Podnikatelský plán: Průvodce od A do Z pro ženy díl 1.

Podnikání je nejen cestou k finanční nezávislosti, ale také způsobem, jak realizovat své sny, ovlivnit svět kolem sebe a zanechat stopu. Podnikání představuje jedinečnou příležitost k seberealizaci a osobnímu růstu. Když podnikáte, máte možnost vytvořit něco vlastního, co reflektuje vaše hodnoty, vášeň a vize. Podnikání vám umožňuje být kreativní, rozhodovat o svém čase a dosahovat cílů, které jsou pro vás důležité. Co Vám pomůže utřídit myšlenky a začít podnikat je podnikatelský plán.

Tip: Pokud jste podnikatelka a hledáte příležitosti pro rozvoj svého podnikání, můžete se od 4. října do 1. listopadu přihlásit do projektu Visa She’s Next. Tato iniciativa podporuje ženy v podnikání a nabízí nejen přístup k odborným mentorům a komunitě, která vám může pomoci růst.

Jako inspiraci, kam se vydat a na co se zaměřit, mohou posloužit podíly podnikajících oborů, dle vybraných kategorií CZ-NACE a pohlaví (%). V popředí jsou ostatní činnosti, kam například spadá marketing, konzultace a také se nám v popředí drží profesní a vědecké činnosti, nebo činnosti v oblasti nemovitostí jako je například podnikatelská dráha realiťačky.

Zdroj: ČSÚ, VŠPS, 2017

Úvod do podnikatelského plánu

Podnikatelský plán je klíčovým nástrojem pro každou podnikatelku, která chce úspěšně rozjet nebo rozvíjet své podnikání. Nejenže vám pomůže systematicky promyslet každý aspekt vašeho podnikání, ale také slouží jako přesvědčivý dokument pro investory a partnery, jako jsou například banky. Tento průvodce vám ukáže, jak krok za krokem vytvořit podnikatelský plán, který reflektuje vaše cíle, hodnoty a vize.

1. Představení podnikatelského plánu – “Titulka”

Shrnutí je první částí podnikatelského plánu, kterou investoři a partneři uvidí. Přemýšlejte o tom jako o vaší osobní prezentaci – mělo by být výstižné a zaujmout na první pohled. Můžete zde zdůraznit vaši osobní motivaci, důvody, proč jste se rozhodla podnikat, a jaké změny chcete prostřednictvím svého podnikání dosáhnout.

Příklad: Pokud je vaše podnikání oblasti zdraví a wellness, můžete ve shrnutí zdůraznit, že vaše podnikání vzniklo z osobní zkušenosti s nedostatkem dostupných služeb ve vaší lokalitě.

2. Popis podniku a podnikatelského záměru

Na začátek popište nejen váš podnikatelský nápad nebo podnik, ale také vaši osobní cestu, která vás k podnikání přivedla. Zmiňte, co vás inspirovalo, jaké problémy jste chtěla vyřešit a proč je vaše podnikání důležité. Nezapomeňte také uvést, jak vaše hodnoty a vize ovlivňují každodenní rozhodování v podniku

Příklad: Pokud provozujete podnik zaměřený na výrobu ekologických dětských hraček, můžete zde popsat, jak vás mateřství inspirovalo k tomu, abyste vytvářela produkty, které jsou nejen bezpečné pro děti, ale také šetrné k životnímu prostředí. Zmiňte, jak se vaše osobní hodnoty projevují ve výběru materiálů, výrobních postupech.

3. Analýza trhu

Prozkoumejte svůj trh

Analýza trhu vám pomůže pochopit prostředí, ve kterém budete podnikat, a identifikovat příležitosti a výzvy. Při zaměření na podnikání je důležité zohlednit, jak může váš podnik zaplnit mezeru na trhu nebo nabídnout něco nového a inovativního. Identifikujte svou cílovou skupinu – například matky v domácnosti, pracující nebo lidé vlastníci domácího mazlíčka  – a zaměřte se na jejich specifické potřeby. Důležité je také nezapomenout na Analýzu konkurence, která Vám pomůže pochopit aktuální situaci na trhu, prozkoumat ceny a například zjistit i spokojenost aktuálních zákazníků z Google hodnocení.

Příklad: Pokud provozujete online platformu pro mentoring žen v oblasti IT, analyzujte trh z hlediska rostoucí poptávky po digitálních dovednostech a nedostatku žen v tomto odvětví. Ukažte, jak vaše platforma může pomoci ženám překonat bariéry a získat nové dovednosti a pracovní příležitosti.

4. Marketingová strategie – Jak oslovíte své zákazníky?

V marketingové strategii byste měla zvážit, jakým způsobem oslovíte svou cílovou skupinu. Zamyslete se nad kanály, které jsou pro ně nejdostupnější a nejefektivnější – například sociální sítě (Instagram, Facebook nebo TikTok), kde cílová skupina tráví svůj volný čas. Nezapomeňte také na důležitost budování komunity a vytváření osobního propojení se zákazníky.

Příklad: Pokud prodáváte ručně vyráběné šperky, může být účinné zaměřit se na Instagram a Pinterest, kde můžete vizuálně prezentovat své produkty a vyprávět příběhy, které s nimi souvisejí. Můžete také využít influencer marketing, spolupráci s blogerkami nebo organizovat workshopy zaměřené na tvořivost a seberealizaci.

Doporučení: Sledujte odborníky v oboru, kteří na sociálních sítích jako je LinkedIn často sdílí zajímavé tipy a triky. Zde je náš výběr: Holky z MarketinguKarel Novotný a Brand Family, House of Řezáč, případně si pořiďte knihu Jak na sítě.

Závěr prvního dílu

Nyní máte pevné základy pro vytvoření svého podnikatelského plánu. Shrnutí, popis podnikání, analýza trhu a marketingová strategie tvoří kostru, na které můžete stavět. Tímto jste udělaly první důležité kroky k tomu, abyste své podnikání promyslely a zaměřily se na jeho úspěch. Ve druhé části našeho průvodce se zaměříme na další klíčové oblasti, které vám pomohou doladit váš plán a připravit se na všechny výzvy, které vás čekají.


Zpět