Jak do svého týmu získat čerstvé absolventy? 

Jednou z největších výzev českých firem je dlouhodobě nedostatek zaměstnanců. V řadě případů je tento problém natolik velký, že ve firmách zůstávají i desítky volných míst a společnost stagnuje nebo musí odmítat zakázky. Potřebujete i vy získat nové zaměstnance? Oslovte absolventy z generace Z, kteří v nejbližších měsících vstoupí na pracovní trh.

Seznamte se s generací Z

Generace Z, která je nazývaná také jako internetová generace nebo děti nového tisíciletí, je označení pro skupinu lidí narozenou po mileniálech. Jedná se tedy o lidi narozené v období od druhé poloviny 90. let 20. století zhruba do roku 2010.

Tato generace je charakteristická tím, že je pro ni přirozené používání internetu, mobilního telefonu a sociálních sítí. Lidé z generace Z inklinují k tématům ekologie, udržitelnosti a sociální rovnosti a jsou vůbec první generací, pro kterou je osobní život důležitější než práce.

Proč chtít do svého týmu čerstvé absolventy?

Právě nyní začíná generace Z hledat uplatnění na pracovním trhu, a může tak pro zaměstnavatele představovat příležitost, jak doplnit pracovní týmy. Se zaměstnáváním mladých absolventů se pojí několik výhod. Jakých?

Mají chuť dále se vzdělávat

Čerství absolventi se velmi rychle adaptují a jsou doslova hladoví pro nových informacích. Rádi se inspirují u lidí, kteří patří k nejlepším na trhu, typické je pro ně například poslouchání podcastů s předními světovými odborníky. Mají také chuť se neustále zlepšovat ve svém oboru.

Ovládají multitasking

Pro mladé z generace Z je multitasking jejich druhou přirozeností. Vzhledem k tomu, že vyrůstali obklopení neuvěřitelným množství informací, dobře se v nich orientují a jsou schopni vyfiltrovat informace, které jsou pro ně relevantní.

Skvěle se orientují v technologiích

Technologie mají zásadní vliv na většinu oborů a postupně mění tvář celého světa. Orientace v mnohdy komplikovaném světě technologií je jednou z největších předností, kterou může generace Z nabídnout. Čerství absolventi tedy mohou pomocí technologií zdokonalit a zefektivnit řadu procesů ve vaší firmě.

Ovládají cizí jazyky

Díky tomu, že se generace Z narodila do globalizovaného světa, velké procento mladých lidí ovládá hned několik jazyků a jsou zvyklí cestovat, což může být velkým přínosem i pro vaši firmu.

Jaká mají očekávání absolventi z generace Z?

V roce 2025 by měli lidé z generace Z tvořit 27 % pracovní síly, což představuje téměř třetinu všech zaměstnanců. Pokud chcete zaměstnávat absolventy z generace Z, je třeba počítat s tím, že mají jiný pohled na svět i jiné požadavky.

Důraz na duševní pohodu

Podle reportu marketingové skupiny DFMG je pro mladé lidi nejdůležitějším faktorem duševní pohoda, za zásadní ji považuje 96 % lidí z generace Z. Duševní pohoda se promítá i do jejich výběru práce. Zaměstnavatelé by proto měli klást velký důraz na příjemné pracovní prostředí a dobré vztahy na pracovišti.

Flexibilita

Mladí z generace Z touží po volnosti a flexibilitě, pravděpodobně si je tedy nezískáte tím, když po nich budete požadovat, aby seděli v práci 8 hodin denně. Velké procento z nich od zaměstnavatele vyžaduje možnost práce na dálku, home office nebo zkrácený úvazek.

Možnost vzdělávání

Typický zaměstnanec z generace Z ocení, pokud mu zaměstnavatel nabídne možnost dalšího vzdělávání. Je pravděpodobné, že se vás na interní vzdělávání zeptají už při pracovním pohovoru.

Work-life balance

Generace Z klade více než kterákoliv předchozí generace obrovský důraz na vyvážení pracovního a osobního života. Dle průzkumu společnosti Deloitte je pro 32 % zástupců z generace Z při výběru zaměstnavatele důležitý work-life balance.

Tip
Business kreditka od ČSOB chrání vaše podnikání. Získejte i vy pojištění prodloužení záruky zdarma, bezúročné období až 45 dní či slevu 0,4 Kč/litr paliva v síti EuroOil. Sjednání kreditní karty je zcela zdarma.

Jak oslovit absolventy z generace Z?

Kde najít zájemce o práci z řad čerstvých absolventů? Na internetu, kde tráví velkou část dne. Podle průzkumu agentury Factum Inventio až 80 % uchazečů o zaměstnání vyhledává pracovní příležitosti právě prostřednictvím internetu. Průzkum navíc ukázal, že 47 % lidí z generace Z vyhledává pracovní příležitosti na sociálních sítích.

Ideální je tedy tyto zájemce oslovit prostřednictvím sociálních sítí a komunikovat s nimi online. Absolventům z generace Z byste také měli umožnit, aby mohli na pracovní nabídku odpovědět rychle a jednoduše.

Jak by měl vypadat pracovní inzerát, který cílí na absolventy?

Abyste absolventy zaujali, můžete při náboru využít kreativnější formáty, než jsou klasické pracovní inzeráty. Mladí upřednostňují pracovní video inzeráty, ve kterých představíte pracovní prostředí, náplň práce, zaměstnanecké výhody apod. Důraz byste měli klást na autentičnost, jedinečnost a reálná data.

S objevováním nových talentů vám může pomoci i influencer marketing nebo pořádání virtuálních eventů.

Stručně
  • Generace Z je označení pro skupinu lidí narozenou od druhé poloviny 90. let 20. století zhruba do roku 2010, tedy lidí, kteří v souočasnosti vstupují na pracovní trh.
  • Se zaměstnáváním mladých absolventů se pojí několik výhod: mají chuť dále se vzdělávat a zlepšovat, ovládají multitasking, skvěle se orientují v technologiích a ovládají cizí jazyky.
  • Absolventi z generace Z mají na práci jiné požadavky. Očekávají především duševní pohodu, flexibilitu, možnost vzdělávání a work-life balance.
  • Absolventy z generace Z oslovíte především na internetu a sociálních sítích. Při náboru využijte kreativnější formáty, například video inzerát, influencer marketing nebo pořádání virtuálních eventů.

Zpět