Mladí a úspěšní: o slovo se hlásí generace podnikatelů narozená po sametové revoluci

Podnikatel už dávno nevypadá jen jako seriózní muž středního věku. Může to být i někdo, koho byste se v hospodě pořád zeptali na občanku a jeho kamarádi bydlí u svých rodičů. Díky své cílevědomosti a talentu ale uspěli mnohem dříve, než bylo v generaci jejich rodičů obvyklé. Inspirujte se příběhy čtyř mladých lidí do třiceti let, kteří už stihli rozjet svoje vlastní úspěšné firmy.

Digitální švec na míru

Jedním z nich je jednadvacetiletý Václav Staněk. Rodák ze zlínského kraje se rozhodl navázat na tradici Tomáše Bati a založil si vlastní značku bot Vasky. Dnes má jeho firma roční obrat 13 milionů korun a prodá přes pět tisíc párů bot. Podařilo se mu otevřít i tři kamenné prodejny.

Jak sám prozradil v rozhovoru pro server aktualne.cz, o podnikání se zajímal už na střední škole, kdy začal navštěvovat večerní kurzy se zaměřením na byznys. Staněk chce zákazníkům nabízet stále něco nového, na e-shopu s Vaskami proto najdou interaktivní konfigurátor, díky kterému si mohou navrhnout vlastní barevné kombinace bot nebo přidat iniciály.

Batoh jako umění

Módu a řemeslo spojuje i designérka Alex Monhartová. Ta navrhuje stylové čisté batohy z kvalitní italské kůže a lokálních látek. Popularitu si minimalistické kousky díky své kvalitě získaly po celém světě. A to i přesto, že nejlevnější model začíná na sedmi tisících. V rozhovoru pro fashionbook.cz říká, že by svůj sortiment chtěla dále rozšířit: „Doděláváme oblečení s Cinou Marcinkovou (designérka Drevené Heleny, Buffet Clothing a Nehera), začínáme s klíčenkami, peněženkami i ledvinkami, uvádíme velké sportovní a cestovní batohy…“

Americká inspirace

Dalším úspěšným podnikatelem je pětadvacetiletý Alex Ilyash. Také on dostal nápad založit svou první firmu už během studií na střední škole. Přišel s cestovní kanceláří pro studenty. Její úspěch a následný prodej mu umožnil po maturitě odletět do Silicon Valley, kde chtěl najít zajímavé projekty k investici. Návštěva USA ho inspirovala k vytvoření platformy, která značně urychlila komunikaci mezi cestovními agenturami a hotely. Jeho systém DAVINCI působí už ve 13 evropských zemích a obslouží až 5 000 zákazníků za měsíc. Od roku 2017 jeho firma stále roste a jeho nevídaný podnikatelský úspěch přilákal i investory.

Klíčem k růstu je podle něj správný tým lidí a důraz na jejich rozvoj: „Ve startupu to jinak ani nejde. Za rok se společnost transformuje tak rychle, že je potřeba lidi stejným tempem posouvat dále na vyšší pozice. Ať chceš nebo ne, musíš se stále učit novým věcem. Čelit každý den novým výzvám a pouštět se do neprobádaných věcí má fantastický efekt na růst. Nic vás nedokáže posouvat tak rychle, jako každodenní praxe a možnost vidět z první řady, jak trh na váš produkt reaguje. Týmová atmosféra a týmoví hráči,“ vysvětluje Alex.

Stereotypům navzdory!

Inovacemi a vzděláváním se zabývá i zakladatelka neziskové organizace Czechitas a bývalá datová analytička Dita Přikrylová. Czechitas pomáhá ženám a dětem seznámit se s informačními technologiemi. Organizují tak různé workshopy, kde se ženy a dívky mohou naučit programovat nebo kódovat, a proniknout tak do spíše mužského světa. Podle Přikrylové můžeme najít příčinu malého počtu žen v IT především ve stereotypech, než v jejich reálných schopnostech a nadání. Její snahu ocenil i Evropský parlament, který ji předal Cenu evropského občana za její snahu o zvyšování technické a digitální gramotnosti žen. V roce 2019 navíc plánuje v Brně otevřít nový Czechitas House, který by měl sloužit jako moderní vzdělávací centrum. To by mělo za rok nabídnout kurzy až pro deset tisíc lidí. Přikrylová v budoucnosti očekává další růst a chtěla by svoje podnikání dále rozšířit: „Jelikož jsme k ženám postupně přibrali děti a dnes již také učitele, které se snažíme trénovat, aby mohli rozšířit naši i svou výuku informatiky, tak bych už neřekla, že je naše idea tak jednoduchá, že by se týkala jen žen. Věřím, že do budoucna otevřeme kurzy také pro muže, ale musíme na to mít kapacitu. Zatím se stále těšíme trojnásobnému převisu poptávky nad nabídkou, a tak hledáme prostory a způsoby, jak ji uspokojit.“ Je vidět, že téma zvyšování digitální gramotnosti táhne.

Všechny příběhy mladých a úspěšných podnikatelů spojuje jedno. Všichni se do byznysových vod vrhli nikoliv s vidinou rychlého zisku, ale s touhou přinést skutečně smysluplný produkt nebo službu a zlepšit tak svět kolem sebe. A to je to, co se počítá. Protože pokud něco děláte s nadšením, odvahou riskovat a vizí, nemusíte mít desítky let zkušeností v oboru, abyste uspěli.


Zpět