Analýza konkurence v praxi: metody, které přinášejí výsledky

Víte, co a za kolik vaše konkurence nabízí, kdo jsou jejich zákazníci a jak je oslovují? Podívejte se na konkrétní postupy a praktické tipy, které vám pomohou lépe poznat trh, odhalit příležitosti a posunout vaše podnikání kupředu.

Business,People,Meeting,At,Office,Writing,Memos,On,Sticky,Notes.
Obsah

Proč vlastně analyzovat konkurenci?

Analýza konkurence je důležitá ve všech fázích podnikání. Před zahájením podnikání vám udělá jasno v tom, zda je pro váš produkt na trhu ještě prostor. V začátcích vám pomůže najít váš unikátní prodejní argument, vyniknout na trhu a lépe plánovat strategický rozvoj. V neposlední řadě vám průběžné sledování konkurence umožní s ní držet krok, nebo lépe být o krok před ní.

Pokud budete mít o svých konkurentech dobrý přehled, mohou se vaši soupeři stát motorem vašeho růstu. Díky analýze konkurence totiž lépe porozumíte trhu a svým zákazníkům, můžete načerpat inspiraci, identifikovat nové příležitosti či se vyvarovat chyb.

Začínáme: Kdo je vaše konkurence?

Prvním krokem je určit, kdo vlastně jsou vaši konkurenti. Projděte si oblast trhu, ve které působíte, a vypište si všechny firmy, které v ní fungují. S těmito společnostmi totiž budete, přímo či nepřímo, bojovat o stejného zákazníka.

Důkladně si prostudujte jejich produkty či služby, ceny i komunikaci, historii i případné strategické plány. Zaměřte se na jejich silné a slabé stránky a sepište si, v čem jste stejní a v čem se lišíte.  

Rozdíl mezi přímou a nepřímou konkurencí

Přímá konkurence nabízí stejné nebo velmi podobné produkty/služby a cílí na stejnou skupinu zákazníků. Příkladem mohou být dvě pizzerie v jedné čtvrti nebo dvě cestovní kanceláře nabízející poznávací zájezdy v Evropě.

Nepřímá konkurence nabízí jiný produkt/službu, ale uspokojuje stejnou potřebu zákazníka. Může jít tedy například o pizzerii a asijské bistro – oba podniky nabízejí rychlé a chutné jídlo, nebo o cestovní kancelář a poskytovatele pronájmu obytných aut.

Analýzu konkurence můžete rozdělit do 4 klíčových oblastí:

  • Produkty, služby a cenová politika,
  • distribuční kanály a marketing,
  • značka a image,
  • finanční zdraví a dlouhodobá strategie.

Produkty, služby a cenová politika

Zjistěte, co vaše konkurence nabízí, v jaké kvalitě a v jakém rozsahu. Sledujte, jak nabídku mění – je spíše konzervativní, anebo neustále zavádí novinky a pružně reaguje na změny na trhu? Má v nabídce nějakou díru, chybí něco zákazníkům?

Benchmarking vám pomůže odhalit slabiny i příležitosti

Benchmarking je metoda, při které porovnáváte své podnikání s konkurencí ve vybraných klíčových oblastech – například nabídka zboží, kvalita služeb, ceny, rychlost dodávek, zákaznická péče či efektivita procesů.

Díky porovnání těchto ukazatelů odhalíte silné i slabé stránky vlastního podnikání a zjistíte, kde můžete zvýšit výkon, zavést nové postupy nebo investovat do zlepšení.

Jak tyto informace využijete v praxi?

  1. Identifikujte příležitosti: Odhalte mezery na trhu, které vaše konkurence nevyužívá, a zaplňte je svou nabídkou.
  2. Najděte svůj unikátní prodejní argument: V čem je vaše nabídka lepší? Může jít o nižší cenu, lepší kvalitu, větší výběr apod. Tato konkurenční výhoda se může stát základem vašeho marketingu.
  3. Nastavte efektivní cenovou politiku: Srovnání s konkurencí vám pomůže nastavit takové ceny, slevy a platební podmínky, které budou konkurenceschopné a přinesou vám zisk.

TIP: Stáhněte si zdarma naši šablonu pro analýzu konkurence, která vám pomůže strukturovaně a efektivně sbírat a vyhodnocovat data.

Distribuční kanály a marketing

Sepište si, kde a jak vaši konkurenti prodávají své produkty či služby. Může jít o vlastní kamennou prodejnu, e-shop, partnerský prodej a další. Zjistěte také, kdo jsou zákazníci vaší konkurence a analyzujte její marketing. Jak a kde propaguje své produkty či služby? Jak efektivní má marketing?

Analýza online přítomnosti vám poskytne klíčová data

Online marketing je dnes klíčem k úspěchu naprosté většiny firem. Zjistěte, jak konkurence pracuje se sociálními sítěmi, jak se umisťuje ve vyhledávačích nebo jak komunikuje se zákazníky prostřednictvím obsahu a reklamy.

Na analýzu online marketingu konkurence využijte nástroje, které vám ušetří čas. Například pomocí nástrojů jako Ahrefs nebo Collabim zjistíte, na jaká klíčová slova se konkurence zobrazuje ve vyhledávačích, odkud získává návštěvnost či jaké má zpětné odkazy. Meta Ad Library vám umožní analyzovat reklamy konkurence na Facebooku a Instagramu, nástroj SimilarWeb vám zase poskytne přehled o návštěvnosti webů.

Jak tyto informace využijete v praxi?

  1. Najděte nové cílové skupiny: Marketing nelze cílit na všechny. Identifikujte, jaké cílové skupiny vaše konkurence neoslovuje a zaměřte na ně svoji komunikaci.
  2. Využijte nové distribuční kanály: Pokud konkurence nepokrývá nějaké distribuční kanály či regiony, můžete je využít vy.  
  3. Zefektivněte marketing: Zjistěte, co konkurenci funguje a co ne. Na základě toho můžete optimalizovat své vlastní kampaně.  
Tip Jste OSVČ, podnikatel, firma, příspěvková organizace či úřad s obratem v bezhotovostních transakcích do 50 tis Kč? Požádejte o platební terminál nebo platební bránu na půl roku zdarma a přijímejte platby kartou. Stačí, když jste posledních 12 měsíců neakceptovali platby kartou a splňujete všeobecné podmínky pro využívání služby akceptace plateb kartou.

Značka a image

Silná a zapamatovatelná značka je v konkurenčním prostředí velmi cenná. Značka ale není pouze logo – je to celková zákaznická zkušenost, image a emoce, které se s určitými produkty pojí.

Zjistěte, jak vaše konkurence působí na veřejnost, jakou má reputaci a jakou úroveň odbornosti či zákaznického servisu poskytuje.

Vyzkoušejte mystery shopping

Tzv. mystery shopping je osobní testování konkurence. Nakupte si jejich zboží nebo využijte jejich služby a sledujte svoji zákaznickou zkušenost – od prvního kontaktu až po řešení stížností. Sledujte, jak váš konkurent komunikuje se zákazníky, zda je jeho web uživatelsky přívětivý či na co si stěžují zákazníci v recenzích.

Jak tyto informace využijete v praxi?

  1. Odlište svoji komunikaci: Pokud se důkladně seznámíte s brandem své konkurence, můžete se efektivně odlišit a vytvořit unikátní image.
  2. Vylepšete zákaznický servis: Díky mystery shoppingu pochopíte, co zákazníkům během nákupu u konkurence chybí – a poskytnout jim to.
  3. Budujte reputaci v oboru: Staňte se skutečnými odborníky ve svém oboru, poskytujte profesionální služby a poradenství.

Finanční zdraví a dlouhodobé strategie

Prostudujte si veřejně dostupná finanční data o svých konkurentech (např. Sbírku listin na justice.cz), účetní závěrky nebo ukazatele hospodaření. Zkuste rozklíčovat jejich dlouhodobou strategii – do čeho investují, v jakých oblastech rostou, které segmenty naopak „pouštějí k vodě“? Tyto informace vám pomohou se strategickým plánováním.

Zaměřte se na nejsilnější hráče i na ty slabší. Co silným firmám ve vašem oboru pomohlo upevnit jejich pozici na trhu? Co těm malým naopak brání v růstu?

Připravte SWOT analýzu konkurence

SWOT analýzu byste měli pravidelně dělat nejen pro své vlastní podnikání, ale i konkurenci. Sepište si jejich silné a slabé stránky a příležitosti a hrozby na trhu.

Díky tomu pochopíte, v čem a proč vaše konkurence vyniká, či naopak kde jsou její slabá místa, která můžete využít. SWOT analýza vám také pomůže realisticky posoudit, zda má smysl vstupovat do přímého souboje, nebo zda je výhodnější zvolit odlišnou strategii.

Jak tyto informace využijete v praxi?

  1. Načerpejte inspiraci: Zjistěte, co u konkurence funguje dobře – a jak to můžete využít ve svém podnikání.
  2. Vyvarujte se chyb: Pokud něco vaší konkurenci nevyšlo, můžete se podobným omylům snadněji vyhnout.
  3. Strategické plánování: S důkladným přehledem o trhu můžete lépe rozhodovat v klíčových oblastech svého podnikání.

Nebojte se inspirovat, ale zároveň hledejte vlastní cestu. Analýza konkurence není jednorázový úkol, ale nástroj, který vás dokáže posouvat vpřed každý den – využijte ho naplno.

Stručně

Co je cílem analýzy konkurence?
Cílem je porozumět trhu, odhalit příležitosti, identifikovat slabiny konkurence a získat inspiraci pro vlastní strategii. Pomáhá také plánovat marketing, ceny a dlouhodobý rozvoj firmy.

Kdy analyzovat konkurenci?
Analýza je užitečná ve všech fázích podnikání – před jeho zahájením, v začátcích i průběžně, aby firma držela krok s konkurencí nebo byla o krok napřed.

Jak poznám, kdo je má konkurence?
Identifikujte firmy, které nabízejí stejné nebo podobné produkty/služby a cílí na stejnou skupinu zákazníků (přímá konkurence) nebo uspokojují stejnou potřebu zákazníka jiným způsobem (nepřímá konkurence).

Jaké oblasti je třeba sledovat?

Produkty, služby a cenovou politiku, distribuční kanály a marketing, značku a image, finanční zdraví a dlouhodobé strategie konkurence.

Co je benchmarking a jak se využívá?
Benchmarking je porovnávání klíčových oblastí vašeho podnikání s konkurencí (např. nabídka, ceny, služby, procesy). Pomáhá odhalit silné a slabé stránky a nastavit konkrétní kroky pro zlepšení.

Jak analyzovat online marketing konkurence?
Sledujte weby, sociální sítě, reklamy a SEO konkurence. Pomůžou vám nástroje jako Ahrefs, Collabim, Meta Ad Library, SimilarWeb.

Co znamená mystery shopping?
Mystery shopping je osobní testování konkurence – nakupujete nebo využíváte jejich služby, sledujete zákaznickou zkušenost a odhalujete, co lze zlepšit ve vlastním podnikání.

Jak využít SWOT analýzu konkurence?
Sepište silné a slabé stránky konkurence a příležitosti a hrozby na trhu. SWOT analýza pomáhá získat inspiraci, vyvarovat se chyb a lépe plánovat strategii.