Offline reklama ještě nezemřela: Jak mohou akční letáky a jiné brožury podpořit váš byznys?

Na první pohled se může zdát, že offline reklama nemá v současné digitální době velký význam. Firmy tedy čím dál více přemýšlejí, jestli do ní vůbec investovat. Pokud ale víte, jakou formu a obsah zvolit, budete nejspíš překvapení její účinností. V čem letáky, plakáty nebo brožury i dnes vítězí nad online technologií? A jak to aplikovat v podnikatelské praxi?

Největší výhody offline reklamy

Základem úspěchu je získání důvěry potenciálního zákazníka a postupné vytvoření osobního vztahu – a právě to se v nedigitalizovaném světě často daří lépe než na internetu.

I malým a středním podnikatelům se tedy osvědčilo rozdávání letáků na místech, kde se jejich cílová skupina koncentruje. Mohou to být vaše vlastní nebo partnerské eventy, ale také dobře vytipovaná místa. Akční letáky tak můžete rozdávat na veletrhu, ale také dávat do schránek nebo distribuovat u stanice metra. S tím se dostáváme ještě k dalšímu benefitu, kterým je zásah v konkrétní lokalitě.

Tento typ reklamy je navíc autentičtější a snadněji uchopitelný než inzerce v onlinu. Nemyslíme to jen doslova, ale také přeneseně. Je ale pravda, že se hmatatelnost v analýzách objevuje jako další obrovská výhoda, která dělá z letáků nebo brožur mnohem stabilnější a dlouhodobější nástroj propagace, než je třeba příspěvek na sociální síti.

A že má tisková i jiná offline reklama stále velký potenciál, potvrzují také výsledky průzkumů, které pravidelně zveřejňuje například Unie vydavatelů.

Úloha letáků a propagačních akcí

Dnes většina firem nevyužívá offline reklamu samostatně, ale jako součást marketingového mixu. Na tom není nic špatného, jen doporučujeme si předem udělat průzkum trhu a ujasnit si, jakou roli bude offline reklama ve vaší kampani hrát. Dobře definovat byste si měli také cílovou skupinu, kterou chcete zasáhnout. Pomocí plakátů pak zaujmete pozornost, díky letákům snadno vytvoříte pocit naléhavosti a brožurami zase můžete klienty edukovat.

I s omezeným rozpočtem tak budete mít velkou šanci, že vaše zákazníky oslovíte. Příklady firem z různých odvětví to jen potvrzují. Společnosti orientované na movitou klientelu a správu majetku se například osvědčilo uspořádat konferenci a na ni navázat praktickým workshopem. Přičemž na obou akcích návštěvníci dostávali dárkové tašky s letákem na slevu na kurzy, které firma pořádá. V tašce nechyběl ani dotazník spokojenosti, kterým společnost zároveň získala cenná data.

Majitelé autoservisu si zase pochvalují letáky do schránek, které rozdávají na periferii Prahy a v jejím okolí, kde většina lidí využívá auto ke každodenním cestám do práce. Naopak provozovatel bikesharingu má nejlepší výsledky z letáčků rozdávaných u stanic metra a reklamních ploch u eskalátorů. A když k tomu přidali navíc proteinovou tyčinku jako dárek, úspěšnost ještě stoupla.

Synergie online a offline reklamy

Spojení online a offline reklamy je dobře vidět i na moderních e-shopech, které vás lákají na osobní odběr nebo rezervaci na prodejně zdarma. Stále častěji k tomu kromě klasických fotek používají i sofistikované videoprezentace a 3D snímky. Do kamenného obchodu pak už jdete s jasnou představou a často i vytvořenou objednávkou. Nemusíte tak trávit dlouhé hodiny objížděním showroomů nebo veletrhů po celé republice, ale vše si vyberete z pohodlí domova.

Jak navrhovat účinné letáky a propagační akce?

Pro začátek se neobejdete bez dobře zpracované grafiky, která by měla upoutat na první pohled. Na druhou stranu ale nesmí působit příliš vtíravě, nebo dokonce agresivně. Stejně tak si dejte záležet na kvalitním textu, který by měl ladit s vizí vaší firmy, a to i obsahově. Vytvoření claimů i všech důležitých sdělení proto raději přenechte profesionálům a sami se soustřeďte spíše na celkovou strategii.

Tip Vyřešte požadavky ESG reportingu a zjistěte uhlíkovou stopu své firmy nebo produktu jednoduše v rámci jedné platformy. Klienti ČSOB mají navíc výpočet uhlíkové stopy Scope 1 a 2 u Green0metru zdarma.

Investice do offline reklamy se vyplatí, ale jen za určitých podmínek

Jak je vidět, offline reklama ještě svoje poslední slovo neřekla. Zadavatelé ale musí znát její přesné místo v marketingové strategii i to, že není konkurencí online propagace. Naopak – obě formy reklamy jsou stále provázanější a navzájem se doplňují. Zároveň se nebojte cílové zákazníky odměňovat a experimentovat s netradičními prvky, jako je leták knihkupectví v podobě záložky do knihy nebo zdravá dobrota u brožury pro sportovce.

Stručně
  • Hlavní výhodou offline reklamy je získání důvěry potenciálního zákazníka a postupné vytvoření osobního vztahu, ale také přesný zásah cílové skupiny v konkrétní lokalitě i s omezeným rozpočtem.
  • Tento typ reklamy je navíc autentičtější a snadněji uchopitelný než inzerce v onlinu. Jde o dlouhodobější nástroj propagace, než je třeba příspěvek na sociální síti.
  • Akční letáky můžete rozdávat na veletrhu, ale také dávat do schránek nebo distribuovat u stanice metra. Pomocí plakátů zaujmete pozornost, díky letákům snadno vytvoříte pocit naléhavosti a brožurami zase můžete klienty edukovat.
  • Při navrhování letáků se neobejdete bez dobře zpracované grafiky, která by měla upoutat na první pohled. Stejně tak si dejte záležet na kvalitním textu, který by měl ladit s vizí vaší firmy, a to i obsahově.

Zpět