Jak připravit e-shop na vánoční sezónu: Naplánujte online vánoční kampaně

I když z pohledu vašich zákazníků do Vánoc zbývá ještě spousta času, jako podnikatelé byste rozhodně neměli přípravu na vánoční sezónu podcenit. Vzhledem k tomu, že většina lidí začíná vánoční dárky vybírat už v listopadu, je právě teď ten pravý čas pustit se do plánování. V tomto článku se blíže podíváme na nastavení vánočních kampaní.

Správně definovaná cílová skupina je základ

Ať už plánujete zákazníkům rozesílat newslettery nebo připravujete PPC kampaně, je dobré si uvědomit, na jaké zákazníky vlastně cílíte. Myslete na to, že v případě vánočních dárků nejsou vaší cílovou skupinou obdarovaní, tedy ti, kteří dárky dostávají a používají je, ale lidé, kteří dárky kupují.

Pokud například prodáváte počítačové hry, reklamu směřujte na maminky dospívajících chlapců. V případě, že prodáváte šperky, snažte se oslovit partnery žen apod.

PPC kampaně: Zvolte vhodná klíčová slova

Velmi účinným způsobem, jak před Vánocemi upoutat zákazníky, jsou PPC kampaně. S přípravou kampaní byste měli ideálně začít alespoň tři měsíce před Vánocemi a i po jejich spuštění byste měli alespoň dvakrát týdně věnovat čas jejich optimalizaci a úpravám.

Základem úspěšných PPC kampaní jsou správně zvolená klíčová slova spojená s vánočním obdobím. Vzhledem k vysoké konkurenci nemá smysl cílit na obecné výrazy typu „vánoční dárky“. Buďte proto specifičtější a volte spojení související s produkty či službami, které nabízíte. Prodáváte jízdní kola? Pak zvolte například spojení „tipy na vánoční dárky pro cyklisty“ apod.

Myslete i na to, že se během Vánoc může značně zvýšit provoz kampaní a stávající rozpočet nemusí stačit, takže si rozpočet kampaní pohlídejte.

Remarketing: Přesvědčte nerozhodné zákazníky o nákupu 

Velmi oblíbeným způsobem, jak přimět zákazníky k nákupu vánočního dárku právě u vás, je remarketing, tedy opětovné oslovení lidí, kteří navštívili v minulosti váš web nebo stránky na sociálních sítích. Cílit můžete jak na zákazníky, kteří u vás v minulosti nakoupili, nebo se připomenout těm, kteří přidali zboží do košíku, ale nákup nedokončili nebo navštívili webové stránky a ihned je opustili.

Remarketing můžete využívat hned na několika platformách, například na Google Adwords s využitím vánočních remarketingových bannerů nebo na Skliku či Facebooku.

Sociální sítě: Kreativita a komunikace se zákazníky

Odborníci nám dají za pravdu, že na sociálních sítích vyhrávají ti, kteří dokáží zaujmout v prvních vteřinách. V první řadě si proto s dostatečným předstihem připravte publikační plán, který může vycházet z toho, co vám dobře fungovalo v minulých letech. Je důležité zákazníky naladit na vánoční notu, proto by měly Vánoce sálat ze všech vašich vizuálů a měly by být co možná nejkreativnější. Volte takový vánoční obsah, který je pro vaše zákazníky přínosný, například v podobě tipů na vánoční dárky. Oblíbené jsou i vánoční ankety a soutěže.

Důležité je uvědomit si, že přidáním příspěvku práce na sociálních sítích nekončí. Je třeba také se zákazníky komunikovat, reagovat na jejich komentáře a včas jim zodpovídat jejich dotazy.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Newsletter: Oslovte věrné zákazníky

Před Vánocemi byste neměli podcenit ani přípravu newsletterů pro věrné zákazníky, kteří u vás opakovaně nakupují. Opět je třeba věnovat čas a energii obsahové i grafické stránce a vypíchnout výhody nákupu u vás (dodání do Vánoc, dárek k nákupu, česká výroba apod.).

Nabídka v newsletteru musí zahrnovat funkční odkazy na váš e-shop a newsletter by měl být zakončený výzvou k akci s tlačítkem, které zákazníka nasměruje do e-shopu.

Kdy a jaké zboží propagovat?

Během předvánočního období kampaně pravidelně aktualizujte a prezentujte zboží a nabídky, o které je v jednotlivých měsících největší zájem.

Během října a listopadu kampaň zaměřte na dražší dárky a také personalizované dárky, například zboží s vlastní fotkou nebo s možností gravírování textu či obrázku. V prosinci zase reklamu zaměřte na dárky na poslední chvíli s garancí dodání do Vánoc a také na vouchery s možností zaslání poštou nebo elektronicky v případě, že do Vánoc zbývá jen několik dnů.

Stručně
  • Při plánování kampaní myslete na to, že v případě vánočních dárků nejsou vaší cílovou skupinou obdarovaní, tedy ti, kteří dárky dostávají a používají je, ale lidé, kteří dárky kupují.
  • Základem úspěšných PPC kampaní jsou správně zvolená klíčová slova spojená s vánočním obdobím.
  • Velmi oblíbeným způsobem, jak přimět zákazníky k nákupu vánočního dárku právě u vás, je remarketing, tedy opětovné oslovení lidí, kteří navštívili v minulosti váš web nebo stránky na sociálních sítích.
  • Co se týče sociálních sítí, s dostatečným předstihem si připravte publikační plán a kreativu. Vánoce by měly sálat ze všech vašich vizuálů. Je také třeba se zákazníky komunikovat, reagovat na jejich komentáře a včas jim zodpovídat jejich dotazy.
  • Před Vánocemi byste neměli podcenit ani přípravu newsletterů pro věrné zákazníky, kteří u vás opakovaně nakupují.
  • Během října a listopadu kampaň zaměřte na dražší dárky a také personalizované dárky, například zboží s vlastní fotkou nebo s možností gravírování textu či obrázku. V prosinci zase reklamu zaměřte na dárky na poslední chvíli s garancí dodání do Vánoc a také na vouchery s možností zaslání poštou nebo elektronicky.

Zpět