Jak zasáhl krizový rok 2020 podnikatele v ČR III.

Krizový rok 2020 zasáhl některá odvětví podnikání naprosto dramaticky, jiná méně a další si dokonce polepšila. V naší sérii rozhovorů se zaměříme na vybrané oblasti podnikání a pokusíme se zjistit, jak se během pandemie proměnily. Tentokrát jsme oslovili prodejce chytrých technologií.

Loxone

Společnost Loxone, založená v roce 2009, přinesla revoluci v ovládání chytrých domů. Loxone dnes zaměstnává více než 300 lidí a patří k nejrychleji se rozvíjejícím společnostem na poli inteligentní elektroinstalace a automatizace na světovém trhu. Otázky jsme položili CEO Loxone CZ/SK/PL, panu Milanu Randlovi.

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

Rok 2020 byl u nás ve znamení růstu na všech trzích. Jsme převážně digitální společnost a nedělá nám problém se krátkodobě přesunout do homeofficu. Jediné místo, kde se potkáváme se svými partnery, je na školení, které jsme bohužel museli také přesunout do online prostoru – to nás zamrzelo nejvíce. Ne kvůli kvalitě (tu jsme myslím ještě povýšili), ale hlavně kvůli mezilidským vztahům.

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej? Jaký byl zájem v tomto období o chytrou elektroinstalaci?

Tato doba nesporně náš digitální přístup k životu ještě akcelerovala. Samozřejmě jsou ale zákazníci, kteří tím trpí, protože by se s námi rádi potkali a prokonzultovali své projekty. Zhruba 10 – 20 % zákazníků online přístup nevyhovuje.

Vnímáte dopady pandemie na váš obor jako takový? Roste v době krize zájem o chytré technologie?

Dnes je kolem nás tolik technologií, jako nikdy nebylo. Fakt je ten, že už jich nikdy méně ani nebude a budou ještě více přibývat. Nahrává tomu EU a její tlak na snižování CO2 emisí, kde začíná být souhra technologií v budově priorita číslo jedna, a také samozřejmě stoupá povědomí lidí a zvyšující se komfort.

Jaký dopad mělo uzavření vašeho showroomu na poptávku a tržby?

Přesné „škody“ nelze vyčíslit, protože průměrná délka projektu často přesahuje 1 rok a to je pro vyhodnocování limitující. Určitě nějaký dopad situace bude mít, ale každou krizi je třeba brát především jako příležitost. V našem odvětví vidím dopady na byznys v drtivé většině (naštěstí) pozitivně.

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky?

Museli jsme si zvyknout na homeoffice, což jsem jako jejich odpůrce nenesl dobře. Naši zaměstnanci ale dokázali, že krátkodobé homeoffice jsou přínosné. Školení jsme přesunuli do světa online (paradoxně jsme jej posunuli dále a lidé dosahují lepších výsledků), většina osobních schůzek byla přes videohovory – i tam, kde to v minulosti nešlo. Byl to pro mě „válečný stav“, který akceleroval změny a rozhodnutí. Pevně ale věřím, že se brzy vrátíme do normálu. 

Pulsmetry.cz

Pulsmetry.cz je specializovaný e-shop, zaměřený na prodej chytrých GPS hodinek, outdoor navigací a dalších potřeb pro různé sporty. Firma provozuje také dvě kamenné prodejny v Praze a Pardubicích. V lednu oslavila 20 let na trhu. Na otázky nám odpověděl Aleš Rohlík, jednatel společnosti. 

Jak hodnotíte rok 2020? Jaký vliv měla pandemie a s ní související opatření na vaše podnikání?

S první vlnou se nesla značná nejistota, jak budou zákazníci reagovat, zda se prodeje zcela nezastaví. Po relativně krátké době se situace naštěstí stabilizovala. Určitě jsme měli výhodu již nastartovaného a zároveň silného online prodejního kanálu. Měli jsme naplánovanou strategii dávno před příchodem pandemie, nakonec jsme ji měnili jen částečně a zafungovala i přes krizi podle našich představ.

V čem se změnilo chování zákazníků? Cítíte větší zájem o online prodej?

Náš obor se značně přesunul do online prostředí dávno před pandemií, takže k zásadní změně nedošlo. Velmi si zakládáme na „živém“ kontaktu se zákazníkem a zejména na individuálním poradenství, což nás odlišuje od robotických velkých e-shopů. O možnost osobního kontaktu jsme během lockdownu částečně přišli, ale ze dne na den jsme se přesunuli 100% na telefon, e-mail a zejména na chatovací platformu. Máme změřeno, že denní počet otevřených komunikací na dálku je násobně vyšší, než byl celkový počet kontaktů před pandemií.

Vnímáte dopady pandemie na váš obor jako takový? Roste v době krize zájem o chytré sportovní vybavení a sportování jako takové?

Individuální sport se stal jednou z mála možností vyžití a udržení čisté mysli. Často od zákazníků slýcháme, že přišli o možnosti, kde peníze mohou utratit, a že sport je to jediné, co jim zbylo. Takže určitý zvýšený zájem tu je. To, jak se ale bude vyvíjet prodej kvalitního vybavení pro sport, do budoucna ukáže celková ekonomická situace a nálada ve společnosti. Pokud by mělo dojít k výraznému zhoršení ekonomické situace, bude mít zákazník zřejmě jiné priority než si pořídit nové sportovní vybavení.  

Jaký dopad mělo uzavření vašich prodejen na poptávku a tržby? 

Uzavření prodejen nám zcela sebralo offline prodeje, které se nám podařilo částečně kompenzovat výdejem objednávek. Přesný ROPO efekt jsme v minulosti nedoměřovali, aktuálně už to ani není potřeba.

Co jste museli změnit vy ve své firmě, abyste se úspěšně adaptovali na nové podmínky?

Hned v březnu jsme se shodli, že musíme pružně reagovat na každou změnu. Z online prostředí jsme na to „trénovaní“. Nechali jsme pouze nezbytné fixní náklady, rozšířili jsme spolupráci s externisty, využíváme ekonomicky pružnější e-commerce platformu oproti původnímu těžkopádnému custom řešení. U rutinních činností se zaměřujeme na automatizaci a čas našich pracovníků využíváme raději pro kreativní nebo strategičtější činnosti.  


Zpět