v IT, právě nyní je ten správný čas, protože poptávka po externích IT specialistech je extrémně vysoká. Co všechno budete muset zařídit, abyste mohli úspěšně odstartovat svou kariéru v IT?

1.  Zakládání živnosti

Předtím, než se pustíte do podnikání, je třeba založit živnost. V případě IT se jedná o volnou živnost, není tedy třeba prokazovat, že jste vystudovali školu spojenou s IT nebo máte znalosti programování apod.

Živnost si můžete založit na kterékoliv pobočce živnostenského úřadu nebo také online (online formulář v Registru živnostenského podnikání), případně zasláním poštou po vyplnění jednotného registračního formuláře (JRF). Registrace stojí 1 000 Kč, do 5 dnů od doručení ohlášení úřad provede zápis do živnostenského rejstříku.

2.  Co budete muset jako OSVČ platit?

Pokud se rozhodnete podnikat, budou se vás týkat tři povinné platby, a sice odvody na sociální pojištění, odvody na zdravotní pojištění a daň z příjmu.

  • Sociální pojištění: V roce 2023 činí minimální záloha na sociální pojištění 2 944 Kč.
  • Zdravotní pojištění: V roce 2023 činí minimální záloha na zdravotní pojištění 2 722 Kč.
  • Daň z příjmu: Daň z příjmu je pro OSVČ 15 % ze základu daně. Výše daně z příjmu se vypočítává po předložení daňového přiznání, přičemž příjmy jsou sníženy o výdaje a nezdanitelné položky. Z vypočítané daně se poté odečtou daňové slevy a zvýhodnění.

Paušální daň

Možností, jak se zbavit povinností spojených s posíláním záloh, podáváním přehledů zdravotní pojišťovně a OSSZ a každoročním podáváním daňového přiznání, je paušální daň. Díky paušální dani budete měsíčně platit jedinou platbu, která zahrnuje zdravotní i sociální pojištění a daň z příjmu. Výše paušální daně (v prvním pásmu – příjmy do 1 mil. Kč) v roce 2023 činí 6 208 Kč. Paušální daň se ale nemusí vyplatit všem OSVČ, např. pokud uplatňují daňové zvýhodnění na děti apod.

3.  Jakou specializaci zvolit?

V současné době se uživatelské dovednosti v IT považují za samozřejmost, zaměstnavatelé proto dávají přednost lidem s užší specializací. Je dobré myslet na to, že se v dnešní době řada IT činností, včetně programování, čím dál tím více automatizuje a do hry vstupuje i dnes tolik skloňovaná umělá inteligence.

S ohledem na budoucí směřování IT je proto namístě specializovat se na oblast, která má potenciál i za několik následujících let. Podle odhadů Coding Bootcamp Praha a poradenské společnosti EY bude k nejžádanějším specializacím v IT patřit obor zpracování dat. Dle údajů z roku 2023 je na trhu práce zájem zhruba o 8 000 až 10 000 datových odborníků.

4.  Jak na cenotvorbu?

Důležitou součástí každého podnikání je správné nastavení ceny. S cenou služby by měly být vždy spokojené obě strany, jedná se však o oblast, která dává zabrat jak začátečníkům v oboru, tak i zkušeným profesionálům. Cena by se totiž měla odvíjet hned od několika parametrů.

Se stanovením ceny, kterou bude klient ochotný zaplatit a která pro vás zároveň bude motivační, vám pomůže náš praktický nástroj Cenotvorba.

5.  Smlouvy v IT

Ať už vytváříte webové stránky nebo třeba vyvíjíte software na zakázku, pravděpodobně se během podnikání setkáte s některou z těchto pěti typů smluv.

  • Smlouva o dílo: Je vhodná v případě jednorázových zakázek. Obsahovat by měla popis toho, co je dílem, termín dokončení, způsob předání díla, cenu díla a rozsah autorských práv.
  • Rámcová smlouva o dílu: Tento typ smlouvy se využívá v případě práce na větším projektu nebo dlouhodobé spolupráce s jedním klientem na více projektech.
  • Servisní smlouva: Pokud budete pro klienta spravovat webové stránky nebo server, doporučujeme podepsat takzvanou servisní smlouvu (SLA).
  • Licenční smlouva: Vyvinuli jste vlastní software a prodáváte ho klientům s tím, že je určený pouze k užívání? V tom případě nezapomeňte sjednat licenční smlouvu.
  • Dohoda o mlčenlivosti: V případě, že potřebujete chránit své know-how, neměli byste zapomenout s klientem podepsat dohodu o mlčenlivosti.

6.  Jak budovat osobní brand?

Pokud chcete být vnímaní jako profesionálové v oboru, měli byste pracovat na budování osobního brandu, jinými slovy osobní značky. V první řadě je třeba definovat vaše obchodní cíle a hodnoty, udělat byste si měli také průzkum trhu a konkurence, navrhnout vizuální identitu značky, vytvořit kvalitní webové stránky a integrovat značku napříč marketingovými kanály (web, Facebook, Instagram, Twitter, e-mailový marketing atd.).

Po samotném založení značky je zcela zásadní udržet její reputaci. Jak? Poskytováním vynikajících služeb, adekvátním řešením negativních komentářů apod.

TipČSOB Online konfigurátorem podnikatelských financí získáte nabídku přímo pro své podnikání, ať už se jedná o financování vašeho podnikání, zhodnocení vkladů či zkrátka vše kolem financí. Žádost vyřídíte rychle a online. Od začátku jednáte přímo se zkušeným bankéřem pro firmy a podnikatele.

7.  Získání prvních zakázek

Nespornou výhodou práce v IT je převis poptávky nad nabídkou. Na rozdíl od řady jiných oborů tedy nebude až tak těžké získat první zakázku i přesto, že nemáte žádné reference.

Možností, jak první zákazníky získat, je několik. V první řadě můžete odpovídat na pracovní inzeráty, ať už na pracovních portálech nebo na sociálních sítích, nebo své služby naopak aktivně nabízet na sociálních sítích, případně se účastnit technologických meetupů, kde získáte cenné kontakty, které se často mění na zakázky.

8.  Boj s prokrastinací

Práce na volné noze poměrně často směřuje k prokrastinaci. Co udělat pro to, abyste se vyhnuli chronickému odkládání pracovních úkolů? Můžete vyzkoušet některou z užitečných aplikací:

  • Toggl: Aplikace, která změří čas, jež trávíte plněním určitého pracovního úkolu.
  • Procraster: Aplikace, do které si jednoduše sepíšete veškeré úkoly a termíny, kdy je chcete mít splněné.
  • Offtime: Aplikace, která vám ve stanoveném čase znemožní přístup k vybraným aplikacím.

Pokud vás láká podnikání v oblasti IT, není proč otálet, zájem o externí specialisty je totiž mezi firmami obrovský. Základem úspěchu je správná volba specializace, vhodně nastavená cena vaší služby a dlouhodobé budování osobního brandu.


Zpět