Jak budovat marketing firmy?

Řezník, automechanik nebo těžař bitcoinů? Všichni potřebují marketing, tedy propagovat vlastní firmu. Jinými slovy musí o sobě dát vědět potenciálním zákazníkům. Vysvětlit, co dělají a proč by zákazníci měli využít zrovna je. A v ideálním případě je nalákat, aby se z nich stali stálí zákazníci.

Využijte svůj stávající obsah

Všichni dobří obchodníci vědí, že v dnešní době dominance sociálních sítí potřebují produkovat dostatek kvalitního obsahu (díky kterému se k nim zákazníci dostanou). Říká se tomu obsahový marketing (content marketing). Ostatně co jiného je tento článek? Jenže není nutné soustředit se jen na vytváření nového obsahu.  Důležité je umět pracovat i s tím již existujícím.

  • Aktualizujte svůj stávající obsah novými daty, vizuálními prvky nebo souvislostmi a zrecyklované materiály znovu publikujte.
  • Používejte původní obsah novými způsoby. Texty na vašem webu přepracujte a rozdělte do infografik nebo postů na sociálních sítích. Ty mohou shrnout to podstatné nebo upozornit na nejzajímavější momenty (výkřiky, citáty) a zpětně odkazovat na již publikované materiály. Taky můžete z blogových příspěvků vyrobit e-booky nebo různé průvodce a ty nabízet ke stažení (v souladu s GDPR za e-mail či kontaktní údaj). Tímto způsobem lze i navyšovat svou databázi kontaktů.

Příklad: Provozujete autoservis a loni jste na webu popsali, na co si mají dát lidé pozor při výměně pneumatik na zimu? Letos z toho udělejte e-book. Nebo vyhlaste soutěž na Instagramu o nejšílenější fotku týkající se sjetých gum. A odkažte na článek, který můžete aktualizovat novými fotkami.

Propojte se s někým

Vytvořte společný podnik (tzv. joint ventures).To znamená, že navážete spolupráci s vhodnou firmou, která produkuje doplňkový sortiment či službu k vašemu podnikání. S ní se pak propojíte křížovou nabídkou svých služeb či produktů. Klíčem je najít někoho stejně důvěryhodného jako vy, kdo nabízí produkt nebo službu pro stejnou cílovou skupinu, jako máte vy, ale je tak jiný, že vám nemůže konkurovat. Pouze se vhodně doplňujete.

Příklad: Jste řezník na úrovni dodávající špičkovou uzeninu a oslovíte stejně špičkového pekaře ve svém městě. Ve svých provozovnách pak budete nabízet vybrané zboží kolegy. Taky se můžete společně propagovat a založit třeba rozvážkovou službu obou produktů, nebo dokonce vytvořit společný smíšený výrobek (luxusní burger). Můžete se „kamarádit“ na sociálních sítích atd.

Využívejte úspěšné

Podobně jako v předchozím případě jde o využití partnera, ale trochu jiným způsobem. Tentokrát se za vás vlastně zaručí. Využijte sílu jeho značky k raketově rychlému nástupu na trh. Jeho síla a důvěryhodnost vám pomůže rychle vybudovat důvěru zákazníků.

Příklad: Jste začínající autoservis a podaří se vám stát se partnerem značky Škoda Auto, získáte jejich certifikát autorizovaného partnera. Pro vás zlatý důl. Každý ví, že musíte plnit jistá kritéria, a automaticky získáváte kredibilitu. A podobně, možná ještě víc, si polepšíte, když budete certifikovaným dodavatelem BMW, Rolls Royce atd. Přeskočíte tak fázi budování dobrého jména o mnoho let.

Vychovávejte si fanoušky značky

Lidé velmi dají na tipy a doporučení svých přátel a vrstevníků. Nadšení zákazníci jsou vaši nejlepší ambasadoři. Vychovávejte si nadšence. Podpořit je můžete vytvářením kampaní, v nichž mohou vaši zákazníci získat za své pozitivní snahy i nějakou výhodu.

Příklad: Založte online skupinu na sociálních sítích („Masíčko od řezníka XY je maso.“). Vytvořte hashtag své značky a zákazníky podporujte k jeho používání.

Buďte opravdoví

Spotřebitelé dnes už nereagují jen na imageový obsah. Oceňují autenticitu. Jedním z nejlepších způsobů, jak toho docílit, je vytváření živého obsahu.

Hostujte živé podcasty, streamujte živá videa atd. Nevadí, když to nebude dokonalé a budete dělat chyby, ale buďte otevření. Překvapí vás, jak to vaši zákazníci ocení.

Příklad: Vysílejte livestream ze zabijačky, pokud jste odvážný řezník. Autoservis zase může soutěžit se spřáteleným závodním týmem nebo s nějakým zákazníkem v přezouvání pneumatik na čas. Možnosti jsou nekonečné.

I pro řezníka je dnes téměř nutností využívání sociálních sítí. Ale samozřejmě nejdůležitější marketing je váš špičkový produkt.

 

Budujte partnerství

Reklama je skvělý způsob, jak zasáhnout zákazníky. Ale není ničím proti síle doporučení celebrit.

A není ani nutné oslovovat ty největší persony. I velké firmy dnes často raději využívají takzvané mikroinfluencery. Tedy stále vlivné osoby, ale ne zase tak provařené. U těch velkých totiž postupně dochází k inflaci jejich vlastní značky. Všichni už vědí, že drtivá většina jejich doporučení je zaplacená, a proto postupně klesá jejich přesvědčivost. Méně tedy může být více.

Příklad: Vytipujte si vám příjemné celebrity a oslovte je stejně, jako kdyby to byli vaši vlastní zákazníci. Nejlepší celebrita je totiž fanouškovská celebrita. Anebo naopak: jestli víte, že je nějaký váš zákazník obecně známý a/nebo mediálně vlivný, zeptejte se ho, jestli se s ním můžete vyfotit a fotku pak použít do výlohy nebo na sociální sítě. Nebo jestli mu můžete přivézt klobásy pro celou redakci zdarma a vyfotit se u toho. Třeba to klapne. Musíte ale vědět, že vás má rád. Viz bod „vychovávejte si fanoušky značky“.

Buďte atraktivní

Znáte to: jste v přeplněné místnosti nebo baru a vejde atraktivní žena či muž. Spousta lidí se ohlédne, zapomene, o čem se mluvilo, a prostě se dívá. Občas se i někdo osmělí a pokusí se toho člověka pozvat na pití. Důvodem je fyzická „atraktivita“, která přitahuje pozornost. V marketingu se tomu říká attraction marketing (magnetický marketing nebo marketing přitažlivosti).

Všechny nejúspěšnější firmy tohoto jevu využívají, aby přilákaly čtenáře, klienty nebo zákazníky. Získávají pozornost a zájem zákazníků tím, že se stávají atraktivními.

Pokud budete totiž muset jen neustále bombardovat zákazníky reklamou, nikam se nedostanete. Nikdo nemá otravování rád. Ale když v zákaznících vytvoříte pocit vaší důležitosti, profesionality, nepostradatelnosti nebo obdivuhodnosti, začnou přicházet sami. Tohoto cíle se často dosahuje pomocí obsahového marketingu. Musíte obsahem ale řešit problémy vaší cílové skupiny.

Příklad: Jste řezník a máte prodejnu v bohatší čtvrti. Napíšete sérii článků, jak provádět zabijačku s minimálním utrpením, nebo o tom, jak poznat, že je zvíře dobře živeno, nežilo ve stresu atd. Pokud máte pobočku na vesnici, napíšete recepty do místních novin, sponzorujete místní fotbal nebo radíte, jak správně organizovat zabijačky.

Stanete se znalcem, autoritou, ke které vaši (potenciální) zákazníci vzhlíží. Budete pro ně atraktivní. A když si příště půjdou koupit šunku, půjdou za vámi.

Zkoumejte úspěchy svých konkurentů

Většina podnikatelů je přesvědčena, že má vynikající produkt nebo službu. Jenže ve skutečnosti bývají pouze průměrní ve srovnání s tím, co nabízí konkurence. Informace totiž získávají především od bývalých zákazníků konkurence, nespokojených klientů. Obdrží tak zkreslené a nejhorší možné reference. Klíčem úspěchu je zjistit, proti čemu vlastně stojíte a jak to dělají ostatní doopravdy.

Zaměřte se na správné lidi a ignorujte zbytek

Častá chyba malých podnikatelů je ta, že svůj marketing nedokážou správně zacílit. Nejjednodušší je zaměřit se na lidi, kteří nejsou spokojeni se svým současným dodavatelem a mají zájem o změnu. Jsou to vysoce motivovaní uživatelé, připravení na změnu.

Příklad: Nejúčinnější je přizpůsobit si správně organicky nastavení SEO. Tedy mít obsah na webu napsaný tak, aby vás našli vyhledávací roboti. Pokud máte svůj blog, pište o tom, co by váš potenciální zákazník mohl hledat, a nazvěte tak i svoje články („Co mám dělat, když mě v autoservise okradli“, „Řezník mi prodal zkaženou šunku“). Naštvané zákazníky sami aktivně vyhledávejte na diskuzních fórech a opatrně jim doporučte svou maličkost. Když to uděláte chytře a sympaticky a vaše šunka je alespoň stejně tak dobrá jako ta kolegova, máte to v kapse.


Zpět