Novela zákona: Jak by měla vypadat cookie lišta od 1. 1. 2022?

V září 2021 byla schválena novela zákona o elektronických komunikacích, která s platností od 1. ledna 2022 přináší povinnost pro provozovatele webů ukládat cookies pouze s aktivním souhlasem návštěvníků. Co to znamená v praxi?

Co jsou cookies?

Pomocí cookies je možné vyhodnocovat chování návštěvníků vašeho webu. Tyto šikovné malé textové soubory se ukládají do prohlížeče uživatele během toho, co prochází různé webové stránky. I tu vaši. Vy jako provozovatel webu pak díky cookies můžete sbírat důležitá data, která vám o návštěvnících vašeho webu mnohé prozradí.

Typy cookies

Pro lepší orientaci v nařízeních a úpravách, které se cookies týkají, je dobré vědět, že existuje hned několik typů cookies: funkční, marketingové, analytické a preferenční.

Funkční cookies

Základní cookies, tedy funkční cookies, mají na starost základní funkce vašeho webu (například uložení zboží v košíku na e-shopu, zapamatování naposledy přečteného článku atd.). Jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky, proto o nich návštěvníka vašeho webu stačí i po 1. 1. 2022 jen informovat.

Marketingové cookies

Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy zpětné oslovení uživatele, který už na vašem webu byl, na jiném kanálu prostřednictvím placené reklamy) a k jejich personalizaci. Abyste mohli tento typ cookies daného uživatele použít, musíte k tomu od 1. 1. 2022 mít nově jeho aktivní souhlas.

Analytické a preferenční cookies

Změna od 1. ledna 2022 se bude týkat také analytických a preferenčních cookies. Analytické cookies vám umožňují sledovat návštěvy vašich webových stránek a aplikací a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na vašem webu či využilo některou z jeho funkcí. Typicky jde o statistiky návštěvnosti jako Google Analytics. Preferenční cookies zase umožňují, aby si váš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání vašeho webu, který si pamatuje nastavení jazyka, měny a dalších preferencí uživatelů. Pro shromažďování těchto dvou typů cookies budete od 1. ledna 2022 nově také potřebovat aktivní souhlas uživatele.

Princip opt-out a opt-in

Doteď mohlo docházet k automatickému ukládání cookies dle principu opt-out. Provozovatel webu tak mohl ke shromažďování cookies přistupovat s relativní volností, limitovat jej mohl pouze aktivní nesouhlas návštěvníka jeho webu. Jako příklad principu opt-out můžeme uvést třeba situaci, kdy provozovatel webu bere jako souhlas ke shromažďování cookies to, že uživatel neodškrtl předem zaškrtnutý checkbox v cookie liště.

Od 1. ledna 2022 ale budete potřebovat výslovný a informovaný souhlas uživatele k tomu, abyste cookies mohli shromažďovat. Po příchodu na web by měl být uživatel dotázán, co přesně o něm může být shromažďováno. Následně musí mít možnost si aktivně vybrat, jaké informace vám prostřednictvím cookies o své aktivitě na vašem webu poskytne. Pokud si nevybere nic, bude možné shromažďovat jen funkční cookies, tedy cookies nezbytné k tomu, aby se zajistily technické funkce webové stránky. Tomuto principu se říká opt-in.

Jak zařídit, abyste měli od 1. ledna 2022 vše v pořádku?

Musíte především získat aktivní souhlas uživatele se shromažďováním cookies pomocí cookie lišty a řídit se několika jednoduchými pravidly.

  • Netlačte na uživatele, snažte se o skutečně aktivní souhlas. Souhlas uživatele se shromažďováním cookies nesmí být podmínkou, aby na web mohl vůbec vstoupit. Správnou cestou není ani časté a agresivní vyskakování okna, kde o souhlas opakovaně žádáte či umístění lišty tak, aby uživateli překážela při procházení webu (říká se tomu cookie wall, kdy se obsah webu neprůhledně zakryje vyskakovacím oknem). Naopak uživateli poskytněte možnost, aby jednoduchým způsobem mohl lištu odstranit, aniž by souhlas udělil (například kliknutím na křížek pro zavření). V takovém případě se pak budou sbírat pouze funkční cookies.

Webové stránky společnosti Bonprix dávají svým návštěvníkům v cookie liště možnost udělit souhlas pomocí tlačítka „OK“. Zároveň je v liště ale i možnost rychle a jednoduše odmítnout poskytnutí souhlasu. Po kliknutí na tlačítko „Nastavení“ si pak může uživatel vybrat, jaké cookies může Bonprix shromažďovat a jaké ne. V textu je také odkaz umístěný na slově “souhlas”, po jehož rozkliknutí si uživatel může přečíst informace o zpracování cookies společností Bonprix. Zdroj: Bonprix.cz

  • Pokud dáte návštěvníkovi možnost, aby si pomocí zaškrtnutí checkboxů jednoduše vybral, jaké typy cookies o něm můžete shromažďovat, nesmí být podle principu opt-in checkboxy předzaškrtnuté. Při nabídce „přijmout všechny“ také myslete na to, že uživateli v tomto případě musíte nabídnout také možnost „odmítnout všechny“. 

Po kliknutí na tlačítko „Nastavení“ nabízí Bonprix.cz svým návštěvníkům přehledný dotazník, kde mají možnost navolit si, jaké informace o sobě prostřednictvím cookies serveru poskytnou. Zdroj: Bonprix.cz

Je nutné také sepsat dokument, který bude uživateli poskytovat informace o tom, jak cookies zpracováváte. Odkaz na tento dokument by se měl nacházet přímo v cookie liště. Mělo by v něm být uvedeno:

  1. kdo jste,
  2. s jakými typy cookies pracujete a za jakým účelem,
  3. jaké nástroje k tomu používáte,
  4. jaká jsou práva návštěvníků webu a jak mohou udělený souhlas odvolat.

Inspiraci, jak může stránka s informacemi o cookies vypadat, naleznete ZDE.

Tip Účty pro právnické osoby a živnostníky od ČSOB jsou bez poplatků za vedení a bez jakýchkoliv podmínek, a to včetně bezkontaktních platebních karet zdarma. Založte si firemní a podnikatelský účet online během pár minut.

Co se stane, když uživatel neudělí souhlas k použití cookies

Pokud vám návštěvník vašeho webu neposkytne souhlas k shromažďování analytických cookies, ztratíte data o návštěvnosti a nebudete moci v Google Analytics tvořit statistiky, například kolik návštěvníků přišlo k vám na web, odkud přišli nebo kolik lidí využilo některou z jeho funkcí a další.

Nesouhlas uživatele se shromažďováním preferenčních cookies bude mít za následek, že vaše webové stránky nebudou schopné si uživatele zapamatovat a přizpůsobit se mu.

V případě neposkytnutí souhlasu s marketingovými cookies nebudete mít možnost uživatele zpětně oslovit pomocí remarketingu, měřit konverze či personalizovat obsah vašich reklam.

Vytvoření cookie lišty a vložení na váš web

Pokud váš web běží prostřednictvím služby typu Shoptet, Webnode a další, musíte využít lištu, kterou vám daná služba nabídne. V případě ostatních webů, které jsou vytvořeny vám na míru, musíte pro umístění cookie lišty kontaktovat svého webmastera.

Náš TIP: Kde se můžete inspirovat? Projděte si příklady cookie lišt z praxe i s vyjádřením právníka.


Zpět