12. díl: 9 znaků špatného lídra: Na co si dát pozor?

Emoční inteligence, autorita, komunikační dovednosti, umění rozhodovat se a schopnost inspirovat druhé. To jsou některé vlastnosti, které by měl mít podle odborníků dobrý lídr. Existuje však také seznam vlastností a chyb, kterých by se lídři měli vyvarovat, aby nespadali do kolonky „špatných vedoucích“. Jakých?

Chybí mu vize nebo firemní hodnoty

Aby mohl lídr svůj tým efektivně vést, je nezbytné, aby měl přesvědčivou vizi, která bude zaměstnance motivovat a inspirovat a aby měl jasně stanovené cíle, jež podporují a zlepšují pracovní výkon a odpovídají firemním hodnotám.

Jak by životaschopná vize měla vypadat? Měla by být jedinečná, jednoduchá, inspirující, orientovaná na budoucnost, pozitivní a akceschopná. Vize může vypadat například takto: „Při své práci ve vedoucí pozici chci povzbuzovat všechny členy týmu a umožnit jim, aby dosáhli svého plného potenciálu tím, že budou využívat své talenty. Pomůžu firmě k růstu následováním stanovených cílů a zajistím příjemné pracovní prostředí prostřednictvím pozitivní a otevřené komunikace.“

Má nezkrotné ego

Podle odborníků je důležité, aby byli lídři pokorní. Egoističtí vedoucí totiž bývají silně zaujatí a je pro ně takřka nemožné vzít v potaz názory ostatních. V Harvard Business Review se před několika lety dokonce objevil názor, že jsou egoističtí lídři pro firmy katastrofou.

„Několikrát jsem v práci narazil na to, že si manažeři nedali poradit od svých podřízených, i přesto, že s danou oblastí měli více zkušeností. Věřili jednoduše tomu, že jejich názor a pohled je ten nejlepší. Ve většině případů se ale ukázalo, že tomu bylo naopak. Tito egoističtí manažeři ale nedokázali svou chybu uznat, i přes zjevné důkazy o tom, že bylo rozhodnutí špatné,“ popsal pro nás své zkušenosti Tomáš Fabian, CFO ve společnosti One3D a dodává: „Z pozice finančního ředitele bych všem lídrům doporučil, aby se naučili krotit své ego a svým podřízeným a kolegům naslouchali.“

Postrádá empatii

Mezi nejzásadnější dopady toho, když vedoucí postrádá empatii, patří nefungující komunikace v týmu, špatné vztahy v pracovním kolektivu a toxická atmosféra na pracovišti. Že se v takovém prostředí takřka nedá pracovat? Souhlasíme.

Psychologové se shodují na tom, že lidé mají danou různou míru empatie geneticky, naštěstí je ale možné empatii trénovat a stát se vedoucím, který svým podřízeným naslouchá. Když si uděláte čas na to, abyste dobře poznali své podřízené, budou se v práci cítit ocenění.

Upřednostňuje některé členy týmu

V týmu se takřka vždy najde několik lidí, se kterými je takzvaně radost pracovat a kteří jsou zábavní a charismatičtí. Pro vedoucí je tak velmi náročné tyto zaměstnance neupřednostňovat. Je ale velmi důležité, aby se lídři ke všem svým podřízeným chovali spravedlivě a každý člen týmu byl stejně oceněný.

Pokud vedoucí některé zaměstnance upřednostňuje, morálka v týmu prudce klesá a zaměstnanci mohou nabýt dojmu, že nedostanou příležitost k růstu, což může směřovat k hledání nového místa. Přijetí nového zaměstnance je však pro firmy velmi nákladné.

Nedodržuje sliby

Ne nadarmo se říká, že jsou sliby chyby. Aby mohli zaměstnanci svým vedoucím důvěřovat, musí vědět, že to, co slíbí, opravdu dodrží. V případě, že si tedy nejste jistí tím, jestli daný slib můžete stoprocentně dodržet, vyhněte se slibování obloukem.

Chová se jako diktátor

V roce 2015 proběhla zajímavá studie, do které se zapojilo neuvěřitelných 27 milionů zaměstnanců ze všech koutů světa. Z této studie vyplynulo, že každý druhý zaměstnanec podal výpověď z důvodu, že se vedoucí uchyloval k diktátorským praktikám.

V práci by pochopitelně měl vládnout nějaký řád, je ale velký rozdíl mezi přirozeným řádem a vojenským řádem. Stejně tak existuje rozdíl mezi diktaturou a vedením. Důvodů, proč firmy potřebují vůdce a ne diktátora, je hned několik. Vůdci jsou na rozdíl od diktátorů schopni rozvinout plný potenciál týmu, vytvořit v rámci týmu silné pouto, udržovat pohodu zaměstnanců a zlepšit dovednosti podřízených.

Bojí se špatných rozhodnutí

Pozice lídra je nerozlučně spojena s nutností pravidelně čelit rozhodnutím. Učinit důležitá rozhodnutí může být někdy velmi náročně a stresující, zvláště pokud si jimi nejste zcela jistí. Odborníci se ale shodují na tom, že je vždy horším krokem vyhnout se rozhodování než čas od času udělat rozhodnutí špatné.

Neumí dobře komunikovat

Charakteristickým znakem špatného vedoucího je špatná nebo nedostatečná komunikace, ostatně komunikační dovednosti jsou jedním ze základních předpokladů pro pozici lídra. Myslete vždy na to, že komunikace nespočívá jen v tom, že svému týmu sdělíte svůj názor, ale v tom, že budete svým podřízeným naslouchat a brát v potaz to, co vám chtějí sdělit.

Nedokáže vyvážit pracovní a soukromý život

To, jak se cítíme v soukromí, se odráží do toho, jak se chováme v práci. Pokud bude lídr oddaný jen a pouze práci a bude opomíjet relaxaci a svůj soukromý život, koleduje si o brzké vyhoření.

Když už jsme u osobního života, je také důležité umět se svým podřízeným otevřít a umožnit jim, aby vás vnímali nejen jako šéfa, ale také jako normálního člověka s vlastním životem, koníčky a rodinou.

TipČSOB Online konfigurátorem podnikatelských financí získáte nabídku přímo pro své podnikání, ať už se jedná o financování vašeho podnikání, zhodnocení vkladů či zkrátka vše kolem financí. Žádost vyřídíte rychle a online. Od začátku jednáte přímo se zkušeným bankéřem pro firmy a podnikatele.

Zpět