Jak jednoduše začít podnikat jako marketingový specialista

Láká vás svět reklamy a marketingu? Pak jste možná už i uvažovali nad tím, že v této oblasti začnete podnikat. Co všechno potřebujete k tomu, abyste se mohli stát marketingovým specialistou na volné noze? A jaké jsou výhody a nevýhody toho, když se rozhodnete pracovat jako freelancer v marketingu?

Co potřebujete k podnikání v marketingu?

Co se týče administrativy, jistě vás potěší, že vás nic náročného nečeká. K tomu, abyste mohli začít pracovat v marketingu, totiž musíte pouze založit živnost a registrovat se na úřadech, tedy na finančním úřadě, zdravotní pojišťovně a okresní správě sociálního zabezpečení.

Založení živnosti

Podnikání v marketingu se řadí k volným živnostem. Jedná se živnosti, které mohou podnikatelé vykonávat bez dalších podmínek, není se tedy nutné prokazovat žádnou odbornou ani jinou způsobilost a ani mít praxi.

TIP: Nástroj Jak si založit živnost

Praktický nástroj Jak si založit živnost vás v několika jednoduchých krocích provede procesem založení volné živnosti.

Další povinnosti spojené s podnikáním

Pokud se rozhodnete podnikat v marketingu, čeká vás několik povinností. Osoby samostatně výdělečně činné totiž musí každý rok odevzdat daňové přiznání a také přehledy o příjmech a výdajích. Sazba daně z příjmu fyzických osob činí 15 % z daňového základu, sazba sociálního pojištění 29,2 % z vyměřovacího základu a sazba zdravotního pojištění 13,5 % z vyměřovacího základu. Daň z příjmu snižují daňové slevy, například sleva na poplatníka, která je pro rok 2021 24 840 Kč.

Paušální daň

Povinnosti spojené s podnikáním vám může ještě usnadnit paušální daň ve výši 5 469 Kč, která byla zavedena v lednu 2021. Tento odvod státu v sobě zahrnuje platbu daně z příjmu a odvody na sociálním a zdravotním pojištění. Největší výhoda paušální daně spočívá v tom, že když ji OSVČ využijí, nemusí dále posílat daňové přiznání a přehledy o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně a na OSSZ, čímž odpadá velká část povinností. Do systému paušální daně se mohou přihlásit podnikatelé, jejichž roční příjem je nižší než 1 000 000 Kč, paušální daň je ovšem zcela dobrovolná.

Jaké specializace se uplatní při podnikání v marketingu?

Marketing je poměrně širokou oblastí, takže nabízí možnost uplatnění pro celou řadu specializací. V marketingu se uplatní například specialisté na PPC reklamu, správci sociálních sítí, grafici, copywriteři, PR manažeři, SEO analytici, promotéři, specialisté marketingových analýz nebo specialisté interní komunikace.

Výhody práce v marketingu na volné noze

Jaké jsou největší výhody podnikání v marketingu?

Svoboda

Jako jednu z největších výhod lidé pracující v marketingu vnímají svobodu, která spočívá jednak v možnosti pracovat prakticky odkudkoliv a jednak v časové flexibilitě. Jako freelancer nejste závislí na místě, takže můžete pracovat z domu, na cestách nebo třeba na dovolené, vystačíte si pouze s počítačem a internetovým připojením bez toho, abyste museli každý den docházet do kanceláře. Podnikatelům často také vyhovuje, že se mohou rozhodnout, kdy budou pracovat a mohou si pracovní dobu naplánovat podle zakázek tak, jak jim to vyhovuje nejvíce. Svoboda při podnikání v marketingu je spojená také s absencí nadřízeného.

Možnost většího výdělku

Lidé, kteří pracují na volné noze, vydělávají průměrně více než zaměstnanci firem nebo agentur na stejných pozicích. Nastavení ceny za vaši práci je jen a pouze na vás a s přibývajícími zkušenostmi a znalostmi můžete svou cenu kdykoliv zvýšit. Cenotvorbu však velká část podnikatelů vnímá jako jednu z nejtěžších částí jejich práce, protože je důležité svou práci nepodhodnotit, ale přesto mít dostatek klientů.  

Pestřejší portfolio

Když se lidé rozmýšlí nad tím, jestli pracovat v agentuře nebo na volné noze, často je ke druhé zmíněné možnosti táhne to, že je práce na volné noze často spojená s pestřejším portfoliem. Pracovat totiž mohou pro firmy z různých oblastí a nejsou nijak omezeni zaměřením agentury.

Nevýhody práce na volné noze

Práce v marketingu na volné noze je samozřejmě spojena i s některými nevýhodami. Jakými?

Nutnost neustále se rozvíjet

Možnost pracovat z domova v tak žádané oblasti, jako je marketing, je pro mnoho lidí velmi atraktivní. To je však také nerozlučně spojeno s větší konkurencí. Abyste v této oblasti uspěli, je nutné být vždy krok před svou konkurencí. Musíte tedy dokázat klientům nabídnout něco navíc. Přední odborníci v tomto oboru se shodují na tom, že je nutné část pracovní doby vyčlenit studiu, ať už v podobě kurzů, seminářů nebo čtení odborné literatury.

Oslovování klientů

Především v začátcích můžete bojovat s nedostatkem klientů, což také souvisí s nejistotou stabilního příjmu. Dokud si nevybudujete jméno, budete muset pravděpodobně klienty aktivně oslovovat a účastnit se výběrových řízení, případně vypracovávat zkušební zadání.

S oslovováním klientů souvisí nutnost sebepropagace. Ideálně byste měli mít vlastní webové stránky, případně stránky na sociálních sítích a investovat čas a peníze do marketingu. 

Nutnost být neustále k dispozici

Pokud budete podnikat jako marketingový specialista na volné noze, nebude vás nikdo zastupovat v případě dovolené č nemoci. Budete si tedy muset zvyknout na to, že telefon a počítač budete mít vždy u sebe.

Nevýhodou se mohou stát vyšší náklady na potřebné vybavení na vaši práci – kancelář, ze které budete pracovat, případné coworkingové centrum, zařízení v domácím prostředí jako tiskárna, monitor či skener. Pokud je možné, volte na začátku vašeho podnikání levnější alternativy. Jednou z nich, o které byste měli vědět a nesníží se ní kvalita vaší práce, jsou alternativní náplně do tiskárny, které tlačí spolehlivě, jsou ekologické, ale nesrovnatelně levnější. Peníze, které ušetříte můžete investovat do rozvoje své značky.


Zpět