Jak připravit e-shop na vánoční sezónu: Slevy, akční nabídky a podpora prodeje

Z průzkumu z loňského roku vyšlo, že Češi jsou ochotni za Vánoce v průměru utratit 12 700 Kč, z toho 8 000 Kč za vánoční dárky. Statistiky také ukazují, že Češi při nákupu zboží čím dál tím častěji využívají slevové nabídky. Jak tedy před Vánoci podpořit prodej prostřednictvím slev a akčních nabídek?

Nabídka možných benefitů před Vánocemi

V první řadě se pojďme podívat na to, co extra můžete zákazníkům nabídnout, aby se rozhodli pro nákup právě u vás. Mezi oblíbené benefity patří zejména dárek k nákupu, poštovné zdarma, možnost dárkového balení, prodloužení doby vrácení zboží nebo možnost výměny nevhodného dárku po Vánocích.

Vzhledem k tomu, že někteří zákazníci každoročně nakupují na poslední chvíli, neměly by v nabídce vašeho e-shopu chybět ani dárkové poukazy.

Jak na slevy před Vánocemi?

Akční ceny jsou dobrým nástrojem, jak před Vánocemi vyprodat staré zásoby nebo upozornit na nové zboží. Aby však měly slevy kýžený efekt, měly by být pouze krátkodobé a netrvat příliš dlouho.

Rozhodně byste se měli vyhnout tomu, aby byly slevy uměle nafouknuté, mohli byste přijít i o své věrné zákazníky. Slevy by ale neměly být ani příliš nízké, aby zákazníky dostatečně motivovaly. Příliš vysoké slevy by zase mohly mít negativní dopad na vaši marži. Velmi efektivním způsobem, jak zákazníky zaujmout, je slůvko zdarma, ať už se jedná o poštovné zdarma nebo třeba jeden kus zdarma při nákupu tří.

Typy slev

Existuje hned několik typů slev, které můžete jako obchodníci využít. Nejčastěji se používá procentuální sleva. Pro zákazníky jsou přitom motivující slevy, které jsou vyšší než 20 %. Hojně používaná je i sleva v korunách, doprava k nákupu zdarma, dárek zdarma nebo jeden produkt zdarma při nákupu více kusů.

Jaké produkty (ne)zlevnit?

Důležité je také ujasnit si, jaké zboží se vyplatí zlevnit a jaké by naopak nemělo být součástí slevových nabídek. Zlevnit můžete staré skladové zásoby nebo také sezónní zboží, které nemá po Vánocích využití. Naopak byste se měli vyhnout zlevňování luxusního zboží, které by mohlo přijít o punc exkluzivity, a personalizovaného zboží.

Kdy zlevňovat?

Doporučujeme začít slevové nabídky zveřejňovat ke konci předvánočního období, tedy zejména během listopadu a prosince. Při spouštění slevových akcí ideálně vycházejte ze zkušeností z předchozích let. Pokud potřebujete vyprodat skladové zásoby, zahajte výprodeje včas. Statistiky dokazují, že lidé před Vánocemi velmi rádi nakupují během slevových akcí typu Black Friday, o kterém si řekneme více.

Black Friday: Využijte zájem zákazníků

Z průzkumu agentury Ipsos pro společnost GLS vyšlo, že nejvíce Čechů, konkrétně 29 % oslovených, začíná dárky řešit v listopadu během slevové akce Black Friday nebo po ní. Akce Black Friday, která v roce 2022 připadá na pátek 25. listopadu, je považovaná za ideální příležitost pro nákup dárků.

Podle průzkumu společnosti PROFICIO plánovalo v roce 2021 Black Friday využít 67 % těch, kteří pravidelně nakupují na internetu. Data také ukázala, že v týdnech akce rostou tržby e-shopů oproti předchozím týdnům o 24,9 %. Slevy během Black Friday nabízí zhruba 60 % obchodníků a průměrná výše maximální slevy je 47 %.  

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Slevy během Black Friday

Z výše uvedeného průzkumu vyplývá i to, že během Black Friday slevy považuje za důvěryhodné 62 % oslovených, ale téměř třetina zákazníků si ověřuje, zda jsou ceny reálné. Většina oslovených také akci vnímá jako jednodenní. Černý pátek, který trvá týden nebo dokonce měsíc, firmě ubírá na důvěryhodnosti.

K nákupu během Black Friday zákazníky nejčastěji motivuje sleva na zboží, doprava zdarma a také možnost vrátit zboží až po vánočních svátcích. Využijte tedy tyto údaje ve svůj prospěch a nabídněte zákazníkům to, o co opravdu stojí.

Jak slevy před Vánocemi propagovat?

Nabízíte zákazníkům před Vánocemi lákavé ceny? Myslete na to, že nestačí zboží pouze zlevnit, ale je třeba také slevy dostatečně propagovat. Slevové akce proto naplánujte včas a nepodceňte jejich textaci ani vizuální stránku.

Důležité je, aby slevová akce cílila na správnou skupinu zákazníků. Ideálně slevy propagujte jak na svých webových stránkách, tak i na sociálních sítích. Na slevy můžete věrné zákazníky upozornit i prostřednictvím newsletterů. V neposlední řadě nezapomeňte slevy testovat a vyhodnocovat.

Stručně
  • Mezi oblíbené benefity v předvánočním období patří zejména dárek k nákupu, poštovné zdarma, možnost dárkového balení, prodloužení doby vrácení zboží nebo možnost výměny nevhodného dárku po Vánocích.
  • Vzhledem k tomu, že někteří zákazníci každoročně nakupují na poslední chvíli, neměly by v nabídce vašeho e-shopu chybět ani dárkové poukazy.
  • Akční ceny jsou dobrým nástrojem, jak před Vánocemi vyprodat staré zásoby nebo upozornit na nové zboží. Aby však měly slevy kýžený efekt, měly by být pouze krátkodobé.
  • Nejčastěji se používá procentuální sleva. Pro zákazníky jsou přitom motivující slevy, které jsou vyšší než 20 %. Hojně používaná je i sleva v korunách, doprava k nákupu zdarma, dárek zdarma nebo jeden produkt zdarma při nákupu více kusů.
  • Vyhnout byste se měli zlevňování luxusního zboží, které by mohlo přijít o punc exkluzivity, a personalizovaného zboží.
  • Doporučujeme začít slevové nabídky zveřejňovat ke konci předvánočního období, tedy zejména během listopadu a prosince.
  • Nejvíce Čechů začíná dárky řešit v listopadu během slevové akce Black Friday nebo po ní. Akce Black Friday v roce 2022 připadá na pátek 25. listopadu.
  • Slevy propagujte jak na svých webových stránkách, tak i na sociálních sítích. Na slevy můžete věrné zákazníky upozornit i prostřednictvím newsletterů.

Zpět